Hospitality Innovation Summit 2016: de hoogtepunten

18 oktober 2016 | Jorien Slager

Van 10-13 oktober 2016 organiseerde Hotelschool The Hague voor het derde jaar op rij de Hospitality Innovation Summit op de campus in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden studenten van diverse internationale hotelscholen uitgenodigd om te werken aan een case voor Schiphol en deze te presenteren aan een groep van internationale CEO's.

De finaledag op 13 oktober werd ingeleid door keynote speaker Peter O’Connor, Professor en Chair Digtal Disruption aan Essec Business School in Frankrijk. Zijn keynote had de titel ‘The challenge with hotels and distribution’ en ging in op de uitdagingen voor de hotelbranche in dit digitale tijdperk. 

Een van de grootste uitdagingen voor de hotelindustrie is om een groter deel van de boekingen via directe online kanalen te laten komen. Momenteel proberen hotelketens hun bezoekers te verleiden om rechtstreeks via hun corporate websites te boeken, door ze een korting op de kamerprijs aan te bieden. Daarnaast geeft Peter aan dat men te veel afhankelijk is van het vertrouwen in merken.

Als je kijkt naar de 10 grootste hotelketens ter wereld, dan hebben deze bij elkaar al 113 verschillende merken in hun portfolio. Merken verliezen dus betekenis en hierdoor bouwen steeds meer hotelketens aan ‘collecties’ van verschillende merken. Daarnaast sprak Peter over hoe veel hotelketens tegen Online Travel Agencies (OTA’s) zoals booking.com vechten, vanwege de hoge kosten. Terwijl ze veel van deze OTA’s kunnen leren, vooral op het gebied van sales.

Daarnaast leveren boekingen via OTA’s veel meer op dan gedacht. Zijn presentatie ging ook in op hoe meta search kanalen zoals Tripadvisor, Google en Trivago steeds belangrijker worden. En hoe het promoten van directe boekingen door het aanbieden van kortingen en loyaliteitsprogramma’s elkaar bijten. Zo zijn de voordelen van deze loyaliteitsprogramma’s vaak erg onduidelijk, terwijl je als gast duidelijkheid wilt betreffende de voordelen; “Collect 10 nights and get 1 free”. De conclusie van Peter was; hotelketens moeten niet bang zijn voor vernieuwingen in distributiekanalen, maar ze juist omarmen.

Na deze inspirerende presentatie was het de beurt aan de 5 finalisten, om hun pitch te presenteren aan de aanwezige CEO’s. De hotelscholen die in de finale stonden zijn:
Les Roches, National Kaohsiung University of Hospitality and Tourism, Hong Kong Polytechnic University, Institut de tourisme et d'Hotellerie du Quebec en Hotelschool The Hague.

Als CEO's en (senior) vice presidents waren aanwezig: Daniel Ruff, President and Managing Director EMEA, Wyndham Hotel Group, Wolfgang M. Neumann, President & Chief Executive Officer, The Rezidor Hotel Group, Roeland Vos, President and Chief Executive Officer, Belmond, Guy Pasley-Tyler, Vice President, Business Strategy & Feasibility, Host Hotels & Resorts, Peter Norman, Senior Vice President Acquisitions & Development Europe, Africa, Middle East for Hyatt Hotels Corporation, Ingrid Eras, Senior Vice President Global HR, Belmond.

De case in het kort: Op Schiphol is nog een stuk grond beschikbaar, waar nog een laatste hotel op wordt gebouwd. Dit hotel moet een aanvulling worden op de reeds aanwezige hotels (zoals Hilton, Sheraton en citizenM) en de nadruk moet bij dit hotel liggen op innovatie en haalbaarheid.

De pitches van de finalisten in het kort:

Institut de tourisme et d'Hotellerie du Quebec (Canada): Hotel Vlinder, met verschillende mogelijkheden voor het boeken van een kamer; per nacht, voor 6 uur of voor 12 uur, met vaste kamerprijzen. Met een vrouwelijke touch en iconische vlinder op het dak van het hotel.

National Kaohsiung University of Hospitality and Tourism (Taiwan): Dutch Flyer, gebaseerd op de oerhollandse klomp als symbool. De verschillende verdiepingen krijgen verschillende thema’s gericht op vliegende karakters, zoals Aladdin, Harry Potter en Peter Pan. F&B speelt een belangrijke rol, met food market en supermarkt, die ook veel bezoekers van buitenaf aantrekken.

Les Roches (Zwitserland): Hive2, met modulaire hotelkamers die op verschillende plekken binnen Schiphol neer te zetten zijn.

Hong Kong Polytechnic University (Hong Kong): Nestel, met focus op: absoluut helemaal niets doen. Slogan: Nothing is impossible.

Foto: Daniel Ruff, Roeland Vos, Ingrid Eras, Wolfgang M. Neumann, Peter Norman en Guy Pasley-Tyler.

Hotelschool The Hague: X, een plek om samen te komen, gefocust op het creëren van een community bestaande uit locals, zakenmensen en toeristen. X kijkt niet naar de demografische details van haar gasten, maar naar persoonlijkheid.

Na een ronde waarbij de studenten de CEO’s allerlei vragen konden stellen werd de winnaar bekend gemaakt: Hong Kong Polytechnic University! De dag werd afgesloten met een netwerkborrel, waarbij alle studenten en industrie professionals elkaar nog wat beter konden leren kennen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: