Hospitality-terminologie: een ode aan de housekeeping

7 augustus 2019 | Thijs Jacobs

Housekeeping. Een woord dat bij hoteliers de nodige bellen doet rinkelen, maar de man op straat zou bij het horen van deze Engelse term kunnen denken aan de tijdelijke beheerder van een woning of een eigenaar van een pand. De term 'housekeeping' wordt in Nederland enkel binnen de hotellerie gebruikt, maar het woord 'housekeeper' betekent feitelijk niets anders dan 'het management van alle huishoudelijke taken, uiteenlopend van schoonmaken tot boodschappen doen, en van rekeningen betalen tot de was doen en koken'.

Eigenlijk is de term binnen de hotelwereld dus behoorlijk uitgehold, want de housekeeping bemoeit zich in onze bedrijfstak niet met het betalen van rekeningen of het bereiden van maaltijden, maar voert enkel de schoonmaakwerkzaamheden uit en maakt de kamer gereed voor een volgend verblijf. 

Terwijl het management van hotels zich wekelijks, of zelfs dagelijks, urenlang buigt over de social media campagnes, reviews, revenue en reputatie wordt de housekeepingafdeling maar al te vaak vergeten. En dat terwijl de oorzaak van de meeste reputatieproblemen van het hotel vaak schuilt in - je raadt het al - de afdeling housekeeping. Waarom deze afdeling niet als kern van de hele hoteloperatie wordt beschouwd, is niet altijd even duidelijk. Het is overduidelijk dat een goede, goedbetaalde en tevreden housekeeping medewerker een grote impact heeft op hoe de gast over je hotel schrijft op Tripadvisor.

Meer aandacht voor housekeeping kan zomaar betekenen dat er minder aandacht uit hoeft te gaan naar reputatiemanagement en het behandelen van (slechte) reviews. Een win-winsituatie, want je housekeepingpersoneel is blij, je gast ligt tevreden op zijn of haar schone kamer een positieve review over het hotel te tikken en het management kan tijd besteden aan andere zaken. 

Benieuwd naar de betekenis van andere hoteltermen?
Download dan hier de whitepaper Hospitality Terminologie!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: