Hospitality-terminologie: een ode aan de housekeeping

7 augustus 2019 | Thijs Jacobs

Housekeeping. Een woord dat bij hoteliers de nodige bellen doet rinkelen, maar de man op straat zou bij het horen van deze Engelse term kunnen denken aan de tijdelijke beheerder van een woning of een eigenaar van een pand. De term 'housekeeping' wordt in Nederland enkel binnen de hotellerie gebruikt, maar het woord 'housekeeper' betekent feitelijk niets anders dan 'het management van alle huishoudelijke taken, uiteenlopend van schoonmaken tot boodschappen doen, en van rekeningen betalen tot de was doen en koken'.

Eigenlijk is de term binnen de hotelwereld dus behoorlijk uitgehold, want de housekeeping bemoeit zich in onze bedrijfstak niet met het betalen van rekeningen of het bereiden van maaltijden, maar voert enkel de schoonmaakwerkzaamheden uit en maakt de kamer gereed voor een volgend verblijf. 

Terwijl het management van hotels zich wekelijks, of zelfs dagelijks, urenlang buigt over de social media campagnes, reviews, revenue en reputatie wordt de housekeepingafdeling maar al te vaak vergeten. En dat terwijl de oorzaak van de meeste reputatieproblemen van het hotel vaak schuilt in - je raadt het al - de afdeling housekeeping. Waarom deze afdeling niet als kern van de hele hoteloperatie wordt beschouwd, is niet altijd even duidelijk. Het is overduidelijk dat een goede, goedbetaalde en tevreden housekeeping medewerker een grote impact heeft op hoe de gast over je hotel schrijft op Tripadvisor.

Meer aandacht voor housekeeping kan zomaar betekenen dat er minder aandacht uit hoeft te gaan naar reputatiemanagement en het behandelen van (slechte) reviews. Een win-winsituatie, want je housekeepingpersoneel is blij, je gast ligt tevreden op zijn of haar schone kamer een positieve review over het hotel te tikken en het management kan tijd besteden aan andere zaken. 

Benieuwd naar de betekenis van andere hoteltermen?
Download dan hier de whitepaper Hospitality Terminologie!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Interview Longread
Wethouder Verschuure (Utrecht): "We staan in principe geen nieuwe hotels meer toe"

Wethouder Klaas Verschuure, wethouder Economische Zaken en Ruimtelijke Ontwikkeling in Gemeente Utrecht, licht toe waarom de stad Utrecht een 'hotelstop' hanteert. Tot 1 januari 2023 worden er (in principe) namelijk geen hotels meer bijgebouwd. In welke gevallen is bouw van hotels nog wel...

Sluiting Michelin
Voormalig sterrenrestaurant O Mundo in Hotel De Wereld sluit

Restaurant O Mundo, gevestigd in Hotel De Wereld in Wageningen, gaat definitief dicht. Omdat de bedrijfsresultaten van het restaurant tegenvallen, heeft Hotel De Wereld besloten om het aantal hotelkamers uit te breiden ten koste van het restaurant. De sluiting is al in november. Hiermee verliest ...

Wet- en regelgeving
Maandelijks juridisch hoteladvies van Kennedy Van der Laan

Vanaf dinsdag 17 september start de samenwerking van Hospitality Management met de juridische experts van Kennedy Van der Laan. Iedere maand worden er in de bijdragen actuele en relevante casussen voorgelegd, uiteraard met daarbij een juridische uitwerking. We maken op de website ook een dossier...

Opening
Middelburg is boutique hotel rijker [foto's]

Op 6 september 2019 heeft Boutique Hotel Sir Franklin haar deuren geopend in de oude binnenstad van Middelburg. Dit spraakmakende hotel biedt 14 unieke suites en de eerste cocktailbar van Zeeland. Al eerder werd de bijbehorende Brasserie Sir Franklin gelanceerd waar klassieke wereldgerechten met ...

Toerisme Achtergronden
De meest gezochte bestemmingen net buiten het hoogseizoen

Terwijl de meeste collega's weer aan het werk gaan in september, zoeken sommige vakantiegangers bewust nog naar het laatste beetje zon voor de herfst. Dat heeft zo zijn voordelen! Weg van de wisselvalligheid van de herfst, aanzienlijk minder toeristen en aantrekkelijke prijzen. Maar waar zoeken ...

Economie Hotel
HOSTA 2019 rapport: Nederlandse hotelmarkt bereikt piek

De Nederlandse hotelmarkt heeft het afgelopen jaar een absolute piek bereikt, zo blijkt uit onderzoek van Horwath HTL. De bezettingsgraden, gemiddelde kamerprijzen en omzetten zijn hoger dan ooit tevoren. Een omslagpunt lijkt echter bereikt. Hoteliers verwachten niet dat de hoge groei de komende jar...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: