Hospitality-terminologie: een ode aan de housekeeping

7 augustus 2019 | Thijs Jacobs

Housekeeping. Een woord dat bij hoteliers de nodige bellen doet rinkelen, maar de man op straat zou bij het horen van deze Engelse term kunnen denken aan de tijdelijke beheerder van een woning of een eigenaar van een pand. De term 'housekeeping' wordt in Nederland enkel binnen de hotellerie gebruikt, maar het woord 'housekeeper' betekent feitelijk niets anders dan 'het management van alle huishoudelijke taken, uiteenlopend van schoonmaken tot boodschappen doen, en van rekeningen betalen tot de was doen en koken'.

Eigenlijk is de term binnen de hotelwereld dus behoorlijk uitgehold, want de housekeeping bemoeit zich in onze bedrijfstak niet met het betalen van rekeningen of het bereiden van maaltijden, maar voert enkel de schoonmaakwerkzaamheden uit en maakt de kamer gereed voor een volgend verblijf. 

Terwijl het management van hotels zich wekelijks, of zelfs dagelijks, urenlang buigt over de social media campagnes, reviews, revenue en reputatie wordt de housekeepingafdeling maar al te vaak vergeten. En dat terwijl de oorzaak van de meeste reputatieproblemen van het hotel vaak schuilt in - je raadt het al - de afdeling housekeeping. Waarom deze afdeling niet als kern van de hele hoteloperatie wordt beschouwd, is niet altijd even duidelijk. Het is overduidelijk dat een goede, goedbetaalde en tevreden housekeeping medewerker een grote impact heeft op hoe de gast over je hotel schrijft op Tripadvisor.

Meer aandacht voor housekeeping kan zomaar betekenen dat er minder aandacht uit hoeft te gaan naar reputatiemanagement en het behandelen van (slechte) reviews. Een win-winsituatie, want je housekeepingpersoneel is blij, je gast ligt tevreden op zijn of haar schone kamer een positieve review over het hotel te tikken en het management kan tijd besteden aan andere zaken. 

Benieuwd naar de betekenis van andere hoteltermen?
Download dan hier de whitepaper Hospitality Terminologie!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
The Hunfeld: On-Utrechts hip Boutiquehotel

On-Utrechts hip boutiquehotel The Hunfeld opent op vrijdag 22 november 2019 zijn deuren aan de prachtige Mariaplaats. Begin deze maand schitterde Utrecht al op de voorpagina van de Engelse Lonely Planet en weten steeds meer binnen- en buitenlandse toeristen het geliefde Utrecht te vinden. Utrech...

Awards Mensen
NH Collection Eindhoven Centre winnaar Brabantse Gastvrijheid Award 2019

Tijdens Das Leisure Ondernemers Festival op 19 november in De Koepel in Breda is de Brabantse Gastvrijheid Award 2019 uitgereikt. In het bijzijn van 400 Brabantse ondernemers uit de vrijetijdssector maakte gedeputeerde Economie, Kennis en Talentontwikkeling Martijn van Gruijthuijsen bekend dat NH Co...

Events Hoteltech
Verslag HotelTech 2019: live-interviews, colleges en keynotes

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG. Op het hoogtepunt had IHMG 14 hotels, maar het bedrijf bleek te snel gegroeid te zijn. Br...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Amsterdam Achtergronden
Rembrandt's Marten en Oopjen hingen jarenlang in het Pulitzer, Amsterdam

De huwelijksportretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit hingen vanaf 1798 jarenlang in het Saxenburg Huis op Keizersgracht 224, tegenwoordig onderdeel van Pulitzer Amsterdam. Op 30 november en 1 december wordt deze sfeer terug gebracht naar het Saxenburg Huis door de verkoopexpositie van meester...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: