Hotel Grand Central Rotterdam nodigt daklozen uit voor kerstdiner

21 december 2017 | Roy Spijker

100 Daklozen zijn echte Vips tijdens het uitgebreide Kerstdiner in Hotel Grand Central Rotterdam op Tweede Kerstdag. Het Daklozendiner wordt voor de tweede keer op rij aangeboden door het 100-jarige hotel. Ook vorig jaar zijn 100 daklozen gastvrij getrakteerd en verwelkomd tijdens kerst. Dit jaar gaat de organisatie een stap verder: gasten krijgen een make over, inclusief frisse knipbeurt en representatieve kleding. De dakloze die dat wenst, kan met een coach 2018 doelgericht ingaan. Iedere gast krijgt bovendien een survival rugzak. "Met wat extra steun in de rug, kan de toekomst er ineens een stuk rooskleuriger komen uit te zien."

"De reacties en de bijeenkomst vorig jaar waren zo hartverwarmend dat we van het Daklozendiner een traditie gaan maken", stelt Leo Houkamp namens het hotel. "Ons motto is; Kerst vieren we gastvrij samen. Daar zetten wij de deur en ons hart voor open."

Vrijwilligers en medewerkers van Hotel Grand Central Rotterdam werken nu nauw samen achter de schermen om het diner en het programma goed voor te bereiden. "Onze gasten, de 100 daklozen, nodigen we uit via de opvanginstellingen in Rotterdam; variërend van het Leger des Heils, de Zusters van Naastenliefde en de Pauluskerk. Het dak- en thuislozenprobleem is schrijnend in onze prachtige stad. Er zijn enkele honderden rondzwervende dak- en thuislozen, ieder met een eigen verhaal. We kunnen niet iedereen ontvangen en hebben verzocht om mensen te selecteren die het echt nodig hebben. Zij gaan een leuke en warme dag tegemoet, inclusief een driegangen-diner van de chef kok van ons restaurant. Daarnaast willen we een extra steun in de rug bieden voor de langere termijn."

Make-over en BN'er  
De 100 daklozen worden op de tweede kerstdag eerst met alle egards ontvangen, bediend, geamuseerd en getrakteerd in het hotel. Houkamp: "Elke gast krijgt wanneer gewenst eerst een make over/metamorfose. Ze worden netjes en representatief aangekleed, fris geknipt en gaan dan natuurlijk op de foto. De avond zelf, zit vol verassingen. Bekende Nederlanders gaan een geweldig leuk optreden verzorgen. De Rotterdamse BN'er Quintis komt als gast het diner verdiepen, door met de daklozen het gesprek aan te gaan.  Gezelligheid, feestelijkheid en warmte is troef deze dag. Elke dakloze is een mens met een eigen verhaal. Respect, waardigheid en een uitgereikte hand is wat we op zijn minst kunnen bieden." 

Survival Rugzak & Back On Track-coachingtraject 
Hotel Grand Central Rotterdam heeft bovendien vele cadeaus onder de kerstboom klaarstaan om de feestvreugde te benadrukken. Leo Houkamp: "Sponsoren hebben vele cadeaus beschikbaar gesteld. Elke gast krijgt bovendien onze geweldig Survival-rugzak, met praktische producten: deken, wanten, tandenborstel, doucheschuim, etenwaardebonnen, sjaal, kleding, muts. We gaan ze echt tracteren om ze in ieder geval één keer per jaar een mentale ondersteuning te geven."

In het aan het Daklozendiner gekoppelde ‘Back On Track-Traject’ worden diverse daklozen de komende maanden door coaches/mentoren ondersteund om hun positie uiteindelijk te verbeteren. "We zijn ervan overtuigd dat met wat extra steun in de rug, de toekomst van een dakloze er ineens een stuk rooskleuriger uit kan komen te zien. Dat begint met aandacht."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: