Hotel Grand Central Rotterdam nodigt daklozen uit voor kerstdiner

21 december 2017 | Roy Spijker

100 Daklozen zijn echte Vips tijdens het uitgebreide Kerstdiner in Hotel Grand Central Rotterdam op Tweede Kerstdag. Het Daklozendiner wordt voor de tweede keer op rij aangeboden door het 100-jarige hotel. Ook vorig jaar zijn 100 daklozen gastvrij getrakteerd en verwelkomd tijdens kerst. Dit jaar gaat de organisatie een stap verder: gasten krijgen een make over, inclusief frisse knipbeurt en representatieve kleding. De dakloze die dat wenst, kan met een coach 2018 doelgericht ingaan. Iedere gast krijgt bovendien een survival rugzak. "Met wat extra steun in de rug, kan de toekomst er ineens een stuk rooskleuriger komen uit te zien."

"De reacties en de bijeenkomst vorig jaar waren zo hartverwarmend dat we van het Daklozendiner een traditie gaan maken", stelt Leo Houkamp namens het hotel. "Ons motto is; Kerst vieren we gastvrij samen. Daar zetten wij de deur en ons hart voor open."

Vrijwilligers en medewerkers van Hotel Grand Central Rotterdam werken nu nauw samen achter de schermen om het diner en het programma goed voor te bereiden. "Onze gasten, de 100 daklozen, nodigen we uit via de opvanginstellingen in Rotterdam; variërend van het Leger des Heils, de Zusters van Naastenliefde en de Pauluskerk. Het dak- en thuislozenprobleem is schrijnend in onze prachtige stad. Er zijn enkele honderden rondzwervende dak- en thuislozen, ieder met een eigen verhaal. We kunnen niet iedereen ontvangen en hebben verzocht om mensen te selecteren die het echt nodig hebben. Zij gaan een leuke en warme dag tegemoet, inclusief een driegangen-diner van de chef kok van ons restaurant. Daarnaast willen we een extra steun in de rug bieden voor de langere termijn."

Make-over en BN'er  
De 100 daklozen worden op de tweede kerstdag eerst met alle egards ontvangen, bediend, geamuseerd en getrakteerd in het hotel. Houkamp: "Elke gast krijgt wanneer gewenst eerst een make over/metamorfose. Ze worden netjes en representatief aangekleed, fris geknipt en gaan dan natuurlijk op de foto. De avond zelf, zit vol verassingen. Bekende Nederlanders gaan een geweldig leuk optreden verzorgen. De Rotterdamse BN'er Quintis komt als gast het diner verdiepen, door met de daklozen het gesprek aan te gaan.  Gezelligheid, feestelijkheid en warmte is troef deze dag. Elke dakloze is een mens met een eigen verhaal. Respect, waardigheid en een uitgereikte hand is wat we op zijn minst kunnen bieden." 

Survival Rugzak & Back On Track-coachingtraject 
Hotel Grand Central Rotterdam heeft bovendien vele cadeaus onder de kerstboom klaarstaan om de feestvreugde te benadrukken. Leo Houkamp: "Sponsoren hebben vele cadeaus beschikbaar gesteld. Elke gast krijgt bovendien onze geweldig Survival-rugzak, met praktische producten: deken, wanten, tandenborstel, doucheschuim, etenwaardebonnen, sjaal, kleding, muts. We gaan ze echt tracteren om ze in ieder geval één keer per jaar een mentale ondersteuning te geven."

In het aan het Daklozendiner gekoppelde ‘Back On Track-Traject’ worden diverse daklozen de komende maanden door coaches/mentoren ondersteund om hun positie uiteindelijk te verbeteren. "We zijn ervan overtuigd dat met wat extra steun in de rug, de toekomst van een dakloze er ineens een stuk rooskleuriger uit kan komen te zien. Dat begint met aandacht."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: