Hotelclassificatiesysteem Verenigde Staten

10 april 1998 | Redactie
Hotelclassificatiesysteem Verenigde Staten<

De ’Official Hotel Guide’ (OHG) wordt uitgegeven door de Reed Travel Group. Zij zijn onderdeel van de Reed?Elsevier Publishing groep, een internationale uitgever van boeken, tijdschriften, gidsen en andere media. De gids geeft informatie over alle logiesverstrekkende bedrijven, met uitzondering van 'bed&breakfasthotels' en condominiums.

Er worden zowel objectieve als subjectieve criteria gebruikt, die echter niet duidelijk omschreven zijn. Het was helaas niet mogelijk een meer precieze inhoud te bemachtigen. OHG onderscheidt zich duidelijk van andere systemen door te benadrukken dat zij geen punten toekennen aan de verschillende elementen van een hotel. In hun eigen woorden: 'Wij beoordelen niet, wij classificeren.'

In de Official Hotel Guide maakt men gebruik van afkortingen om het niveau van de accommodaties aan te geven:

MFC = Moderate First Class. (Een eerste klas accommodatie, die net iets onder het gemiddelde ligt. Over het algemeen een comfortabele, simpele accommodatie die niet altijd over alle faciliteiten beschikt, bijvoorbeeld over een restaurant. Geschikt voor prijs/kwaliteit bewuste consumenten.)

FC = First Class. (Een betrouwbaar, comfortabel hotel met kamers, voorzieningen en publieke ruimtes die qua niveau 'standaard' zijn. Kan aanbevolen worden aan gasten die geen luxe of speciale service verwachten.)

SFC = Superior First Class. (Een hotel boven het gemiddelde; dat kan een uitstekend onderhouden ouder gebouw zijn of een modern hotel met uitstekende voorzieningen. Kamers en publieke ruimten zijn comfortabel en smaakvol ingericht. Geschikt voor ’de gemiddelde gast’.)

MDL = Moderate De Luxe. (Een 'basis luxe hotel' met bepaalde beperkingen. Bijvoorbeeld een prestigieus hotel dat niet over alle moderne voorzieningen beschikt of juist een modern zakenhotel met alle voorzieningen waar de juiste sfeer of een bepaalde service ontbreekt. Wellicht niet geschikt voor gasten die luxe of veel aandacht verwachten.)

DL = De Luxe. (Een uitstekend hotel dat over dezelfde voorzieningen beschikt als een Superior De Luxe, maar minder groots aandoet en meer schappelijke prijzen rekent. Veilig aan te bevelen aan veeleisende gasten.)

SDL = Superior De Luxe. (Een exclusief, prestigieus en duur hotel dat de hoogste niveaus van service, accommodatie en overige voorzieningen haalt. Elegante en luxueuze publieke ruimten. Behoort tot de tophotels van de wereld.)

Gastenprofiel

Er zijn negen categorieën, de zogenaamde 'key elements' waarop beoordeeld wordt. Een hogere classificatie leidt tot verdere aanscherping. Deze criteria zijn: ambiance en sfeer; accommodatie; type en kwaliteit aankleding van publieke ruimten en kamers; aanbod en type restaurants; bars en entertainment; sport? en recreatiefaciliteiten; kwaliteit van de dienstverlening; de staat van onderhoud; locatie; tarieven.

Voor alle bedrijven geldt dat de classificatiedefinities dienen als vertrekpunt. Vanaf dat punt wordt ieder hotel zo compleet mogelijk beoordeeld. Het systeem probeert ieder hotel te classificeren door te kijken naar het complete aanbod. Daarbij worden alle elementen beoordeeld die van invloed zijn op de beleving van de gast. De negen key elements maken het mogelijk om soepel om te gaan met de classificaties.

Daarnaast poogt de OHG de doelgroep van het hotel te identificeren en een gastenprofiel vast te stellen. Hiervoor wordt onder meer gekeken naar samenwerkingsverbanden waarbij het hotel aangesloten is, en wie het hotel verder nog vertegenwoordigt.

In de beoordeling wordt eveneens commentaar van lezers betrokken. Hiervoor worden zogenaamde ’Hotel Critique Cards’ verstrekt, waarop gasten positieve en negatieve ervaringen kunnen melden.

Levensstandaard

Afhankelijk van de bestemming worden hotels met elkaar vergeleken. Dit betekent dat, hoewel het classificatiesysteem gelijk blijft, de levensstandaard van een land, staat of regio bepaalt wat het uitgangspunt is voor de beoordeling, dus niet de westerse standaard.

Toekenning van de classificatie wordt gebaseerd op recente informatie van zowel gasten als inspecteurs. De bedrijven worden ten minste één keer per jaar gecontroleerd door een werknemer van OHG; dat gebeurt anoniem. Ieder jaar wordt bekeken of de classificatie aangepast moet worden.

Bedrijven hoeven niet te betalen voor inspecties en/of opname in de publicaties van OHG. Wel kan tegen betaling een advertentie geplaatst worden om het hotel extra onder de aandacht te brengen. OHG verwerft inkomsten door de verkoopopbrengsten.

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: