Hotelclassificatiesysteem Verenigde Staten

Auteur: Redactie
KHN 10 april 1998
Hotelclassificatiesysteem Verenigde Staten

De ’Official Hotel Guide’ (OHG) wordt uitgegeven door de Reed Travel Group. Zij zijn onderdeel van de Reed‑Elsevier Publishing groep, een internationale uitgever van boeken, tijdschriften, gidsen en andere media. De gids geeft informatie over alle logiesverstrekkende bedrijven, met uitzondering van 'bed&breakfasthotels' en condominiums.

Er worden zowel objectieve als subjectieve criteria gebruikt, die echter niet duidelijk omschreven zijn. Het was helaas niet mogelijk een meer precieze inhoud te bemachtigen. OHG onderscheidt zich duidelijk van andere systemen door te benadrukken dat zij geen punten toekennen aan de verschillende elementen van een hotel. In hun eigen woorden: 'Wij beoordelen niet, wij classificeren.'

In de Official Hotel Guide maakt men gebruik van afkortingen om het niveau van de accommodaties aan te geven:

MFC = Moderate First Class. (Een eerste klas accommodatie, die net iets onder het gemiddelde ligt. Over het algemeen een comfortabele, simpele accommodatie die niet altijd over alle faciliteiten beschikt, bijvoorbeeld over een restaurant. Geschikt voor prijs/kwaliteit bewuste consumenten.)

FC = First Class. (Een betrouwbaar, comfortabel hotel met kamers, voorzieningen en publieke ruimtes die qua niveau 'standaard' zijn. Kan aanbevolen worden aan gasten die geen luxe of speciale service verwachten.)

SFC = Superior First Class. (Een hotel boven het gemiddelde; dat kan een uitstekend onderhouden ouder gebouw zijn of een modern hotel met uitstekende voorzieningen. Kamers en publieke ruimten zijn comfortabel en smaakvol ingericht. Geschikt voor ’de gemiddelde gast’.)

MDL = Moderate De Luxe. (Een 'basis luxe hotel' met bepaalde beperkingen. Bijvoorbeeld een prestigieus hotel dat niet over alle moderne voorzieningen beschikt of juist een modern zakenhotel met alle voorzieningen waar de juiste sfeer of een bepaalde service ontbreekt. Wellicht niet geschikt voor gasten die luxe of veel aandacht verwachten.)

DL = De Luxe. (Een uitstekend hotel dat over dezelfde voorzieningen beschikt als een Superior De Luxe, maar minder groots aandoet en meer schappelijke prijzen rekent. Veilig aan te bevelen aan veeleisende gasten.)

SDL = Superior De Luxe. (Een exclusief, prestigieus en duur hotel dat de hoogste niveaus van service, accommodatie en overige voorzieningen haalt. Elegante en luxueuze publieke ruimten. Behoort tot de tophotels van de wereld.)

Gastenprofiel

Er zijn negen categorieën, de zogenaamde 'key elements' waarop beoordeeld wordt. Een hogere classificatie leidt tot verdere aanscherping. Deze criteria zijn: ambiance en sfeer; accommodatie; type en kwaliteit aankleding van publieke ruimten en kamers; aanbod en type restaurants; bars en entertainment; sport‑ en recreatiefaciliteiten; kwaliteit van de dienstverlening; de staat van onderhoud; locatie; tarieven.

Voor alle bedrijven geldt dat de classificatiedefinities dienen als vertrekpunt. Vanaf dat punt wordt ieder hotel zo compleet mogelijk beoordeeld. Het systeem probeert ieder hotel te classificeren door te kijken naar het complete aanbod. Daarbij worden alle elementen beoordeeld die van invloed zijn op de beleving van de gast. De negen key elements maken het mogelijk om soepel om te gaan met de classificaties.

Daarnaast poogt de OHG de doelgroep van het hotel te identificeren en een gastenprofiel vast te stellen. Hiervoor wordt onder meer gekeken naar samenwerkingsverbanden waarbij het hotel aangesloten is, en wie het hotel verder nog vertegenwoordigt.

In de beoordeling wordt eveneens commentaar van lezers betrokken. Hiervoor worden zogenaamde ’Hotel Critique Cards’ verstrekt, waarop gasten positieve en negatieve ervaringen kunnen melden.

Levensstandaard

Afhankelijk van de bestemming worden hotels met elkaar vergeleken. Dit betekent dat, hoewel het classificatiesysteem gelijk blijft, de levensstandaard van een land, staat of regio bepaalt wat het uitgangspunt is voor de beoordeling, dus niet de westerse standaard.

Toekenning van de classificatie wordt gebaseerd op recente informatie van zowel gasten als inspecteurs. De bedrijven worden ten minste één keer per jaar gecontroleerd door een werknemer van OHG; dat gebeurt anoniem. Ieder jaar wordt bekeken of de classificatie aangepast moet worden.

Bedrijven hoeven niet te betalen voor inspecties en/of opname in de publicaties van OHG. Wel kan tegen betaling een advertentie geplaatst worden om het hotel extra onder de aandacht te brengen. OHG verwerft inkomsten door de verkoopopbrengsten.

HM30JAAR HM301998

Overig nieuws