Hoteliers juist bedacht op mensenhandel

19 april 2012 |
Hoteliers juist bedacht op mensenhandel<

De Nationale Recherche heeft hotels gecontroleerd om te kijken hoe ze reageren op signalen van mensenhandel. In de media wordt de uitkomst niet goed weergegeven, reageert KHN.

Actie met actrices
Joris Prinssen, woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zegt: "In de berichtgeving wordt tendentieus aangegeven dat er 'nogal veel mis is bij de hotels in de aanpak van mensenhandel'. De actie van de politie en OM met actrices heeft echter bij elk hotel geleid tot handelen, ook al is er niet altijd de politie gebeld. Zo is in een hotel halverwege de actie de actrice al opgemerkt en heeft personeel de opdracht gekregen om de kamer niet meer te verlengen en ook geen extra service te geven, zonder daarbij de politie te waarschuwen. Alle hotels hebben gereageerd op signalen van mogelijke mensenhandel."

Reactie op signalen
Op 11, 12 en 13 april heeft de Dienst Nationale Recherche bij drie Amsterdamse hotels een controle gehouden of de hotels reageren op de signalen van mensenhandel. Ook is gekeken of de lokale politie alert reageert als er een melding wordt gemaakt door een hotel.

Alternatieve wijze
De actie van vorige week was niet gericht op het opsporen en aanhouden van verdachten. Het doel van de hotelcontroles was om op een alternatieve manier mensenhandel te bestrijden.

Mensenhandel bestrijden
Koninklijke Horeca Nederland wil samen met politie en OM er alles aan doen om deze ernstige vorm van mensenhandel te bestrijden. De horecabranche is een fatsoenlijke branche die mensenhandel ten strengste afkeurt, in hotels maar ook daarbuiten. Daarom wordt de komende maanden extra aandacht besteed aan de samenwerking met politie en voorlichting aan hotels om de signalen van mensenhandel nog beter te leren kennen.

Voorlichting
Ook in hotels kan deze vorm van mensenhandel voorkomen worden. Daarom heeft KHN vorig jaar een reeks voorlichtingsbijeenkomsten gegeven in de Randstad. In samenwerking met politie en OM, is aandacht besteed aan het leren herkennen van signalen van mensenhandel. Enkele honderden receptionisten en portiers van hotels zijn voorgelicht over het herkennen van de signalen van mensenhandel. Wat zijn de signalen? Waar moet het personeel op letten?

Signaalkaarten
Voorlichting is essentieel om deze criminaliteitsvorm tegen te gaan. Daarom werden zogenaamde signaalkaarten ontwikkeld. Aan de hand van tips wordt men zich bewust van de signalen en kan men tijdig de politie inschakelen.
Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: