Hoteliers juist bedacht op mensenhandel

19 april 2012 |
Hoteliers juist bedacht op mensenhandel<

De Nationale Recherche heeft hotels gecontroleerd om te kijken hoe ze reageren op signalen van mensenhandel. In de media wordt de uitkomst niet goed weergegeven, reageert KHN.

Actie met actrices
Joris Prinssen, woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zegt: "In de berichtgeving wordt tendentieus aangegeven dat er 'nogal veel mis is bij de hotels in de aanpak van mensenhandel'. De actie van de politie en OM met actrices heeft echter bij elk hotel geleid tot handelen, ook al is er niet altijd de politie gebeld. Zo is in een hotel halverwege de actie de actrice al opgemerkt en heeft personeel de opdracht gekregen om de kamer niet meer te verlengen en ook geen extra service te geven, zonder daarbij de politie te waarschuwen. Alle hotels hebben gereageerd op signalen van mogelijke mensenhandel."

Reactie op signalen
Op 11, 12 en 13 april heeft de Dienst Nationale Recherche bij drie Amsterdamse hotels een controle gehouden of de hotels reageren op de signalen van mensenhandel. Ook is gekeken of de lokale politie alert reageert als er een melding wordt gemaakt door een hotel.

Alternatieve wijze
De actie van vorige week was niet gericht op het opsporen en aanhouden van verdachten. Het doel van de hotelcontroles was om op een alternatieve manier mensenhandel te bestrijden.

Mensenhandel bestrijden
Koninklijke Horeca Nederland wil samen met politie en OM er alles aan doen om deze ernstige vorm van mensenhandel te bestrijden. De horecabranche is een fatsoenlijke branche die mensenhandel ten strengste afkeurt, in hotels maar ook daarbuiten. Daarom wordt de komende maanden extra aandacht besteed aan de samenwerking met politie en voorlichting aan hotels om de signalen van mensenhandel nog beter te leren kennen.

Voorlichting
Ook in hotels kan deze vorm van mensenhandel voorkomen worden. Daarom heeft KHN vorig jaar een reeks voorlichtingsbijeenkomsten gegeven in de Randstad. In samenwerking met politie en OM, is aandacht besteed aan het leren herkennen van signalen van mensenhandel. Enkele honderden receptionisten en portiers van hotels zijn voorgelicht over het herkennen van de signalen van mensenhandel. Wat zijn de signalen? Waar moet het personeel op letten?

Signaalkaarten
Voorlichting is essentieel om deze criminaliteitsvorm tegen te gaan. Daarom werden zogenaamde signaalkaarten ontwikkeld. Aan de hand van tips wordt men zich bewust van de signalen en kan men tijdig de politie inschakelen.
Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: