Hotelresort Europa-Park in de prijzen

7 mei 2018 | Thijs Jacobs

Tijdens de tiende sectorbijeenkomst in Grand Hotel Hessischer Hof in Frankfurt heeft de redactie van Schlummeratlas vorige week de top 50 hoteliers in Duitsland en de top tien hotelmanagers in Duitsland, die in topposities in het buitenland werken, bekendgemaakt.

Pretpark Europa-Park scoorde, door met het Hotel resort in de prijzen te vallen. Hoteldirecteur Michaela Doll-Lämmer (één van de hoteliers in de top 50) ontving de prijs met vreugde. 4-sterren hotel 'El Andaluz' en 'Castillo Alcazar' en 4-sterren superior hotels 'Colosseo', 'Santa Isabel' en 'Bell Rock' vallen op door het oog voor detail, de perfectie en de thematisering.

Sinds 2008 is de topvergadering van Duitse hoteldirecteuren een van de belangrijkste evenementen binnen de Duitse hotellerie, waarbij elk jaar hotels van topklasse en de toeleveranceriers bij elkaar worden gebracht. 

Hoge bezettingsgraad

Michaela Doll-Lämmer over de hotelontwikkelingen bij Europa-Park: "Onze hotels zijn uniek, niet alleen door de thematisering die verregaand is doorgevoerd, maar ook door de vele familiekamers en de hoge bezetting van minstens 90 procent."

De familie Mack, de oprichters en eigenaren van het 'beste pretpark ter wereld', begaf zich op onbekend terrein met de openeing van het eerste hotel. De heer Mack vond de bouw van het eerste hotel zo spannend, dat hij daags voor de start van de bouw een etage van het originele ontwerp weggumde. Het werd hem te spannend... Overigens was de gum niet nodig geweest, want binnen de kortste keren moest er een vleugel bijgebouwd worden.

Duizenden hotelgasten

Op dit moment telt Europa-Park 5 hotels en een Camp Resort met tenten en huisjes. Michaela: "Hier bieden wij onderdak aan 4500 bezoekers en in het nieuwe - zesde - hotel dat in 2019 opent, bieden we straks overnachtingsmogelijkheden voor nog eens 1300 gasten. De bouw is inmiddels gestart en wordt verzorgd door een lokale onderneming. Het is een grote opdracht, maar inmiddels is het realiseren van hotels voor ons routine geworden. Het wordt wederom een prachtig hotel, ditmaal met een Scandinavisch thema. Themahotel 'Krønåsar' neemt de bezoeker mee in een magische wereld, vergelijkbaar met de ervaringen in de film 'Night at the museum'. De gasten zullen zich er geen moment vervelen."

Niet alleen leisuregasten, maar ook zakelijke gasten weten hun weg naat het Duitse Rust te vinden. "Tien procent van de gasten komt voor zakelijke doeleinden, veelal conferenties. Tijdens het off-season ligt de nadruk op deze gasten. In de weekenden tijdens deze periode focussen we op wellnessgasten. Het nieuwe hotel krijgt bovendien twee restaurants, conferentiezalen, een bar en een shop."

Lof  van collega's

Collega-hoteliers komen dikwijls op bezoek bij Michaela. "Zij kijken vol belangstelling naar de operatie hier. Het is massaal, terwijl we iedere gast toch het gevoel geven dat zij bijzonder zijn. Dat vergt vakmanschap en de nodige vaardigheden bij het personeel. Gastvrijheid is een mensenvak, dus wij werken niet met geautomatiseerde check-ins. Dat heeft te maken met het niveau van onze hotels, maar ook met het soort gasten dat wij ontvangen. Zij hebben vaak extra informatie nodig wanneer zij arriveren. Ook de opzet met de familiekamers is voor veel hoteliers een bijzondere ervaring. Daarin zijn wij sterk."

Het nieuwe hotel krijgt een shuttle-verbinding naar het pretpark. "In eerste instantie gaan we werken met een lokale vervoerder, maar op een gegeven moment zullen we bussen aanschaffen en het zelf in handen nemen. Onze filosofie is immers 'eerst succesvol zijn en daarna verder kijken'. Qua PMS-systemen werken we straks op dezelfde manier als in de andere vijf hotels."

Nederlanders zijn welkom

Het nieuwe waterpark ligt naast het 'Krønåsar'' themahotel en de verwachtingen zijn hooggespannen. "We zetten in op 500.000-750000 gasten per jaar. Overigens weten we dit soort getallen vanwege onze ervaring goed in te schatten, zo weten wij ook dat al decennialang de gemiddelde verblijfsduur in onze hotels 1,3 tot 1,4 nacht is. Dat verandert werkelijk nooit, alhoewel we hopen dat dit nu gaat stijgen. Vooral vanwege Rulantica, het nieuwe waterpark. Ook hopen we op meer bezoekers uit Nederland. Ik zie ze altijd over de A5 rijden, richting hun vakantiebestemming. Europa-Park is de ultieme pitstop."

 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: