Hotelresort Europa-Park in de prijzen

7 mei 2018 | Thijs Jacobs

Tijdens de tiende sectorbijeenkomst in Grand Hotel Hessischer Hof in Frankfurt heeft de redactie van Schlummeratlas vorige week de top 50 hoteliers in Duitsland en de top tien hotelmanagers in Duitsland, die in topposities in het buitenland werken, bekendgemaakt.

Pretpark Europa-Park scoorde, door met het Hotel resort in de prijzen te vallen. Hoteldirecteur Michaela Doll-Lämmer (één van de hoteliers in de top 50) ontving de prijs met vreugde. 4-sterren hotel 'El Andaluz' en 'Castillo Alcazar' en 4-sterren superior hotels 'Colosseo', 'Santa Isabel' en 'Bell Rock' vallen op door het oog voor detail, de perfectie en de thematisering.

Sinds 2008 is de topvergadering van Duitse hoteldirecteuren een van de belangrijkste evenementen binnen de Duitse hotellerie, waarbij elk jaar hotels van topklasse en de toeleveranceriers bij elkaar worden gebracht. 

Hoge bezettingsgraad

Michaela Doll-Lämmer over de hotelontwikkelingen bij Europa-Park: "Onze hotels zijn uniek, niet alleen door de thematisering die verregaand is doorgevoerd, maar ook door de vele familiekamers en de hoge bezetting van minstens 90 procent."

De familie Mack, de oprichters en eigenaren van het 'beste pretpark ter wereld', begaf zich op onbekend terrein met de openeing van het eerste hotel. De heer Mack vond de bouw van het eerste hotel zo spannend, dat hij daags voor de start van de bouw een etage van het originele ontwerp weggumde. Het werd hem te spannend... Overigens was de gum niet nodig geweest, want binnen de kortste keren moest er een vleugel bijgebouwd worden.

Duizenden hotelgasten

Op dit moment telt Europa-Park 5 hotels en een Camp Resort met tenten en huisjes. Michaela: "Hier bieden wij onderdak aan 4500 bezoekers en in het nieuwe - zesde - hotel dat in 2019 opent, bieden we straks overnachtingsmogelijkheden voor nog eens 1300 gasten. De bouw is inmiddels gestart en wordt verzorgd door een lokale onderneming. Het is een grote opdracht, maar inmiddels is het realiseren van hotels voor ons routine geworden. Het wordt wederom een prachtig hotel, ditmaal met een Scandinavisch thema. Themahotel 'Krønåsar' neemt de bezoeker mee in een magische wereld, vergelijkbaar met de ervaringen in de film 'Night at the museum'. De gasten zullen zich er geen moment vervelen."

Niet alleen leisuregasten, maar ook zakelijke gasten weten hun weg naat het Duitse Rust te vinden. "Tien procent van de gasten komt voor zakelijke doeleinden, veelal conferenties. Tijdens het off-season ligt de nadruk op deze gasten. In de weekenden tijdens deze periode focussen we op wellnessgasten. Het nieuwe hotel krijgt bovendien twee restaurants, conferentiezalen, een bar en een shop."

Lof  van collega's

Collega-hoteliers komen dikwijls op bezoek bij Michaela. "Zij kijken vol belangstelling naar de operatie hier. Het is massaal, terwijl we iedere gast toch het gevoel geven dat zij bijzonder zijn. Dat vergt vakmanschap en de nodige vaardigheden bij het personeel. Gastvrijheid is een mensenvak, dus wij werken niet met geautomatiseerde check-ins. Dat heeft te maken met het niveau van onze hotels, maar ook met het soort gasten dat wij ontvangen. Zij hebben vaak extra informatie nodig wanneer zij arriveren. Ook de opzet met de familiekamers is voor veel hoteliers een bijzondere ervaring. Daarin zijn wij sterk."

Het nieuwe hotel krijgt een shuttle-verbinding naar het pretpark. "In eerste instantie gaan we werken met een lokale vervoerder, maar op een gegeven moment zullen we bussen aanschaffen en het zelf in handen nemen. Onze filosofie is immers 'eerst succesvol zijn en daarna verder kijken'. Qua PMS-systemen werken we straks op dezelfde manier als in de andere vijf hotels."

Nederlanders zijn welkom

Het nieuwe waterpark ligt naast het 'Krønåsar'' themahotel en de verwachtingen zijn hooggespannen. "We zetten in op 500.000-750000 gasten per jaar. Overigens weten we dit soort getallen vanwege onze ervaring goed in te schatten, zo weten wij ook dat al decennialang de gemiddelde verblijfsduur in onze hotels 1,3 tot 1,4 nacht is. Dat verandert werkelijk nooit, alhoewel we hopen dat dit nu gaat stijgen. Vooral vanwege Rulantica, het nieuwe waterpark. Ook hopen we op meer bezoekers uit Nederland. Ik zie ze altijd over de A5 rijden, richting hun vakantiebestemming. Europa-Park is de ultieme pitstop."

 

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Hotel Achtergronden
Preston Palace heeft een eigen 'geluksmakelaar'

Ze is efficiënt, attent, ervaren, vriendelijk en ze weet álles over trouwen. Dat is Wendy, de Weddingplanner van Preston Palace. Ze doet alles voor de mooiste dag van haar gasten en werkt exclusief voor dit all-inclusive hotel. En dat doet ze goed. Geluksmakelaar "Ik geniet er...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: