Hotels verdubbelen omzetgroei

7 mei 2014 |
Hotels verdubbelen omzetgroei<

De Nederlandse leisure-sector heeft als geheel in 2013 goed gepresteerd en ook voor 2014 zijn de vooruitzichten gunstig. Dit komt doordat het consumentenvertrouwen
is toegenomen, de verwachtingen voor het besteedbaar inkomen en de consumptie gunstiger zijn dan een jaar geleden en de effecten van de crisis zullen voor de gehele sector afnemen.

Transparanter
Om nieuwe kansen maximaal te benutten, dient de sector het internet niet alleen in te zetten als afzetkanaal, maar ook om de sector transparanter te maken, het imago te verbeteren en beter in te spelen op klantbehoeften. Authenticiteit en beleving zijn hierbij belangrijke trefwoorden. Dit concludeert ABN AMRO in haar Visie op Leisure 2014 die vandaag is gepubliceerd.

Hotels verdubbelen omzetgroei
Het hotelwezen realiseerde in 2013 een omzetgroei van 2,8 procent; een verdubbeling ten opzichte van 2012. De totale omzet bedroeg naar schatting 3,8 miljard euro. De hotelsector profiteerde volgens ABN AMRO vooral van de groei van het aantal buitenlandse toeristen en de trend onder Nederlanders in eigen land op vakantie te gaan. Buitenlandse toeristen boekten bijna 15 procent meer overnachtingen dan in 2012. Deze groei komt vooral hotels ten goede - met name in Amsterdam - maar ook de verblijfsrecreatie profiteert hiervan. Vakantieparken zagen het aantal overnachtingen in 2013 met 17,5 procent stijgen. Ruim een kwart hiervan werd geboekt door buitenlandse toeristen. Ook restaurants behaalden in 2013 goede resultaten, de totale omzet bedroeg 3,7 miljard euro. Wel daalde de omzetgroei naar 2,4 procent, in vergelijking met 3,2 procent in 2012. Maar restaurants hebben het omzetverlies uit de periode 2008 tot 2010 volgens ABN AMRO helemaal goedgemaakt.

Online investeren in positieve beeldvorming
De leisure-sector kan internet en social media inzetten om de sector transparanter te maken en een positieve merkbeleving te stimuleren. De opkomst van online reviews maakt dit volgens ABN AMRO nog belangrijker. Ook benadrukt zij dat aanbieders een strategie moeten ontwikkelen op het gebied van social media om een positieve beeldvorming te stimuleren. Meer dan de helft van de consumenten die online een hotelkamer boekt, weigert te kijken naar hotels zonder actuele, openbare reviews. Een goede webcare is dus cruciaal. Dit draagt niet alleen bij aan een groter vertrouwen van klanten, maar kan ook worden ingezet om te experimenteren met bijvoorbeeld gerichte promoties. Tegelijkertijd is er nog steeds een grote groep reizigers voor wie het offline kanaal relevant blijft. Zij hebben een voorkeur voor een rechtstreekse interactie met en de service van fysieke reiskantoren.

Focus op positieve klantbeleving
ABN AMRO verwacht dat technologische innovaties op het gebied van big data en dynamic pricing belangrijke drivers worden voor aanbieders in de leisure-sector. Hiermee kunnen zij nog beter inspelen op wensen van klanten en zo hun marges optimaliseren. “Internet en mobiele apparaten, zoals tablets en smartphones, worden steeds belangrijker. In de Amerikaanse leisure-sector wordt een kwart van alle online transacties via mobiele apparaten verricht. Bovendien is dit een populaire inspiratiebron en kunnen consumenten snel informatie opvragen en vergelijken. Verder zetten aanbieders big data in om hun aanbod te personaliseren en maatwerk te bieden. Ook zetten zij dynamic pricing in om een optimale mix van bezettingsgraad en omzet te realiseren”, legt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO, uit. “De voorkeuren van de consument worden beïnvloed door maatschappelijke trends. Hierbij spelen authenticiteit en beleving een doorslaggevende rol. Hierop kunnen marktpartijen op veel manieren inspelen: van een boomhutvakantie tot een sportief verblijf op een vakantiepark of een rustvakantie. Het is aan ondernemers om aan te voelen waaraan de consument behoefte heeft en hierbij een passend aanbod te ontwikkelen.

Thijs Jacobs


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: