Hotels.nl wint zaak om misleiding

30 december 2014 |
Hotels.nl wint zaak om misleiding

Hotels.nl is blij met de uitspraak tegen misleidende reclame en oneerlijke handelspraktijken in de hotelboekingsbranche
Het Gerechtshof
Den Haag heeft zich op 23 december 2014 uitgesproken tegen misleidende reclame in de reisbranche. Voor hotelgasten betekent dit: nooit meer verrast worden door onverwachte bijkomende kosten en geen teleurstelling meer door geadverteerde lage prijzen die tijdens het boeken hoger uitvallen.

Autoriteit Consument & Markt
Met deze uitspraak volgt het gerechtshof de regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en stelt de eiser
Hotels.nl in het gelijk: De advertentieprijs moet daadwerkelijk geboekt kunnen worden. Bij de advertentieprijs
dienen alle vaste onvermijdbare kosten inbegrepen te zijn en variabele onvermijdbare kosten duidelijk te worden
vermeld.

De uitspraak in detail:
• Vaste onvermijdbare kosten (zoals vaste reserverings- en servicekosten, vaste verplichte schoonmaakkosten en in sommige gevallen toeristenbelasting) moeten in de advertentieprijs opgenomen
worden;

• Variabele onvermijdbare kosten (zoals variabele reserverings- en servicekosten, variabele verplichte
schoonmaakkosten en in sommige gevallen toeristenbelasting) moeten, zonder dat van de consument nog een handeling vereist is, op transparante wijze naast of onder de geadverteerde prijs weergegeven
worden;

• Vanaf-prijzen of startprijzen waarvoor niet daadwerkelijk geboekt kan worden zijn niet meer toegestaan;

• Dit oordeel geldt niet alleen voor het aanbod op de websites van de betreffende aanbieders, maar ook
voor andere uitnodigingen tot aankoop in nieuwsbrieven en online advertenties/banners.

Transparant prijsbeleid
Eigenaar Kees Eldering van Hotels.nl is blij met de uitspraak: "Uit klantencontact weten wij dat transparant prijsbeleid gewaardeerd wordt. Wij vinden dat consumenten in staat moeten zijn om eerlijke prijzen te zien en prijzen te kunnen vergelijken." Gedaagden zijn Hotel Booker (met de websites Hotelspecials.nl en Hotelaanbiedingen.nl) en
Hotelkamerveiling.nl. Deze partijen moeten binnen 4 weken voldoen aan het bepaalde in het arrest.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: