HotelTech 2017: Hotels en de blockchain

7 november 2017 | Thijs Jacobs

Tijdens HotelTech 2017, dat plaatsvindt op 20 november aanstaande, spreekt Jarno Duursma over de blockchain. Een ‘buzz word’, maar bij velen ontbreekt de kennis over de technische mogelijkheden en achtergronden. Ook bij hoteliers, maar na deze presentatie is dat wel anders. We spraken hem en lichten alvast een tipje van de sluier op.

“Eén ding wil ik direct kwijt”, vertelt Jarno. “Blockchaintechnologie is niet zo gemakkelijk als het opzetten van een Facebookpagina of iets dergelijks. Het idee is prachtig, met programmeerbaar geld, smart contracts, ongevoeligheid voor fraude en dat soort zaken. We moeten ons echter wel beseffen dat dit de ‘early days’ zijn en echt bruikbare apps zijn er nog niet.”

Baanbrekende technologie

Toch zijn er al bedrijven en instellingen die blockchaintechnologie inzetten om de dagelijkse gang van zaken te vereenvoudigen. “In Maastricht loopt er bijvoorbeeld een experiment in het ziekenhuis, waarbij de ouderwetse brievenpost vervangen is door blockchain. Waar vroeger de patiëntgegevens in een brief werden verstuurd, en daarna door iemand werden ingetikt in een systeem, worden de gegevens nu in de blockchain gezet, waardoor ze inzichtelijk zijn voor de stakeholders. Identiteitsgegevens kunnen ook zelf beheerd worden en alles waarvoor vroeger een ‘stempel’ nodig was, zoals het passeren van een acte bij een notaris of bepaalde overheidsdocumenten die geverifieerd moeten worden, kan via de blockchain. In de nabije toekomst is een ‘Do It Yourself huwelijk’ zeker mogelijk, allemaal op basis van deze baanbrekende technologie.”

Fraude tegengaan

Velen zijn nog wat bang voor de nieuwe technologie, terwijl het juist fraude tegengaat. Jarno: “Je moet blockchain zien als een decentrale database van transacties, waarbij duizenden computers wereldwijd dezelfde kopie inzien. We noemen dat de ‘single source of truth’. Door de cryptografische versleuteling is dit systeem ongevoelig voor fraude en worden derde partijen buitenspel gezet, wat het goedkoper en in potentie sneller maakt. Binnen een hotel kan ik me voorstellen dat er in de toekomst meer transparantie ontstaat in de supply chain. Je kunt de herkomst van goederen zien, alles wordt ondubbelzinnig vastgelegd. Internet is mooi, maar één ding mist, en dat is dat je elkaar kunt vertrouwen. Ook dat kan geregeld worden in de blockchain.”

Ethereum en Bitcoin

Blockchaintechnologie wordt door velen geassocieerd met Bitcoin, terwijl dat een applicatie is die gebouwd is op blockchain. “Bitcoin is op dit moment nog minder geschikt om mee te betalen, vooral vanwege de volatiliteit en de traagheid van transacties. Een winkelier wil gelijk geld zien en niet pas na 5 minuten."

"Op basis van een ander platform, Ethereum worden slimme contracten gebouwd. Hierbij kunnen geautomatiseerde handelingen plaatsvinden. Een voorbeeld: iemand doet een project voor je, waarbij na afronding van fase 1 een bedrag wordt vrijgegeven. Of een zorgverzekeraar, die ervoor kiest het vrijgegeven geld voor kraamzorg te oormerken voor een selectie van drie kraamzorgaanbieders. “In het geval van een hotel kan ik me voorstellen dat ieder hotel in de keten duizend euro moet betalen voor een gezamenlijk feest en dat het bedrag pas vrijkomt als ieder hotel het bedrag heeft ingelegd. Vertrouwen zit in de technologie. Er zijn legio mogelijkheden.”

‘Killer apps’ moeten nog komen

Juridisch gezien, en daar ligt een taak voor de regelgevers, kleven er nog nadelen aan het gebruik van cryptovaluta. “Een belangrijk obstakel is het verifiëren van identiteit. Hoe kun je op de Blockchain zeker weten dat je bent wie je zegt dat je bent? En als ik een auto van je koop voor drie Bitcoins, wat heb ik dan juridisch in handen als er iets misgaat? Een transactie is immers onomkeerbaar en de regelgeving is nog niet toereikend om actie te ondernemen bij oplichting. Eigenlijk is het nog wachten op de ‘killer apps’ die je makkelijk kunt installeren en gebruiken. Apps die op het gebied van administratie of financiën het leven gemakkelijker maken en fraude tegengaan. Die komen er heus wel, maar ze zijn er nu nog niet. We zijn er in ieder geval nu nog vroeg bij, en dat biedt kansen!”

KLIK HIER OM JE GRATIS IN TE SCHRIJVEN VOOR HOTELTECH, WAAR JE DE SESSIE VAN JARNO KUNT BIJWONEN

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: