HotelTech 2017: Hotels en de blockchain

7 november 2017 | Thijs Jacobs

Tijdens HotelTech 2017, dat plaatsvindt op 20 november aanstaande, spreekt Jarno Duursma over de blockchain. Een ‘buzz word’, maar bij velen ontbreekt de kennis over de technische mogelijkheden en achtergronden. Ook bij hoteliers, maar na deze presentatie is dat wel anders. We spraken hem en lichten alvast een tipje van de sluier op.

“Eén ding wil ik direct kwijt”, vertelt Jarno. “Blockchaintechnologie is niet zo gemakkelijk als het opzetten van een Facebookpagina of iets dergelijks. Het idee is prachtig, met programmeerbaar geld, smart contracts, ongevoeligheid voor fraude en dat soort zaken. We moeten ons echter wel beseffen dat dit de ‘early days’ zijn en echt bruikbare apps zijn er nog niet.”

Baanbrekende technologie

Toch zijn er al bedrijven en instellingen die blockchaintechnologie inzetten om de dagelijkse gang van zaken te vereenvoudigen. “In Maastricht loopt er bijvoorbeeld een experiment in het ziekenhuis, waarbij de ouderwetse brievenpost vervangen is door blockchain. Waar vroeger de patiëntgegevens in een brief werden verstuurd, en daarna door iemand werden ingetikt in een systeem, worden de gegevens nu in de blockchain gezet, waardoor ze inzichtelijk zijn voor de stakeholders. Identiteitsgegevens kunnen ook zelf beheerd worden en alles waarvoor vroeger een ‘stempel’ nodig was, zoals het passeren van een acte bij een notaris of bepaalde overheidsdocumenten die geverifieerd moeten worden, kan via de blockchain. In de nabije toekomst is een ‘Do It Yourself huwelijk’ zeker mogelijk, allemaal op basis van deze baanbrekende technologie.”

Fraude tegengaan

Velen zijn nog wat bang voor de nieuwe technologie, terwijl het juist fraude tegengaat. Jarno: “Je moet blockchain zien als een decentrale database van transacties, waarbij duizenden computers wereldwijd dezelfde kopie inzien. We noemen dat de ‘single source of truth’. Door de cryptografische versleuteling is dit systeem ongevoelig voor fraude en worden derde partijen buitenspel gezet, wat het goedkoper en in potentie sneller maakt. Binnen een hotel kan ik me voorstellen dat er in de toekomst meer transparantie ontstaat in de supply chain. Je kunt de herkomst van goederen zien, alles wordt ondubbelzinnig vastgelegd. Internet is mooi, maar één ding mist, en dat is dat je elkaar kunt vertrouwen. Ook dat kan geregeld worden in de blockchain.”

Ethereum en Bitcoin

Blockchaintechnologie wordt door velen geassocieerd met Bitcoin, terwijl dat een applicatie is die gebouwd is op blockchain. “Bitcoin is op dit moment nog minder geschikt om mee te betalen, vooral vanwege de volatiliteit en de traagheid van transacties. Een winkelier wil gelijk geld zien en niet pas na 5 minuten."

"Op basis van een ander platform, Ethereum worden slimme contracten gebouwd. Hierbij kunnen geautomatiseerde handelingen plaatsvinden. Een voorbeeld: iemand doet een project voor je, waarbij na afronding van fase 1 een bedrag wordt vrijgegeven. Of een zorgverzekeraar, die ervoor kiest het vrijgegeven geld voor kraamzorg te oormerken voor een selectie van drie kraamzorgaanbieders. “In het geval van een hotel kan ik me voorstellen dat ieder hotel in de keten duizend euro moet betalen voor een gezamenlijk feest en dat het bedrag pas vrijkomt als ieder hotel het bedrag heeft ingelegd. Vertrouwen zit in de technologie. Er zijn legio mogelijkheden.”

‘Killer apps’ moeten nog komen

Juridisch gezien, en daar ligt een taak voor de regelgevers, kleven er nog nadelen aan het gebruik van cryptovaluta. “Een belangrijk obstakel is het verifiëren van identiteit. Hoe kun je op de Blockchain zeker weten dat je bent wie je zegt dat je bent? En als ik een auto van je koop voor drie Bitcoins, wat heb ik dan juridisch in handen als er iets misgaat? Een transactie is immers onomkeerbaar en de regelgeving is nog niet toereikend om actie te ondernemen bij oplichting. Eigenlijk is het nog wachten op de ‘killer apps’ die je makkelijk kunt installeren en gebruiken. Apps die op het gebied van administratie of financiën het leven gemakkelijker maken en fraude tegengaan. Die komen er heus wel, maar ze zijn er nu nog niet. We zijn er in ieder geval nu nog vroeg bij, en dat biedt kansen!”

KLIK HIER OM JE GRATIS IN TE SCHRIJVEN VOOR HOTELTECH, WAAR JE DE SESSIE VAN JARNO KUNT BIJWONEN

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: