Interview Erik Stroink, BBB Maastricht

9 september 2015 |
Interview Erik Stroink, BBB Maastricht<

Van 5 tot en met 7 oktober staat het MECC in Maastricht in het teken van bourgondisch genieten. Zowel de BBB als "Folie Culinaire":http://www.folieculinaire.com/ zijn niet meer weg te denken uit de agenda’s van horecaondernemers, en dat is niet zonder reden. De BBB vindt voor de 61e keer plaats; Folie Culinaire inmiddels voor de 3e keer. Erik Stroink, product manager van beide beurzen, vertelt vol overgave over de activiteiten die begin oktober in Maastricht plaatsvinden en over speciale activiteiten voor lunchroomeigenaren, hoteliers, restaurateurs en caféondernemers.

'Warme' beurs
“Horecavakbeurs BBB en Folie Culinaire hebben een hoog bourgondisch gehalte; dit heeft te maken met de regio. Limburg is immers een regio waar genieten een eerste levensbehoefte is. Dit komt tot uiting in het aanbod op de beurs en in de aankleding. De BBB is een ‘warme’ beurs, waar men komt om te genieten en waar je in een gemoedelijke sfeer inspiratie opdoet. Om de bezoekers nog een extra dosis inspiratie mee te geven, werken we samen met de horeca in de Maastrichtse binnenstad. Bezoekers krijgen van ons vouchers, waarmee je korting krijgt bij horeca in de binnenstad.”

Beurs voor horecaprofessionals
Dat de BBB een beurs voor levensgenieters is, zie je terug in het programma: een ‘Food Village’, waar de nadruk ligt op ambachtelijke producten, een Wijntheater waar je alles leert over wijn en wijn/spijs, een pop-up-restaurant waar je van een sterrenlunch kunt genieten (Herman den Blijker en Hans van Wolde staan achter de kachel) en een zestal Food Trucks waar je de heerlijkste specialiteiten kunt bestellen. “Het Proefplein Speciaalbieren is ook geweldig; daar staan verschillende internationale, kleine brouwerijen. Natuurlijk vind je bij ons ook de grote namen, maar de aanwezigheid van de kleine brouwerijen voegt iets extra’s toe aan het palet”, aldus Stroink. Er zijn ook verschillende workshops, georganiseerd door StiBON.”

Folie Culinaire
“De derde editie van de Folie Culinaire is, evenals de eerdere edities, een high-end beurs. Bekende chefs en aanstormende talenten geven demo’s. Enkele namen zijn onder anderen Dominique Persoone, Giovanni Oosters en natuurtalent Alexandre Mazzia. Daarnaast bieden we een boerenmarkt met de heerlijkste producten. Denk hierbij aan zoete dadels uit Saoedi Arabië en groenten die speciaal op bestelling worden gekweekt. Wil je een aubergine van twee centimeter? Dan kan dat. O ja, ook de Zeeuwse oesters die op land worden gekweekt, zijn uniek. Ze worden in een geïsoleerde loods gekweekt en zijn gevoed met plankton. Een fantastisch product. En wat te denken van een aantal onafhankelijke Franse wijnboeren die hun wijnen komen presenteren? Het belooft een prachtig evenement te worden.”

Lunchroomdag en cafetaria’s
Op dinsdag wordt er voor lunchroomeigenaren extra ruimte ingelast. Hoofdredacteur Thijs Jacobs van vakblad Lunchroom houdt een presentatie en een live interview, maar je kunt ook meer leren over social media als marketinginstrument voor je zaak, over ‘dynamic pricing’, formuledenken en bezorgen. ProFri levert hieraan ook een bijdrage. Cafetaria’s kunnen van lunchrooms leren, en andersom is dat uiteraard ook het geval. De dinsdag is een aanrader voor degenen die in deze branches werkzaam zijn.

Hotels
Op maandag 5 oktober vindt de eerste editie van het Euregionaal Hotel Symposium plaats tijdens Horecavakbeurs BBB in Maastricht. Het Euregionaal Hotel Symposium is een gezamenlijk project van Ecolab, Auping, Mise en Place en Blycolin. Het doel is om op informele wijze een netwerk te bieden om zodoende nieuwe relaties op te doen en de banden aan te halen. "Samen willen we mensen met kennis en inzicht in de hospitality bij elkaar brengen om hun ervaringen te delen, wat een voordeel is voor de hele branche", aldus Stroink.

België en Frankrijk
De locatie van de beurzen maakt het voor Belgische bezoekers extra aantrekkelijk om een bezoekje te brengen: circa tien procent van de bezoekers is Belg. In samenwerking met Horeca Vlaanderen wordt er op de dinsdag een Vlaamse dag georganiseerd Ook is er een samenwerking met het Franse Equip’Hotel gestart.

Registratie
Bezoekers die zich registreren voor de BBB, krijgen een korting op toegang tot de Folie Culinaire. Hiervoor betaal je dan 15 euro in plaats van 40 euro. Je kunt kaarten bestellen via deze link. Om in aanmerking te komen voor de korting op toegangskaarten voor Folie Culinaire dien je eerst het volledige registratieprogramma voor de BBB te doorlopen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
World Travel Awards: Pulitzer beste hotel van Nederland

Pulitzer Amsterdam is uitgekozen tot het beste hotel van Nederland. De prijs werd voor de 26ste keer uitgereikt door de World Travel Awards tijdens de jaarlijkse ceremonie, dit jaar gehouden op Madeira. De World Travel Awards wordt beschouwd als één van de meest prestigieuze erkenninge...

Achtergronden
Juni-editie Hospitality Management: Hans Vugts hekelt stadsbestuur Amsterdam

In de juni-uitgave van Hospitality Management presenteren we je uiteenlopende onderwerpen en interviews. Op de cover zie je Hans Vugts, de man die eind 2019 afscheid neemt van de hotellerie. Hij stond de afgelopen veertien jaar aan het roer van Hotel Casa Amsterdam. Jeroen Oskam neemt ons mee naa...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: