Interview: Michelberger Hotel Berlijn (video)

11 december 2015 |
Interview: Michelberger Hotel Berlijn (video)<

Het Michelberger Hotel in Berlijn bevindt zich in de WarschauerStraße gelegen in de populaire wijk Friedrichshain in voormalig
Oost-Berlijn, waar de kunst- en muziekscene zich al jarenlang begeeft. Het hotel bevindt zich vlakbij het kantoor van MTV en van Universal, dus muziek is in het hotel altijd aanwezig. Zo staat er in de lobby een grote piano waar gasten op kunnen spelen en logeren er veel dj’s in het hotel. We spraken met creative director Azar Kazimir en marketingmedewerkster Inga Hoeltke over het design en de feeling van het hotel.

Hoe zouden jullie het design van het hotel omschrijven?
Azar: “We hebben niet van tevoren een duidelijk design concept bedacht voor het hotel. Veel designkeuzes die we gemaakt hebben waren pragmatisch. Zo hebben we meubels van de vlooienmarkt gehaald en veel meubels zelf gemaakt. Niet alleen was dit financieel interessant, maar op deze manier kunnen we ook een authentieke sfeer creëren.”



Hoe reflecteert het hotel Berlijn?
“Net als Berlijn bestaat ons hotel uit zaken die niet af zijn. Daarnaast is het net als de stad een mix van oud en nieuw”, vertelt Inga. “Berlijn loopt nog steeds achter bij andere steden en heeft helaas al een beetje het familiegevoel verloren. Dit willen we in ons hotel nog steeds vasthouden.”

Wat is wat jullie betreft de ‘Michelberger experience’?
Inga: “We willen ons op hetzelfde niveau bevinden als onze gasten. We willen echt een thuisgevoel creëren en een tweede familie vormen voor onze gasten. Met name zakenreizigers hebben hier vaak behoefte aan, omdat ze bijna altijd alleen reizen. Een persoonlijke touch geven we door met gasten in gesprek te gaan en bijvoorbeeld zelf te vertellen wat ons favoriete café is in plaats van hen een folder van Berlijn te geven.” Azar vult aan: “We willen absoluut geen steriel hotel zijn. We willen charme bieden en een frame creëren waarbij gasten zich vrij voelen om zichzelf te zijn.”


Het hotel heeft eigen producten zoals het kokosnootwater ‘Fountain of Youth’ en een eigen ‘do not disturb ‘sticker. Hoe is dit tot stand gekomen?
“Ik ontmoette de eigenaars een jaar voordat het hotel opende en ze zeiden dat ik ‘gekke dingen’ mocht doen. En dat heb ik gedaan. We hebben een designstudio waarin we oude klassiekers, zoals het ‘do not disturb’-bordje een nieuw jasje hebben gegeven. Ook zijn we een kledinglijn begonnen. Gasten kunnen deze artikelen kopen, maar we lopen er absoluut niet mee te koop. Het hotel zien wij als creatief team echt als een platform om ons te uiten. Creativiteit is voor mij een vorm van communiceren met de gasten zonder woorden en dat kan in Michelberger perfect”, vertelt een enthousiaste Azar.

Wat zijn jullie toekomstplannen?
Inga: “We willen een eigen eiland in Berlijn worden en een nog diepere relatie met de gast krijgen.” Azar: “Het is belangrijk dat het hotel onafhankelijk blijft en dat we de gast blijven boeien. Dit tijdperk lijkt wel ‘de tijd van de korte aandacht’. Wij willen juist dat Michelberger niet alleen inspirerend ís, maar vooral ook interessant en aantrekkelijk blijft in de toekomst.”

Video


Tekst: Christel Tuin, Foto's: Bob van Deurzen, Video: Hjalmar Ilmer

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: