Interview: Michelberger Hotel Berlijn (video)

11 december 2015 |
Interview: Michelberger Hotel Berlijn (video)<

Het Michelberger Hotel in Berlijn bevindt zich in de WarschauerStraße gelegen in de populaire wijk Friedrichshain in voormalig
Oost-Berlijn, waar de kunst- en muziekscene zich al jarenlang begeeft. Het hotel bevindt zich vlakbij het kantoor van MTV en van Universal, dus muziek is in het hotel altijd aanwezig. Zo staat er in de lobby een grote piano waar gasten op kunnen spelen en logeren er veel dj’s in het hotel. We spraken met creative director Azar Kazimir en marketingmedewerkster Inga Hoeltke over het design en de feeling van het hotel.

Hoe zouden jullie het design van het hotel omschrijven?
Azar: “We hebben niet van tevoren een duidelijk design concept bedacht voor het hotel. Veel designkeuzes die we gemaakt hebben waren pragmatisch. Zo hebben we meubels van de vlooienmarkt gehaald en veel meubels zelf gemaakt. Niet alleen was dit financieel interessant, maar op deze manier kunnen we ook een authentieke sfeer creëren.”



Hoe reflecteert het hotel Berlijn?
“Net als Berlijn bestaat ons hotel uit zaken die niet af zijn. Daarnaast is het net als de stad een mix van oud en nieuw”, vertelt Inga. “Berlijn loopt nog steeds achter bij andere steden en heeft helaas al een beetje het familiegevoel verloren. Dit willen we in ons hotel nog steeds vasthouden.”

Wat is wat jullie betreft de ‘Michelberger experience’?
Inga: “We willen ons op hetzelfde niveau bevinden als onze gasten. We willen echt een thuisgevoel creëren en een tweede familie vormen voor onze gasten. Met name zakenreizigers hebben hier vaak behoefte aan, omdat ze bijna altijd alleen reizen. Een persoonlijke touch geven we door met gasten in gesprek te gaan en bijvoorbeeld zelf te vertellen wat ons favoriete café is in plaats van hen een folder van Berlijn te geven.” Azar vult aan: “We willen absoluut geen steriel hotel zijn. We willen charme bieden en een frame creëren waarbij gasten zich vrij voelen om zichzelf te zijn.”


Het hotel heeft eigen producten zoals het kokosnootwater ‘Fountain of Youth’ en een eigen ‘do not disturb ‘sticker. Hoe is dit tot stand gekomen?
“Ik ontmoette de eigenaars een jaar voordat het hotel opende en ze zeiden dat ik ‘gekke dingen’ mocht doen. En dat heb ik gedaan. We hebben een designstudio waarin we oude klassiekers, zoals het ‘do not disturb’-bordje een nieuw jasje hebben gegeven. Ook zijn we een kledinglijn begonnen. Gasten kunnen deze artikelen kopen, maar we lopen er absoluut niet mee te koop. Het hotel zien wij als creatief team echt als een platform om ons te uiten. Creativiteit is voor mij een vorm van communiceren met de gasten zonder woorden en dat kan in Michelberger perfect”, vertelt een enthousiaste Azar.

Wat zijn jullie toekomstplannen?
Inga: “We willen een eigen eiland in Berlijn worden en een nog diepere relatie met de gast krijgen.” Azar: “Het is belangrijk dat het hotel onafhankelijk blijft en dat we de gast blijven boeien. Dit tijdperk lijkt wel ‘de tijd van de korte aandacht’. Wij willen juist dat Michelberger niet alleen inspirerend ís, maar vooral ook interessant en aantrekkelijk blijft in de toekomst.”

Video


Tekst: Christel Tuin, Foto's: Bob van Deurzen, Video: Hjalmar Ilmer

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
[FOTO'S] easyHotel met 153 kamers geopend bij Amsterdam Airport Schiphol

easyHotel Benelux heeft vorige week de deuren van haar nieuwste vestiging Amsterdam Airport Schiphol volledig geopend. Deze negende vestiging van easyHotel Benelux is met maar liefst 153 kamers het grootste hotel tot nu toe van dit snelgroeiende label. Sinds afgelopen juli was een gedeelte van de...

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: