Interview: Michelberger Hotel Berlijn (video)

11 december 2015 |
Interview: Michelberger Hotel Berlijn (video)<

Het Michelberger Hotel in Berlijn bevindt zich in de WarschauerStraße gelegen in de populaire wijk Friedrichshain in voormalig
Oost-Berlijn, waar de kunst- en muziekscene zich al jarenlang begeeft. Het hotel bevindt zich vlakbij het kantoor van MTV en van Universal, dus muziek is in het hotel altijd aanwezig. Zo staat er in de lobby een grote piano waar gasten op kunnen spelen en logeren er veel dj’s in het hotel. We spraken met creative director Azar Kazimir en marketingmedewerkster Inga Hoeltke over het design en de feeling van het hotel.

Hoe zouden jullie het design van het hotel omschrijven?
Azar: “We hebben niet van tevoren een duidelijk design concept bedacht voor het hotel. Veel designkeuzes die we gemaakt hebben waren pragmatisch. Zo hebben we meubels van de vlooienmarkt gehaald en veel meubels zelf gemaakt. Niet alleen was dit financieel interessant, maar op deze manier kunnen we ook een authentieke sfeer creëren.”



Hoe reflecteert het hotel Berlijn?
“Net als Berlijn bestaat ons hotel uit zaken die niet af zijn. Daarnaast is het net als de stad een mix van oud en nieuw”, vertelt Inga. “Berlijn loopt nog steeds achter bij andere steden en heeft helaas al een beetje het familiegevoel verloren. Dit willen we in ons hotel nog steeds vasthouden.”

Wat is wat jullie betreft de ‘Michelberger experience’?
Inga: “We willen ons op hetzelfde niveau bevinden als onze gasten. We willen echt een thuisgevoel creëren en een tweede familie vormen voor onze gasten. Met name zakenreizigers hebben hier vaak behoefte aan, omdat ze bijna altijd alleen reizen. Een persoonlijke touch geven we door met gasten in gesprek te gaan en bijvoorbeeld zelf te vertellen wat ons favoriete café is in plaats van hen een folder van Berlijn te geven.” Azar vult aan: “We willen absoluut geen steriel hotel zijn. We willen charme bieden en een frame creëren waarbij gasten zich vrij voelen om zichzelf te zijn.”


Het hotel heeft eigen producten zoals het kokosnootwater ‘Fountain of Youth’ en een eigen ‘do not disturb ‘sticker. Hoe is dit tot stand gekomen?
“Ik ontmoette de eigenaars een jaar voordat het hotel opende en ze zeiden dat ik ‘gekke dingen’ mocht doen. En dat heb ik gedaan. We hebben een designstudio waarin we oude klassiekers, zoals het ‘do not disturb’-bordje een nieuw jasje hebben gegeven. Ook zijn we een kledinglijn begonnen. Gasten kunnen deze artikelen kopen, maar we lopen er absoluut niet mee te koop. Het hotel zien wij als creatief team echt als een platform om ons te uiten. Creativiteit is voor mij een vorm van communiceren met de gasten zonder woorden en dat kan in Michelberger perfect”, vertelt een enthousiaste Azar.

Wat zijn jullie toekomstplannen?
Inga: “We willen een eigen eiland in Berlijn worden en een nog diepere relatie met de gast krijgen.” Azar: “Het is belangrijk dat het hotel onafhankelijk blijft en dat we de gast blijven boeien. Dit tijdperk lijkt wel ‘de tijd van de korte aandacht’. Wij willen juist dat Michelberger niet alleen inspirerend ís, maar vooral ook interessant en aantrekkelijk blijft in de toekomst.”

Video


Tekst: Christel Tuin, Foto's: Bob van Deurzen, Video: Hjalmar Ilmer

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Events Hoteltech
LiveBlog tijdens HotelTech 2019 - Het volledige programma

Maandag is het zover: HotelTech 2019. Nieuw dit jaar is de liveblog die de redactie van Hospitality Management tijdens het congres bij zal houden. Mocht u er niet bij kunnen zijn, hou dan de website scherp in de gaten om op de hoogte te blijven. Hieronder worden de hoofdrolspelers van HotelTech 2019...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: