Interview René Giel over F&B Professional of the Year

28 november 2018 | Thijs Jacobs

Op 5 december is de sluitingsdatum voor het aanmelden van jouw favoriete F&B-professional. Wie is volgens jou dé inspirator, dé visionair, maar bovenal de beste F&B-professional in Nederland? Volgens René Giel, voorzitter van de AF&BM, heeft de organisatie vooralsnog niets te klagen over het aantal nominaties. "De verkiezing leeft, niet alleen is het aantal nominaties zeer hoog, maar ook de kwaliteit van de inzendingen is verrassend goed."

Aanmeldingen uit alle windstreken

Onder de nominaties vinden we een groot aantal F&B-professionals terug uit het Randstedelijk gebied, en met name uit Amsterdam. "Maar gelukkig ook van buiten de Randstad", vertelt René. "Van der Valk heeft bijvoorbeeld een aantal F&B-managers voorgedragen die niet in de Randstad werken. We wisten al dat Van der Valk op het vlak van F&B goed bezig was, maar deze nominaties onderstrepen dat beeld. Daarnaast zijn er aanmeldingen uit de cateringhoek en zelfs van een museum, dat de F&B-manager heeft genomineerd. Dat doet mij goed, want met de AF&BM zoeken we de breedte op, het vak is veel breder dan de hotellerie en andere sectoren lopen vaak zelfs voorop ten opzichte van de hotelwereld. Daar leren wij weer van."

Vernieuwing komt vanuit de cateringhoek

Kunnen we dus aannemen dat bedrijfscateraars vernieuwender zijn dan hotels? Giel denkt dat dit in veel gevallen zo is: "De ontwikkelingskracht en slagkracht van bedrijfscateraars is groot. Ik zie dat ze, meer dan de hotellerie, inspelen op veranderende wensen van de consument en daardoor ook meer focus hebben op thema's zoals duurzaamheid en gezondheid. De bedrijfskantines van tegenwoordig zijn gewoon restaurants geworden en de grote cateraars hebben hele afdelingen die zich bezighouden met vernieuwingen op het vlak van duurzaamheid en veranderend eetgedrag."

Natuurlijk speelt de schaalgrootte van deze bedrijfscateraars een grote rol, kleinere hotels hebben minder tijd en expertise om snel mee te bewegen met de steeds sneller veranderende culinaire wensen van de gast. "Zelf werk ik bij een stand-alone-locatie. Vergeleken met grotere hotelketens hebben wij ook minder tijd en mankracht om veranderingen door te voeren en kort op de trend te zitten. Je moet het erbij doen, naast de waan van de dag. Dat is soms best moeilijk."

Niet alleen de horeca, maar ook supermarkten en zelfs de overheid hebben steeds meer aandacht voor veranderend eetgedrag. Met het oog op duurzaamheid, klimaatverandering (laat meneer Trump het maar niet horen, want dit fenomeen bestaat volgens hem niet), dierenwelzijn en gezondheid wordt er steeds minder vlees gegeten, suiker ingenomen en ook minder alcohol gedronken. Bepaalde gemeenten en andere overheidsinstellingen serveren al helemaal geen vlees meer tijdens de lunch of borrel. Als vereniging voor professionele F&B-managers houdt de AF&BM met die aspecten vast wel rekening in de jurering? "Je brengt me op een idee", lacht Giel. "We willen daarin zeker een leidende rol spelen en F&B-managers wijzen op hun verantwoordelijkheden op dat vlak. Zij kunnen hun gasten adviseren, een sturende rol oppakken en minder suiker en vlees verwerken in de gerechten. Op onze agenda voor volgend jaar staat ook al een bijeenkomst over non-alcoholische dranken, die gefaciliteerd wordt door onze drankpartners. Zij zien ook dat het minder innemen van alcohol een niet te stoppen ontwikkeling is. Bovendien zijn er heel veel non-alcoholische alternatieven."

Geen bitterballen meer

Dus straks krijgt een hotel dat geen bitterballen meer serveert bij een borrel, meer vegetarische opties aanbiedt en meer groenten op het bord legt een hogere waardering? "Niet direct", erkent Giel. "Alhoewel je de bitterbal op een ongedwongen, aangename wijze kunt vervangen. Laatst was ik bijvoorbeeld in Koninklijk Theater Carré, bij een voorstelling met een pauze-arrangement. Ik kreeg een heerlijke bitterbal voorgeschoteld. Pas toen ik deze op had, vertelde het personeel mij dat de bitterbal was gevuld met oesterzwammen. Serieus, de smaak en textuur deed niet onder voor vlees. Op die manier kun je het dus ook in je hotel aanpakken."

Op het vlak van beoordeling gaat het dit jaar wat anders dan in voorgaande jaren, waardoor de beoordeling volgens Giel eerlijker is. "In de stemronde waarin het grote publiek mee mag stemmen, bleken de 'NH's' en 'Accors' altijd te winnen vanwege de grote achterban. Dat doen we nu dus anders, de publieksronde weegt minder zwaar mee, het oordeel van de jury en de AF&BM-leden weegt zwaarder. Volgens ons kunnen zij als professionals de kwaliteit van hun vakgenoten het beste inschatten. Een andere verandering is de presentatie door de drie finalisten. Vorig jaar was dat nog in Carré, op een groot podium. Eerlijk gezegd is dat voor sommige F&B-professionals niet geschikt, ze functioneren uitstekend binnen hun eigen omgeving, maar zo'n podium is niets voor ze. Het is jammer als je dan niet goed uit de verf komt, dus we hebben besloten om de finalisten op hun eigen locatie te bezoeken. Dat is eerlijker. Als ze ons dan vertellen over duurzaamheid in hun organisatie, dan kunnen ze het ons ook laten zien. Dan weten we dat het geen gebakken lucht is, maar daadwerkelijk onderdeel is van het DNA van het bedrijf. Ik verwacht er veel van!

Goed, tot 5 december kun je jouw favoriete F&B-professional nog voordragen via deze link. Speel voor de verandering eens voor Sinterklaas en maak je vriend, vriendin, werknemer of collega blij met een welverdiende nominatie!

Jaargala

Tijdens het jaargala van de AF&BM op 2 februari 2019 - in de wintertuin van NH Grand Hotel Krasnapolsky - wordt bekend gemaakt wie de titel ‘F&B Professional of the Year 2019’ verdient. Naast eeuwige roem, een mooie trofee en een passende culinaire prijs krijgt deze professional een AF&BM jaarlidmaatschap aangeboden.

Het verloop van de verkiezingsstrijd nog even op een rij:

5 december: uiterlijke datum waarop je jezelf of vakgenoten kunt nomineren

10 december: AF&BM themabijeenkomst waar de genomineerden bekend worden gemaakt

17 december tot 9 januari: stemmen op jouw favoriet

9 januari - Tijdens de HORECAVA worden de finalisten met de meeste stemmen bekendgemaakt

18 januari - Finalisten presenteren zich aan de vakjury

2 februari – Uitreiking F&B Professional of the Year 2019 award tijdens het AF&BM jaargala

Meer info: www.afbm.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Hoezo teveel?

Ongeveer 15.000 kamers waren er in Amsterdam en Schiphol bij elkaar in 1996. Ook toen al werd er geroepen ‘teveel!’ Nu, 22 jaar later, zijn er bijna 3 keer zoveel kamers in dit gebied, zijn er plannen voor nog duizenden kamers, en roepen we nog steeds ‘teveel!’ En dat terwijl...

Opening Internationaal Marriott
Mariott International opent 7000ste hotel in Hong Kong

Marriott International vierde onlangs de opening van zijn zevenduizendste hotel – het St. Regis Hong Kong. Dit schitterende, 27 verdiepingen tellende luxe hotel met butlerservice en meerdere restaurants staat symbool voor Marriotts wereldwijde expansiestrategie met een buitensporige focus op h...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Hotel Opening
Eerste Leonardo Royal Hotel opent in Nederland

Op maandag 15 april, de geboortedag van Leonardo da Vinci, heeft het Leonardo Royal Hotel Amsterdam, met als afkorting LRHA, haar deuren geopend. Het allereerste Leonardo Royal Hotel in Nederland is gevestigd in een nieuw gebouw van 18 verdiepingen in het Amstelkwartier met maar liefst 490 kamers. ...

Interview Longread
Zo ga je om met bedrijfskleding in je hotel

Binnen de hotellerie is het dragen van bedrijfskleding zeer gebruikelijk. Het verhoogt de herkenbaarheid van de medewerkers en straalt professionalisme uit. Maar dan moeten de kleding en de uiterlijke verzorging wel helemaal in balans zijn. Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert en legt uit waar...

Achtergronden
Download de nieuwe uitgave van Hospitality Management

De aprileditie van Hospitality Management is weer uit. Dit keer aandacht voor de hotelkamer en interieur, waarbij Carlo Slag, eigenaar van Preston Palace hotel, en Debbie Zeeuw van der Laan, designer bij Valk Design, ons bijpraten over recente verbouwingen, hotelkamertrends en investeringen. Tapijt ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: