Invast Hotels introduceert de NL Hotelsteden Index

10 januari 2018 | Thijs Jacobs

Vanaf januari 2018 zal Invast Hotels jaarlijks een index gaan maken van de hotelprestaties van de 20 grootste hotelsteden in Nederland. Invast wil immers in kaart brengen hoe de hotelmarkt zich beweegt. 


Om twee redenen is gekozen voor de 20 grootste steden:

1. de groei van nieuwe hotels vindt voornamelijk plaats in stedelijke gebieden en

2. verschil in performance tussen stedelijke en niet-stedelijke gebieden

Door een index te maken van de hotelmarkt in stedelijke gebieden zal een duidelijker beeld ontstaan van hotels in de steden van Nederland, zonder een beïnvloeding door de afwijkende prestaties van hotels in niet-stedelijke gebieden.

Wat is het nut van deze index?

Deze index geeft bij voldoende participatie een goed beeld hoe een hotelmarkt presteert in een stad. Voor hoteliers is het grote voordeel dat daardoor ook echt inzicht verkregen wordt in:


- omvang van de marktruimte
- prestaties per sterrensegment


In gesprekken met overheden over wel of geen uitbreiding is deze informatie dan ook onmisbaar om inhoudelijk een discussie te voeren. Daarnaast is het inzicht voor financiers en investeerders ondersteunend bij beslissingen over het ter beschikking stellen van kapitaal in die specifieke stedelijke markt.

Kortste enquête ooit!

Omdat van hoteliers al vanuit vele kanten informatie wordt opgevraagd zal het de kortste enquête ooit worden. Slechts 3 vragen zullen worden gesteld:


- gemiddelde kamerprijs
- bezetting
- business mix

De enquête wordt digitaal gedaan en zal binnen 30 seconden klaar zijn. Waren alle informatieverzoeken maar zo eenvoudig en snel…

Testfase Eindhoven

De afgelopen jaren is getest voor de vereniging van hoteliers in Eindhoven. Door het onderzoek en door het feit dat bijna alle hotels meedoen is een nieuw en beter inzicht ontstaan in hoe de Eindhovense hotelmarkt functioneert. De verkregen cijfers zijn uniek en onmisbaar voor het overleg tussen de hotels en de gemeente Eindhoven.

Belangrijk verschil met andere onderzoeken is dat alle sterrenklassen worden betrokken en ook hotels van elke omvang.

Vertrouwelijkheid

Net als voor de Eindhovense hotels worden alleen samengevoegde gegevens gepubliceerd. Individuele gegevens die verstrekt worden blijven voor derden strikt geheim.

Januari – enquêtemaand

De enquête wordt in januari verricht om inzicht te krijgen in het afgelopen jaar, dus in januari 2018 worden de gegevens van 2017 opgevraagd.

Het succes is afhankelijk van een hoge participatie van hotels, net als in Eindhoven wordt gestreefd voor alle gebieden naar een participatie van 90%! Invast Hotels rekent op uw medewerking. De enquête wordt door Invast Hotels verstuurd naar hotelmanagers en revenue managers.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: