Jaaroverzicht – Wat kostten hotels in 2016?

18 januari 2017 | Thijs Jacobs
De gemiddelde hotelprijs van 2016 lag in Nederland gemiddeld €7 hoger dan in 2015 en €21 hoger dan in 2014; zo blijkt uit de trivago hotelprijsindex (tHPI) van hotelvergelijkingssite www.trivago.nl. Voor het tweede jaar op rij stegen de hotelprijzen na een driejarige periode van daling. In april 2016 steeg de gemiddelde Nederlandse hotelprijs tot een gemiddelde van €160 per kamer per nacht. Daarmee was dit de duurste maand in meer dan 6 jaar. Ook de goedkoopste maand (januari) lag dit afgelopen jaar met gemiddeld €107 op een hoger prijsniveau dan in de laatste 6 jaar het geval was.
img
Jaarlijkse gemiddelden van Nederlandse hotelprijzen van 2011 t/m 2016

 

Vooral in het begin van 2016 lagen de hotelprijzen hoger dan in 2015. Van januari t/m mei lagen de prijzen gemiddeld €18 hoger dan in 2015; in maart en april was dit zelfs €26. In de maanden daarna gingen de prijzen van 2015 en 2016 redelijk gelijk op. In 2016 was september zelfs 7 euro goedkoper dan in 2015. Vergeleken met 2014 zijn de prijzen in 2016 met gemiddeld €21 toegenomen; een stijging van 19%.

img
Gemiddelde Nederlandse hotelprijs per maand, van jan. 2014 t/m jan. 2017

 

Nederlandse steden
Alle populaire bestemmingen in Nederland zijn de afgelopen twee jaar duurder geworden. Zo werd Amsterdam tussen 2014 en 2016 gemiddeld €24 duurder, Rotterdam €13 duurder en de gemiddelde hotelprijs van Den Haag steeg met gemiddeld €11.

img
Gemiddelde jaarprijzen van hotels in de grootste hotelsteden van Nederland in afgelopen 3 jaar.

 

Over trivago
trivago is een hotelvergelijkingswebsite en metazoekmachine voor hotelprijzen. trivago is opgericht in 2005 en gevestigd in de Duitse stad Düsseldorf. De missie van trivago is om: “De eerste en onafhangelijke bron van informatie te zijn voor reizigers om het ideale hotel te vinden tegen het laagste tarief.” Op 30 september 2016 vergelijkt trivago prijzen van meer dan 1.300.000 hotels uit meer dan 190 landen. trivago gebruikers hebben de keuze uit 55 gelokaliseerde websites in 33 verschillende talen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: