KHN en RECRON: crisisaanpak stelt teleur

27 maart 2009 |
KHN en RECRON: crisisaanpak stelt teleur<

RECRON en Koninklijke Horeca Nederland hebben met teleurstelling en grote zorg kennisgenomen van de kabinetsplannen tot bestrijding van de economische recessie. Het stimuleringspakket uit het aanvullende beleidsakkoord is onevenwichtig, want gericht op enkele specifieke sectoren. Het kabinet geeft vooral geld uit aan reddingsoperaties. Dit terwijl de bescherming en de verhoging van het weerstandsvermogen van vitale economische sectoren, zoals de toeristisch-recreatieve sector en de horeca, uit het oog is verloren.

De toeristisch-recreatieve sector is met een omzet van 35 miljard en een werkgelegenheid van 393.000 arbeidsplaatsen één van de belangrijkste sectoren in Nederland. Mede door de recessie staat de branche deels onder druk. De sector pleit daarom vooral voor een vermindering van de fiscale lastendruk als aanvulling op de liquiditeitsverruimende maatregelen.

De sector heeft twee concrete vragen, die in het totale pakket van maatregelen slechts een peulenschil vormen, maar, mede met afschaffing van de vliegtax, een enorm stimulerende werking hebben. De eerste is de opschorting van de afschrijvingsbeperkingen op gebruik van eigen gebouwen (Werken aan Winst). Deze afschrijvingsbeperking zorgt voor een zware negatieve druk op het investeringsvermogen van de vrijetijdssector en vormt een serieuze bedreiging voor veel bedrijven. Daarnaast vraagt de sector om een compensatie voor gemeenten zodat zij van de Toeristenbelasting af kunnen zien. Deze maatregel zou zorgen voor een enorme stimulans van het lokale MKB, omdat de lastendruk afneemt en de bestedingsruimte voor de consument toeneemt.

De totale kosten van deze maatregel zijn minder dan 165 miljoen euro. De maatregelen bevorderen investeringen en innovatie, behoud van werkgelegenheid en dragen bij aan de versterking van het nationale woon- en leefklimaat en de lokale economieën.

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20horecabericht&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20een%20van%20de%20websites%20van%20Uitgeverij%20PS%3Abv.%0A%0Ahttp://www.derestaurantkrant.nl/nieuws/khn-en-recron-crisisaanpak-kabinet-stelt-teleur/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: