KHN: rem op bestedingen in horeca

9 januari 2012 |
KHN: rem op bestedingen in horeca<

De impact van de economie op de bestedingen in de horeca is fors. De verwachting is dat door de afnemende koopkracht van de consument de komende jaren de particuliere consumptie verder zal afnemen. In de horeca zal deze jaren een enorme beweging
gaan plaatsvinden. Algemeen directeur van KHN Lodewijk van der Grinten: "Over de jaren 2001-2012 bleef het volume al sterk achter. Bij elkaar zal dat aanleiding zijn tot een noodzakelijke technische en sociale innovatie óf sanering." Belangenbehartiger voor de horeca KHN meldde dit tijdens de start van de grootste vakbeurs voor de horeca in Amsterdam.

Innoveren of saneren
Voor de horeca betekent het komende jaar vooral creatief ondernemerschap en innovatie om te overleven. De afgelopen jaren heeft de horecabranche al flinke klappen gehad. Ook in het begin van 2011 was de verwachting dat er groei zou ontstaan, maar in het tweede gedeelte van 2011 is de groei al weer sterk terug gevallen. Cafés, restaurants en hotels hadden nog een groei van 2 procent. De traditionele cafés staan onder druk en in de sector Fastservice zien we dat nieuwe concepten en franchising aan terrein winnen.

Bedrijfsresultaat kan toenemen
Door de omzetgroei (met uitzondering van de cafés) zal het bedrijfsresultaat (de winst) bij alle segmenten in de horeca in 2011 en 2012 kunnen toenemen. De stijging van inkoopprijzen van voedsel en energie werken kostenverhogend. De arbeidskosten nemen relatief beperkt toe. Voor 2012 wordt een bescheiden winstontwikkeling van 2,5 procent voorzien. Een goede kostenbeheersing is de belangrijkste achtergrond bij de verwachte stijging van de winst.

Maar let wel...
De winst (bedrijfsresultaten) zijn sinds 2007 over 2008, 2009 en 2010 cumulatief 21 procent afgenomen. De gecalculeerde verwachting maakt dat nog niet goed. KHN houdt rekening met een zwaar jaar voor de horeca. Op horecabestedingen is door consumenten en bedrijven relatief eenvoudig te bezuinigen.

Foto: Myrtille Vromans

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: