Kijk ons nou...

2 september 2002 | Redactie

Weet u hoe wij Nederlanders bekeken worden door buitenlanders? Als u de serie Marktanalyses 2001 van Toerisme Recreatie Nederland leest, zult u zich zeker gevleid voelen, want in de ogen van onze buren leven we in een klein doch rijk land, en zijn we vriendelijk en betrouwbaar. De Duitsers roemen ons om onze vernieuwingsdrang; de Engelsen vinden ons aardig omdat we goed Engels spreken; de Belgen zijn jaloers op onze betonloze duinen en stranden.

TRN heeft in de landen waar zij actief is analyses gemaakt om de toeristisch-recreatieve sector een beter inzicht te geven in de mark. Naast economische gegevens treft men hierin ook informatie aan over de omvang en de segmenten van de reismarkt, alsmede een overzicht van de reisindustrie. Verder wordt een profiel gemaakt van de groepen reizigers die Nederland aandoen. Aan het slot van de analyses staat een overzicht van sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen.

In de rapporten staan ook praktische aanbevelingen ten aanzien van zakelijke contacten. We kunnen ons imago nog verbeteren door ons te verdiepen in het fenomeen ’s lands wijs, ‘s lands eer. Wie kennis met betrekking tot andere culturen in praktijk weet te brengen, getuigt van respect voor anderen. Succes zal uw deel zijn. Voor zakelijke bezoekers uit Indonesië bijvoorbeeld, is het hebben en tonen van geduld alleszins een pre. Het gebruik van de linkerhand (onrein!) wordt afgeraden. In Japan is het eerste gesprek altijd een beleefdheidsbezoek, en als een Japanner tegen u zegt ‘Ik zal erover nadenken’, kunt u gevoeglijk ervan uitgaan dat hij nee bedoelt. Amerikanen daarentegen houden van tempo, en geld heeft voor hen de absolute prioriteit. Voor Fransen betekent een schriftelijke bevestiging van een overeenkomst pas het begin van de overeenkomst, en wie in Frankrijk een vergadering bijwoont, zal tevergeefs wachten op een agenda of een rondvraag. Bij de Engelsen val je bijzonder in de smaak als je veelvuldig ‘please’ en ‘thank you’ gebruikt; in de ogen van de Duitsers zijn wij ritselaars. Voor Duitsers moet alles tot in de puntjes verzorgd zijn en voor de volle honderd procent zijn geregeld, maar dat wisten we al.

HM302002

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: