Krakau Special: “Oud en nieuw komen hier samen”

21 december 2017 | Roy Spijker

In een spiksplinternieuw pand aan de rand van de hippe wijk Kazimierz in Krakau is het INX Design Hotel gevestigd. Hier ontmoeten het heden en het verleden elkaar. Met zo?n locatie kan dat ook bijna niet anders. Zeker als je weet dat een van de beroemdste kunstenaressen uit de Poolse geschiedenis in het huis naast het hotel heeft gewoond.

DOWNLOAD GRATIS HOTEL & DESIGN

Wie de lobby van het nieuwe hotel binnenstapt , heeft het gevoel een hotel uit de jaren ?30 te betreden. Het spiegelplafond glimt, de lift heeft grote gouden drukknoppen en de marmeren vloer geeft het geheel een elegante look. Maar dan zijn er de moderne stoelen en tafels, een hippe klok en andere details die je tachtig jaar geleden nooit in een hotel tegen zou komen. De lobby zegt veel over wat voor een plek INX Design Hotel is. ?Hier in dit hotel komen oud en nieuw samen?, vertel Beata Kowalczyk, general manager. ?Met dit hotel richten we ons op millennials. Dat doen we door te spelen met het interieur, maar ook door te kijken naar techniek. Ook de locatie heeft meegespeeld in deze keuze.?

Opkomende wijk
De wijk Kazimierz, op loopafstand van het historische centrum, heeft de laatste jaren een impuls gekregen. De sfeer is er heel anders dan de binnenstad. Hier vind je geen H&M, Starbucks en Hard Rock Café, maar veel zelfstandige kledingzaken, boutiqewinkeltjes, hippe koffietenten en verrassende restaurants. Waarom is het INX Design Hotel zich juist hier gaan vestigen? 

Beata Kowalczyk legt uit: ?Kazimierz is een wijk in opkomst en erg populair bij het jonge publiek. Tot een aantal jaar geleden was hier alles oud en hoefde je er ?s avonds niet op straat te komen. De gemeente heeft ingegrepen en de wijk van nieuw elan voorzien. Dit heeft de buurt veel goed gedaan. Naast de vele winkeltjes trekt de wijk ook een jong uitgaanspubliek die past bij onze doelgroep. De afgelopen jaren heeft al een aantal grote hotelketens, waaronder Accor en Golden Tulip, zich hier gevestigd. De eigenaren van dit hotel wilden niet achterblijven en zagen hun kans schoon.?
 


Opbouwende manager
Het INX Design Hotel is het tweede hotel van Metropolis Design Hotel Groep. Deze projectontwikkelaar bevond zich al in de vastgoedwereld, maar is zich gaan richten op de hotellerie. ?Vijf jaar geleden hebben de eigenaren de focus verlegd naar de gastvrijheidsindustrie. Drie jaar geleden openden zij een eerste hotel in Krakau: Het Metropolis Design Hotel. Dit is de tweede vestiging. Als het goed is, gaat volgend jaar het Mango Resort & Spa open. Het bedrijf heeft de ambitie om de komende jaren in de regio rondom Krakau meerdere hotels te openen.?

Kowalczyk is general manager van het Metropolis Design Hotel en het INX Design Hotel, maar was bij beide hotels ook betrokken bij de bouw van de hotels. ?23 jaar geleden ben ik mijn carrière begonnen als receptioniste. Daarna heb ik een aantal jaren voor Starwood bij het Sheraton gewerkt hier in de stad. Daar heb ik geleerd hoe je grote operaties moet aanpakken, maar was ik ook onderdeel van het systeem. Het is veel leuker om een hotel vanaf het begin opgebouwd te zien worden, zoals we met de twee design hotels hebben gedaan. Gedurende het hele proces was ik bij de ontwikkeling van deze hotels nauw betrokken. Ik gaf de eigenaren advies en zorgde ervoor dat het proces in goede banen werd geleid. Je begrijpt dat je tijdens de ontwikkeling van een dergelijk hotel te maken krijgt met diverse belangen. De eigenaren hebben een bepaald beeld voor ogen, evenals de architect en de designer. Daarnaast vind ik het belangrijk dat operationele processen gestroomlijnd lopen zodra het hotel geopend is. Uiteindelijk moet je een toch een mooi product hebben waar je je gasten naar tevredenheid ontvangt.?

Art deco in een nieuw jasje
Dat sommige zaken tijdens het proces nog wel eens kunnen veranderen, blijkt wel uit de keuze voor het design van hotel. Toen het eenmaal tijd was om het hotel in te richten, deed de designer een ontdekking die uiteindelijk leidde tot het huidige design van het hotel. ?We wilden voor het hotel graag een uitgesproken design hebben. De millennial-gast wil namelijk niet alleen comfortabel bed en een goede service, maar is ook op zoek naar iets origineels. De interieurdesigner kwam er tijdens zijn zoektocht naar een geschikt interieur achter dat Zofia Stryje?ska, één van de bekendste kunstenaressen uit de Poolse geschiedenis, in het huis naast ons hotel heeft gewoond. Daar moesten we iets mee doen.?
 

Zofia Stryje?ska leefde van 1891 tot 1976 en was schilderes. Op haar hoogtepunt, in de jaren twintig, reisde ze met een kunstenaarsgezelschap langs de grote Europese steden. Haar schilderijen zijn kleurrijk en staan bekend om de rechte lijnen.

?De designer van ons hotel heeft de kunst van Stryje?ska verwerkt in het design. Het kleurgebruik, de rechte lijnen... Het tapijt op de kamers is letterlijk een mix van haar schilderijen. We hebben dit zelf laten maken. Omdat Stryje?ska actief was in de tijd dat art deco een populaire kunststroming was, hebben we ook die elementen terug laten komen in het interieur. Maar dan wel in een modern jasje. Zo staat er op de kamers een moderne stoel die is geïnspireerd op de fauteuils die toen ook populair waren. Ook staan er moderne nachtkastjes die ook direct als nachtlamp dienen. Ze passen totaal niet bij die tijd, maar ze gaan wel weer op in het geheel van het interieur waardoor de kamers een hele frisse look krijgen.?

OTA?s als marketingtool
Op het moment dat we op bezoek waren bij het INX Design Hotel was het pas twee maanden geopend. Welke ambities heeft Kowalczyk met het hotel? ?Een bezettingsgraad van honderd procent?, lacht ze. ?Eigenlijk ben ik heel tevreden over de bezettingsgraad op dit moment. We zijn op 7 augustus open gegaan. De eerste nacht waren er vijf kamers bezet, de twee nacht werden dit er acht? De derde nacht zaten we op zeventig bezette kamers. Het zijn er nooit meer minder geworden. In drie dagen tijd van vijf naar zeventig? Ik was er blij mee. In de weekenden zijn we vaak volgeboekt, doordeweeks mogen de cijfers wat mij betreft nog wel wat hoger. We richten ons op de individuele leisuregast. Grote groepen en zakenreizigers vallen niet binnen onze doelgroep. Om die individuele gast te bereiken zijn we vooral actief in de bekende OTA?s. Met name via Booking.com krijgen we veel boekingen binnen. We zien dit programma als een marketingtool. Je betaalt ervoor, maar het levert ook gasten op...?
 

Airbnb of hotelkamer
Bij het INX Design Hotel weten ze welke gast ze willen bereiken; het liefst de millennial, maar ook dertig- en veertig-plussers. ?Tijdens de ontwerpfase wilden we geen product maken voor mensen van boven de zestig, maar iets wat juist die jongeren aansprak. Wij denken dat Krakau ook populairder wordt onder deze doelgroep. En met onze locatie hier aan de rand van Kazimierz willen we de ideale uitvalsbasis zijn voor iedereen die er van houdt om overdag culturele activiteiten te ondernemen in de stad en ?s avonds het nachtleven wil ontdekken?, legt Kowalczyk uit. 

Maar zit die millennial niet veel liever in een hippe Airbnb dan op een hotelkamer? Het Airbnb-aanbod van Krakau is per slot van rekening ook groot. Kowalczyk vreest niet voor deze concurrentie. ?Airbnb is een concurrent voor elk hotel in iedere Europese stad. Ook hier in Krakau zie ik dat er mooie appartementen aangeboden worden. Toch denk ik dat we binnen de hotellerie ons geen zorgen hoeven te maken. Je biedt in eerste instantie wel hetzelfde product: een kamer met een overnachting. Maar als hotel kan je op het gebied van service zoveel meer geven aan de gast. Denk aan een uitgebreid ontbijtbuffet of een receptie die 24 uur per dag voor de gast klaarstaat.?
 

Kowalczk geeft aan dat ze bij de ontwikkeling van dit hotel daar rekening mee heeft gehouden. ?De millennial is sociaal. In een Airbnb is er geen ruimte of plaats waar ze kunnen socializen met anderen. Daarom hebben wij hier een ruimte waar gasten elkaar kunnen ontmoeten. Er is een tv, er staan computers en er is een bibliotheek. Dit is echt een ontmoetingsplek voor iedereen die in het hotel verblijft. We weten dat millennials graag fitnessen, dus hebben we ook een fitnessruimte met sauna. Ook zijn er kamers met een Playstation 4 en onze suites zijn uitgerust met jacuzzi?s. Of die wel betaalbaar zijn voor millennials? Ik denk het wel? Het is een doelgroep die op dit moment veel trouwt. We zien dat de suites verhuurd worden aan koppels die zich net hebben verloofd, maar ook aan groepen die een vrijgezellenfeest vieren. Dan is een jacuzzi natuurlijk een extra mooie toevoeging.?

Geen keten
Ondanks dat dit het tweede hotel is van de Metropolis Design Hotels, is het er voor gekozen om een nieuw concept te ontwikkelen. Kowalczyk vertelt dat dit een bewuste keuze is: ?Wij willen geen hotelketen zijn, waar elke kamer hetzelfde is. Elk hotel dat wij openen moet een uniek product zijn, dat past bij de behoefte van de gast. Natuurlijk is deze keuze ook gemaakt met de millennial in het achterhoofd. Zij zitten niet te wachten op een hotel dat door een carbon-papiertje is gehaald, maar willen een unieke ervaring. Zelfs de kamers hier hebben niet allemaal hetzelfde uiterlijk, maar hebben elk eigen elementen. Je moet de millennial-gast het gevoel geven dat ze op een unieke plek zijn. Dit is hun eigen Airbnb, maar dan in een hotel. Het unieke dat wij hier hebben gecreëerd met de kunst van Stryje?ska, zorgt er ook voor dat de interesse voor haar kunst en leven wordt gewekt bij de gast. We krijgen vaak vragen of we wat meer over haar kunnen vertellen. We hebben daarom ook een aantal boeken over haar leven liggen in onze bibliotheek. Zo komen oud en nieuw hier dus op meerdere manieren samen.?
 

INX Design Hotel in Cijfers

Geopend: 2017
Kamers: 118
Suites: 4
Oppervlakte kleinste kamer: 12 vierkante meter
Oppervlakte grootste kamer: 50 vierkante meter
F&B: 1 restaurant, 1 koffiebar.
Vergaderruimte: 1, op te delen in meerdere ruimtes
Oppervlakte vergaderruimte: 250 vierkante meter
 

Drie vragen aan.... Beata Kowalczyk

1. Hoe zou je de Poolse gastvrijheid omschrijven?
?Ik denk dat het past bij de Poolse gastvrijheid om een atmosfeer te creëren waar mensen zich op hun gemak en veilig voelen. In Polen hebben we het weleens over ?het hart van de tafel?. Wat we daarmee bedoelen is dat we met passie alles geven voor de gast, dan komt het vanzelf binnen.?

2. Wat is je favoriete plek in Krakau?
?De rivier de Wisla. Ik kan iedereen aanraden om een keer een fietstocht te maken over de boulevards langs de rivier. Je ziet de stad echt veranderen. Begin bij Nowa Huta, waar de fabrieken staan uit de tijd van het communisme, fiets langs het oude centrum en eindig bij Bielansko-Tyniecki net buiten de stad. Het is een natuurpark, erg rustig en mooi. Heel anders dan de stad zelf. Je moet er een paar uur voor uittrekken, maar het is een fietstocht waard.?

3. Wat moet iedereen doen die Krakau bezoekt?
?Fiets door de stad, het is alsof je in een film bent beland. Krakau heeft zoveel te bieden op cultuurhistorisch vlak, dat er voor iedereen die hier komt wel iets te vinden is.?

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Marriott verwijdert plastic rietjes wereldwijd

Marriott International heeft vandaag het plan aangekondigd om plastic wegwerprietjes en roerstaafjes te verwijderen in alle 6.500+ hotels wereldwijd, verspreid over dertig merken. Zodra dit volgend jaar volledig geïmplementeerd is heeft het bedrijf meer dan 1 miljard plastic rietjes per jaar e...

Interieur Advertorial
Auping introduceert hotelbed Revive

Auping introduceert begin september een duurzaam en modulair opgebouwd bed dat speciaal voor de hotelwereld is ontwikkeld. De Auping Revive is ontworpen op basis van resultaten uit onderzoeken naar de wensen van zowel hotelgasten als hotelpersoneel. Het hotelbed heeft de looks en het slaapcomfort va...

Hotelketens
Restaurant INK Hotel in de prijzen

Het restaurant en de cocktailbar van INK Hotel Amsterdam - heeft tijdens de uitreiking van de World Luxury Restaurant Awards maar liefst drie prijzen gewonnen. Het restaurant, onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, werd benoemd tot het beste 'Luxury Boutique Hotel Restaurant'...

Hotelketens
Le Club AccorHotels lanceert Seeker en pioniert met het gebruik van biometrie

Het bekroonde loyaliteitsprogramma van AccorHotels – Le CLub AccorHotels – introduceert het revolutionaire Seeker, een online test die aan de hand van je resultaten met een uiterst accuraat algoritme jou een persoonlijk reisprofiel creëert. Zo wil de hotelketen het reis-DNA van haar...

IJsblokjes kunnen voedselvergiftiging veroorzaken

Met de heerlijke zomerse temperaturen draaien ijsblokjesmachines in de horeca overuren. Niet zo gek natuurlijk, ijsblokjes zijn een welkome én koele toevoeging aan ieder drankje. Niets zo onschuldig als ijsblokjes, toch? Dat is niet helemaal waar. IJs is namelijk het vergeten voedsel als h...

Fletcher
Fletcher ziet bezettingsgraad gigantisch stijgen door zomerweer

Nederland heeft er al een hele lange periode met heerlijk zomerweer opzitten. Fletcher Hotels ziet dat daardoor de vraag naar vakanties in Nederland ongekend hoog is. Er is altijd een belangrijke relatie tussen het weer en het boeken van vakanties in eigen land. Hoe lekkerder het weer, hoe groter...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: