Kritiek op KHN als codehouder Hygiënecode

18 februari 2016 |
Kritiek op KHN als codehouder Hygiƫnecode<

De initiatiefnemers van de website KHNgaattever.nl (Nederlands Horeca Gilde, Vereniging Chinese Horeca Ondernemers, Natte Horeca Nederland en Vereniging Professionele Frituurders) hebben minister Schippers een brief gestuurd. Daarin waarin wordt haar verzocht om de invoering van de nieuwe Hygiƫnecode voor de horeca uit te stellen. Er komen namelijk verschillende klachten binnen bij deze initiatiefnemers over Koninklijke Horeca Nederland als codehouder.

Op KHNgaattever.nl staat het volgende te lezen:
Door politieke besluitvorming is het Bedrijfschap Horeca en Catering opgeheven per 1 januari 2015. Het Bedrijfschap was tot die datum de officiƫle codehouder van de Hygiƫnecode voor de Horeca. Het Bedrijfschap zette zich tot 2015 in voor een gezonde en professionele bedrijfstak, waarbij alles draaide om modern ondernemerschap en vakmanschap. Dat deden ze klantgericht, objectief en belangeloos.

Door het opheffen van het Bedrijfschap is het houderschap van de Hygiƫnecode voor de horeca terechtgekomen bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Hiermee heeft deze organisatie de taak op zich genomen om de code verder te onderhouden en beschikbaar te stellen voor iedereen die bedrijfsmatig dranken, spijzen of maaltijden verstrekt voor gebruik ter plaatse of deze bezorgt aan derden.

Tot voor kort kon iedereen het boek met daarin de HygiĆ«necode voor de horeca voor een redelijke prijs aanschaffen of kon de code gewoon gratis digitaal geraadpleegd worden. En omdat deze modulair was opgebouwd konden gebruikers de code zelf online op maat samenstellen, downloaden en uitprinten. Minder paginaā€™s, meer maatwerk!

Horecaverenigingen Vereniging Chinese Horeca Ondernemers, Natte Horeca Nederland, Nederlands Horeca Gilde, en Vereniging Professionele Frituurders hadden al eerder hun bezwaren geuit tegen de prijs die KHN vraagt voor de code. Bovendien vinden zij dat KHN ondernemers misleidt door te suggereren dat het in bezit hebben van een hygiĆ«necode verplicht is. Het was voor de verenigingen aanleiding de site KHNgaattever te starten en een brandbrief te sturen naar de minister. ā€œIn deze brief vragen wij de minister om KHN aan te spreken op diens verantwoordelijkheid als houder van de HygiĆ«necode voor de horeca. Wij vragen haar ook om KHN te sommeren de prijsstelling direct aan te passen en tot terugbetaling te dwingen aan die afnemers die voor de HygiĆ«necode meer dan de kostprijs hebben betaald. Deskundigen schatten de maximale kostprijs bij deze oplage op circa 15 euro per exemplaar.ā€

Ontnemen
Het viertal verenigingen vervolgt: ā€œmocht KHN hier niet aan willen voldoen, dan hebben we de minister gevraagd KHN het houderschap te ontnemen en dit onder te laten brengen binnen een onafhankelijke stichting, waarin ook de andere verenigingen en belanghebbenden vertegenwoordigd zijn. We hebben de minister gevraagd om tot die tijd de ingangsdatum van de nieuwe code uit te stellen.

Op de website wordt ook vol ongeloof over het ledenvoordeel voor KHN-leden gesproken:
Tot onze verbijstering wordt de nieuwe hygiĆ«necode, waarin een aantal wijzigingen zijn doorgevoerd, nu door KHN als houder van de code aangeboden voor ā‚¬ 100 en krijgen haar leden 70% korting! Dat je je leden voordelen wil bieden is begrijpelijk, maar niet als je de verantwoordelijkheid naar je toe hebt getrokken voor het houderschap van een hygiĆ«necode voor alle horecabedrijven. Het is zelfs bij wet bepaald dat de houder de goedgekeurde code aan iedereen beschikbaar moet stellen, al dan niet tegen een vergoeding die niet meer mag bedragen dan de kostprijs.

Wij vinden dan ook een prijs van ā‚¬ 100 niet acceptabel en met het geven van 70% korting aan haar leden gaat KHN haar boekje te buiten. Met een simpele rekensom tonen we aan dat KHN het houderschap niet waardig is. Wat vind jij van de handelswijze van KHN betreffende de invulling van haar houderschap van de HygiĆ«necode voor de horeca?

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: