Las Vegas voelt pijn van eigen imago

19 augustus 2009 |
Las Vegas voelt pijn van eigen imago<

Las Vegas wordt achtervolgd door haar eigen imago. Het veel gehoorde: 'what happens in Vegas, stays in Vegas' hielp de stad, de casino's en hotels in tijden van economische voorspoed aan veel bezoekers hoge omzetten. Tijdens de huidige economische crisis werkt de reputatie van Vegas als dé stad van gokken, decadentie en ondeugden niet mee. Bewuster geworden reizigers en evenementenplanners mijden 'Sin City' als de pest. De plaatselijke economie wordt figuurlijk, en eigenlijk ook letterlijk, voor dood achtergelaten in de woestijn.

Stadsmarketeers hadden in 2008 kort nog de hoop het tij te keren met nieuwe, doch weinig subtiele, slogans als 'Your Vegas is Showing' en 'Vegas Right Now'. Alle inspanningen ten spijt, boort de beroemde 'Strip' geen nieuwe bronnen aan. Het bezoekersaantal daalde met 6 procent tussen juni 2008 en juni 2009. De klap wordt echter harder gevoeld, want in dezelfde periode bleef het hotelaanbod stijgen. Kamerprijzen liggen een kwart lager dan een jaar eerder. Het teruglopend toerisme heeft negatieve gevolgden voor de winkels, shows, hotels, en casino's. Gokpaleizen zagen hun opbrengsten 15 procent afnemen ten opzichte van een jaar eerder.

Het aantal conventies, beurzen en congressen, een van de belangrijkste pijlers van de economie van Sin City, daalde met 16 procent. Bedrijven snijden in de kosten en zoeken hun heil elders. Ook de overheidsinstanties en ministeries hebben opdracht gekregen, na protesten van een aantal senatoren, om hun bijeenkomsten in minder dure en in het oog springende accomodaties te houden.

Door alle misère zijn er flink wat banen verdwenen in de lokale entertainment- en toeristenindustrie. De hogere werkloosheid heeft weer gevolgen voor de huizenmarkt van de stad. In Las Vegas ligt het aantal gedwongen verkopen van woningen 7,5 keer hoger dan het landelijk gemiddelde. Van iedere 47 woningen werd er dit jaar een opgeëist door de hypotheekverstrekker. Appartementen kosten vaak nog maar de helft ten opzichte van vorige zomer.

Hotelontwikkelaars gaan ondanks alle tegenslagen stug door met hun bouwplannen en expansiedrift. Het Hard Rock Hotel voltooide onlangs een toren met 490 hotelkamers. The Mandarin Oriental-keten maakt in december de nieuwste plannen bekend. In totaal worden er in 2010 7.000 nieuwe hotelkamers opgeleverd. Deze bedrijven gaan ervan uit dat toeristen wel weer zullen terugkomen voor een goede dosis 'overvloed'.
Maar in de periode van de 'New Era', waarin met mate en in eenvoud wordt geleefd, is het wellicht onwaarschijnlijk dat glitter en glamour weer de overhand gaat hebben. Las Vegas zou mogelijk van koers moeten veranderen en zou dat kunnen doen door juist al haar (on)deugden in de etalage te zetten.

Hospitality Management, Frank Lindner

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/las-vegas-voelt-pijn-van-eigen-imago/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Achtergronden
Viervoeters welkom bij deze Eden Hotels

In Nederland worden ruim 1,5 miljoen honden als huisdier gehouden. En hoe gezellig is het om er samen met je trouwe viervoeter even tussenuit te gaan. Daarom bieden deze zomer het City Hotel Hengelo, Designhotel Maastricht, The ED Amsterdam, Oranje Hotel Leeuwarden en The Lancaster Hotel Amsterdam s...

Toerisme
Vakantie blijft belangrijk voor Nederlanders 

Ondanks de coronacrisis blijft vakantie nog altijd belangrijk voor Nederlanders. Een meerderheid wil daarom de komende jaren gewoon op vakantie blijven gaan. Zekerheid en flexibiliteit zijn daarbij belangrijke keuzecriteria. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism half juni - na...

Personalia Hotelketens Internationaal
Marcel van Aelst benoemd tot chairman van Okura

Dat de eeuwenoude handelsrelatie die in Deshima ontstond tussen Japan en Nederland onverminderd sterk is en doorsijpelt in hedendaagse betrekkingen, blijkt uit veranderingen binnen de top van de Japanse Okura-groep. Met de benoeming van Marcel van Aelst als Chairman van Okura Nikko Hotel Management ...

Fletcher Hotelketens
Fletcher Hotels krijgt kansen te groeien in de huidige coronacrisis

De grootste hotelketen van Nederland, Fletcher Hotels, krijgt vele kansen om door te groeien in de huidige coronacrisis; vooral door het overnemen van hotels die failliet zijn gegaan vanwege de coronacrisis. Het bekende Arc Hotel in Renesse heeft per 15 maart de deuren moeten sluiten in verband met ...

Accor Hotelketens
Accor tekent voor TRIBE hotel in Nederland en een nieuw Mercure hotel

Accor heeft samen met WIN Hotels een franchiseovereenkomst getekend voor de komst van het allereerste TRIBE hotel en een Mercure hotel in Amsterdam. De hotels zijn gevestigd in twee torens van het nieuw te ontwikkelen gebied ‘Gare du Nord’ in Amsterdam-Noord, naast metrostation Noord (No...

F&B
Dutch Cuisine: Juist nu is een kortere keten belangrijk

Dutch Cuisine zal steeds breder gekend en gewaardeerd worden, denken Monique Mulder en Marjan Pijnenburg, bestuursleden van de stichting die de Nederlandse eetcultuur weer op de kaart zet. “Zeker nu is het belangrijker dan ooit om gezonde gerechten met een bekende herkomst aan te bieden. Korte...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: