Las Vegas voelt pijn van eigen imago

19 augustus 2009 |
Las Vegas voelt pijn van eigen imago<

Las Vegas wordt achtervolgd door haar eigen imago. Het veel gehoorde: 'what happens in Vegas, stays in Vegas' hielp de stad, de casino's en hotels in tijden van economische voorspoed aan veel bezoekers hoge omzetten. Tijdens de huidige economische crisis werkt de reputatie van Vegas als dé stad van gokken, decadentie en ondeugden niet mee. Bewuster geworden reizigers en evenementenplanners mijden 'Sin City' als de pest. De plaatselijke economie wordt figuurlijk, en eigenlijk ook letterlijk, voor dood achtergelaten in de woestijn.

Stadsmarketeers hadden in 2008 kort nog de hoop het tij te keren met nieuwe, doch weinig subtiele, slogans als 'Your Vegas is Showing' en 'Vegas Right Now'. Alle inspanningen ten spijt, boort de beroemde 'Strip' geen nieuwe bronnen aan. Het bezoekersaantal daalde met 6 procent tussen juni 2008 en juni 2009. De klap wordt echter harder gevoeld, want in dezelfde periode bleef het hotelaanbod stijgen. Kamerprijzen liggen een kwart lager dan een jaar eerder. Het teruglopend toerisme heeft negatieve gevolgden voor de winkels, shows, hotels, en casino's. Gokpaleizen zagen hun opbrengsten 15 procent afnemen ten opzichte van een jaar eerder.

Het aantal conventies, beurzen en congressen, een van de belangrijkste pijlers van de economie van Sin City, daalde met 16 procent. Bedrijven snijden in de kosten en zoeken hun heil elders. Ook de overheidsinstanties en ministeries hebben opdracht gekregen, na protesten van een aantal senatoren, om hun bijeenkomsten in minder dure en in het oog springende accomodaties te houden.

Door alle misère zijn er flink wat banen verdwenen in de lokale entertainment- en toeristenindustrie. De hogere werkloosheid heeft weer gevolgen voor de huizenmarkt van de stad. In Las Vegas ligt het aantal gedwongen verkopen van woningen 7,5 keer hoger dan het landelijk gemiddelde. Van iedere 47 woningen werd er dit jaar een opgeëist door de hypotheekverstrekker. Appartementen kosten vaak nog maar de helft ten opzichte van vorige zomer.

Hotelontwikkelaars gaan ondanks alle tegenslagen stug door met hun bouwplannen en expansiedrift. Het Hard Rock Hotel voltooide onlangs een toren met 490 hotelkamers. The Mandarin Oriental-keten maakt in december de nieuwste plannen bekend. In totaal worden er in 2010 7.000 nieuwe hotelkamers opgeleverd. Deze bedrijven gaan ervan uit dat toeristen wel weer zullen terugkomen voor een goede dosis 'overvloed'.
Maar in de periode van de 'New Era', waarin met mate en in eenvoud wordt geleefd, is het wellicht onwaarschijnlijk dat glitter en glamour weer de overhand gaat hebben. Las Vegas zou mogelijk van koers moeten veranderen en zou dat kunnen doen door juist al haar (on)deugden in de etalage te zetten.

Hospitality Management, Frank Lindner

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/las-vegas-voelt-pijn-van-eigen-imago/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens
Drie nieuwe aanwinsten voor Romantik Hotels

Per 1 januari 2020 zijn in België en Nederland twee nieuwe hotels en een luxe B&B toegetreden tot Romantik Hotels & Restaurants, het samenwerkingsverband van onafhankelijke hotels, exclusieve B&B’s en restaurants in acht Europese landen. Inmiddels zijn in totaal 200 individ...

Opening Verbouwen
Leonardo Royal Hotel Den Haag Promenade opent 1 april haar deuren

Het Leonardo Royal Hotel Den Haag Promenade, voorheen bekend als Crowne Plaza Den Haag Promenade, opent vanaf 1 april officieel haar deuren en luidt hiermee een nieuw tijdperk in. Met 178 luxe kamers en suites, 9 vergaderzalen en 900 m2 aan wellnessfaciliteiten zal het toonaangevende hotel in Den Ha...

Interview Interieur Longread
België? "Ik vind het ondernemersklimaat hier prettig"

Geslepen diamanten en noeste havenarbeiders. Antwerpen is een stad van tegenstellingen en dat is goed terug te zien in het straatbeeld. Leegstaande en vervallen panden worden afgewisseld door prachtige statige pakhuizen. Hoge pumps en Chaneltasjes worden achtervolgd door schoenen met stalen neuz...

Awards
blooming hotel wint de Zoover Award voor beste hotel van Nederland

Eind 2019 werd blooming hotel, gevestigd in Bergen (NH), reeds verkozen tot Nederlands Meest Duurzame Hotel. Een fantastische prestatie op zich. En dat gasten dat waarderen werd wederom overduidelijk tijdens de jaarlijkse Zoover Awards voor accommodaties. In verschillende categorieën, van campi...

Opening Onderwijs
Stenden Hotel opent eerste Pop-up Campus Hotel van Leeuwarden

Op maandag 3 februari om 10:30 uur wordt het Pop-Up Campus Hotel feestelijk geopend. Tegelijkertijd starten bouwvakkers aan de overkant met het slopen en opbouwen van het oude Stenden Hotel. Stenden Hotel in Leeuwarden ondergaat een volledige renovatie en uitbreiding. Er wordt een nieuwe verdiepi...

Opening Internationaal
Mercure Liège City Centre opent haar deuren

Vandaag opent Mercure Liège City Centre officieel haar deuren na een complete rebranding. Het viersterrenhotel is gevestigd aan de Rue Saint Léonard 182, middenin het centrum van de bruisende stad Luik. Het pand kent een rijke geschiedenis als voormalig linnenfabriek en een 17e-eeuws k...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: