Leden FNV Horeca akkoord met cao horeca

17 december 2019 | Thijs Jacobs

De leden van FNV Horeca hebben aangegeven dat zij akkoord gaan met het onderhandelingsakkoord voor een nieuwe cao horeca. 75% van de uitgebrachte stemmen was positief. De leden van FNV Horeca konden tot en met 15 december hun stem uitbrengen. Doordat ook CNV Vakmensen en Koninklijke Horeca Nederland akkoord zijn met het onderhandelingsakkoord, is de cao vanaf 1 januari 2020 van toepassing.

Veel reacties

Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca: “Het onderhandelingsakkoord dat we bereikt hebben voor een nieuwe cao en we als stemming hebben voorgelegd, heeft wel wat losgemaakt. We hebben veel reacties en vragen ontvangen van medewerkers en deze zorgvuldig meegenomen en beantwoord. De leden van FNV Horeca hebben altijd het laatste woord. Middels de ledenraadpleging heeft het overgrote merendeel van de leden die hebben gestemd aangegeven dat zij akkoord gaan met de nieuwe cao. Ook niet-leden hebben we gevraagd wat ze ervan vonden, ook zij waren in de meerderheid positief. De stemmen van niet-leden hebben we raadgevend meegenomen. Dit betekent dat we per 1 januari 2020 een nieuwe cao in de horeca hebben waar FNV Horeca weer onderdeel van is. Een cao waarmee we een eerste stap hebben gezet om de sector weer sterker te maken, waarbij we vertrouwen hebben om samen te werken aan een toekomstbestendige sector.”

Toepassing cao

De cao horeca geldt per 1 januari 2020 voor werkgevers die aangesloten zijn bij KHN en/of de cao horeca vrijwillig toepassen. Daarbij zullen de sociale partners de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaan verzoeken om de cao algemeen verbindend te gaan verklaren. Zodra dit is goedgekeurd, geldt de cao voor de gehele sector.

De belangrijkste behaalde resultaten zijn:

looptijd van de cao vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020;
een loonsverhoging van 3% voor vakkrachten die een loon ontvangen dat ligt tussen het basis- en eindloon van de loontabel;
aanpassing van de loontabel met 3%
aanpassing van de definitie vakkracht, waardoor een medewerker sneller een hoger salaris ontvangt;
uitwerking van de sociale agenda. Omschrijven van functies, beloningen en ontwikkeling van medewerkers.

 

FNV Horeca is de grootste vakbond voor medewerkers in de horeca. FNV Horeca behartigt de collectieve belangen voor alle horecamedewerkers op het gebied van werk en inkomen, arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
Kontakt der Kontinenten opent ‘KonneKt restaurant, bar en lounge’ met hybride evenement

Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten opent op vrijdag 4 september het gloednieuwe ‘KonneKt restaurant, bar en lounge’. Met de realisatie van KonneKt biedt het conferentiehotel niet alleen meer zitplaatsen in het restaurant én een verbeterde logistiek, maar genieten gasten voor...

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: