Leven als een local? Nee bedankt!

18 oktober 2013 |
Leven als een local? Nee bedankt!<

Binnen de reisindustrie is ‘social travelling’ sterk in opkomst. Wat is dat? Voor, tijdens én na je reis via de sociale media met mensen uit de plek van bestemming intensief
in contact staan, en je tijdens het verblijf daar gedragen als een ‘local’. Dit door bijvoorbeeld in het huis van een inheemse bewoner te overnachten en dingen te ondernemen die een autochtoon zou doen.

Bijzondere plekken
Niet in dikke rijen door de Sixtijnse kapel schuifelen, maar zelf op zoek gaan naar unieke ervaringen in Rome. Mensen zoeken, gebruikmakend van sociale internetplatformen; naar bijzondere plekken gaan die zij willen bezoeken, of liever: ervaren. Ter plaatse via mobiel internet (binnen de EU met dank aan Nelie Kroes tegen veel lagere kosten per MB dan vroeger) bekijken wat ze zullen ondernemen. Reizigers leggen via bemiddelingswebsites zoals AirBnB contact met de lokale bevolking. Social travel haakt in op de behoefte van mensen aan een bijzondere persoonlijke vakantie, weg van het massatoerisme.

Zelf regelen
Uit het VakantieContinuOnderzoek van NBTC-NIPO blijkt dat van alle volwassen Nederlanders tien procent in de afgelopen drie jaar via de social travelling-methode op reis is gegaan. Dat percentage zal met de tijd nog wel oplopen, verwacht ik. Hoe hoger dat percentage, hoe minder mensen er via de traditionele manier op reis gaan. En met ‘traditioneel’ bedoel ik uiteraard niet de oermethode van naar het reisbureau op de hoek gaan (dat zit er trouwens ook niet meer), maar via een boekingsite zelf vlucht, verblijf en vervoer regelen.

Vissen met gasten
Onderdeel uitmakend van reizen en toerisme, moeten hotels met hun tijd meegaan. Velen van u doen dit al. Door in te spelen op al het goede wat de streek aan producten te bieden heeft te serveren op het bord en in het glas, en door gasten te wijzen op al het moois wat er in de buurt en omgeving is te zien. Voorbeelden zijn er legio. Een hotelmanager die met zijn Harley Davidson gasten meeneemt op een toertocht. Een chef-kok die met de vissers onder de hotelgasten het hoofdingrediënt van de avond gaat verschalken.

Doorslaan
Hoe ver moet de hotellerie gaan om gasten te laten leven als een local? Slaan we langzaamaan niet wat door? Dat de general manager straks zijn gasten nog even persoonlijk voorleest voor het slapen gaan, of met ze op kroegentocht gaat? Mijns inziens is er niets mis met een gepaste afstand.
Bovendien wint het hotelbed het altijd met gemak van de doorgezakte slaapbank die reizigers dikwijls bij locals op het logeerkamertje aangeboden krijgen…

Door Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
Charme Hotels breidt uit met Hotel Karsten in Norg

Grand Café Hotel Karsten in Norg ligt in de kop van Drenthe, te midden van prachtige fiets- en wandelroutes. Vanuit het hotel heeft u een prachtig uitzicht op de Kerkbrink en de 13e-eeuwse Romaanse kerk. In het hotel vindt u een ruime, gezellige lounge met een imposante openhaard en een sf...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: