Leven als een local? Nee bedankt!

18 oktober 2013 |
Leven als een local? Nee bedankt!<

Binnen de reisindustrie is ‘social travelling’ sterk in opkomst. Wat is dat? Voor, tijdens én na je reis via de sociale media met mensen uit de plek van bestemming intensief
in contact staan, en je tijdens het verblijf daar gedragen als een ‘local’. Dit door bijvoorbeeld in het huis van een inheemse bewoner te overnachten en dingen te ondernemen die een autochtoon zou doen.

Bijzondere plekken
Niet in dikke rijen door de Sixtijnse kapel schuifelen, maar zelf op zoek gaan naar unieke ervaringen in Rome. Mensen zoeken, gebruikmakend van sociale internetplatformen; naar bijzondere plekken gaan die zij willen bezoeken, of liever: ervaren. Ter plaatse via mobiel internet (binnen de EU met dank aan Nelie Kroes tegen veel lagere kosten per MB dan vroeger) bekijken wat ze zullen ondernemen. Reizigers leggen via bemiddelingswebsites zoals AirBnB contact met de lokale bevolking. Social travel haakt in op de behoefte van mensen aan een bijzondere persoonlijke vakantie, weg van het massatoerisme.

Zelf regelen
Uit het VakantieContinuOnderzoek van NBTC-NIPO blijkt dat van alle volwassen Nederlanders tien procent in de afgelopen drie jaar via de social travelling-methode op reis is gegaan. Dat percentage zal met de tijd nog wel oplopen, verwacht ik. Hoe hoger dat percentage, hoe minder mensen er via de traditionele manier op reis gaan. En met ‘traditioneel’ bedoel ik uiteraard niet de oermethode van naar het reisbureau op de hoek gaan (dat zit er trouwens ook niet meer), maar via een boekingsite zelf vlucht, verblijf en vervoer regelen.

Vissen met gasten
Onderdeel uitmakend van reizen en toerisme, moeten hotels met hun tijd meegaan. Velen van u doen dit al. Door in te spelen op al het goede wat de streek aan producten te bieden heeft te serveren op het bord en in het glas, en door gasten te wijzen op al het moois wat er in de buurt en omgeving is te zien. Voorbeelden zijn er legio. Een hotelmanager die met zijn Harley Davidson gasten meeneemt op een toertocht. Een chef-kok die met de vissers onder de hotelgasten het hoofdingrediënt van de avond gaat verschalken.

Doorslaan
Hoe ver moet de hotellerie gaan om gasten te laten leven als een local? Slaan we langzaamaan niet wat door? Dat de general manager straks zijn gasten nog even persoonlijk voorleest voor het slapen gaan, of met ze op kroegentocht gaat? Mijns inziens is er niets mis met een gepaste afstand.
Bovendien wint het hotelbed het altijd met gemak van de doorgezakte slaapbank die reizigers dikwijls bij locals op het logeerkamertje aangeboden krijgen…

Door Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: