Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

24 februari 2021 | Redactie

De Raad van Bestuur van Marriott International  heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operations Services. De Raad van Bestuur kondigde ook aan dat Stephanie Linnartz, voorheen Group President, Consumer Operations, Technology and Emerging Businesses, met onmiddellijke ingang is benoemd tot President. De benoemingen van de heer Capuano en mevrouw Linnartz volgen op het onverwachte overlijden van Marriott President en CEO Arne Sorenson op 15 februari 2021.

"Tony heeft een cruciale rol gespeeld in de groei van Marriott in de afgelopen tien jaar", aldus J.W. 'Bill' Marriott, Jr., Executive Chairman en Chairman of the Board, Marriott International. "Hij zal een geweldige leider zijn als we onze groeistrategie blijven bevorderen en tegelijkertijd de marktdynamiek van de COVID-19 pandemie blijven navigeren. Hij werkt doordacht en pragmatisch samen met onze eigenaars en franchisenemers en heeft er altijd voor gezorgd dat Marriott operationele uitmuntendheid en verbeterde klantervaringen levert in onze eigendommen. Tony heeft veel waardering voor de duizenden medewerkers van Marriott die uiteindelijk de belofte van onze klanten en ons merk waarmaken en ik weet dat hij een voortreffelijke rentmeester van onze cultuur zal zijn. Samen met Stephanie in de rol van President, en de rest van ons uitzonderlijke leiderschapsteam, kon Marriott niet in betere handen zijn", zei de heer Marriott.

Bitterzoet moment

"Ik ben vereerd dat ik ben aangesteld om het roer van Marriott over te nemen, maar het is een bitterzoet moment", zei de heer Capuano. "Arne was een mentor, een kampioen en een vriend voor elk lid van zijn hechte leiderschapsteam. Het is dankzij Arne's inspanningen dat we klaar zijn om verder te gaan met deze overgang. Samen zullen we de strategie die we hebben, die is gericht op herstel, expansie, het bieden van kansen voor onze medewerkers, het onderhouden van constructieve relaties met onze eigenaren en franchisenemers, het leveren van veilige en innovatieve ervaringen voor onze gasten en klanten, en het bouwen van waarde voor onze aandeelhouders, vooruit helpen."

Anthony Capuano

Voorafgaand aan deze benoeming was de heer Capuano, 55 jaar, Group President, Global Development, Design and Operations Services. In deze functie was hij verantwoordelijk voor de wereldwijde inspanningen op het gebied van ontwikkeling en ontwerp en hield hij toezicht op de Global Operations-discipline van het bedrijf. In de periode dat de heer Capuano de leiding had over de wereldwijde ontwikkeling, heeft het bedrijf zijn aanwezigheid uitgebreid van iets meer dan 3.200 objecten begin 2009 tot meer dan 7.600 objecten tegen het einde van 2020. Bovendien heeft de heer Capuano toezicht gehouden op de enorme groei en globalisering van de ontwikkelingspijplijn van Marriott tot 498.000 kamers op 31 december 2020, waarbij meer dan de helft van de pijplijn projecten buiten de VS vertegenwoordigt. Tijdens de COVID-19 pandemie heeft de heer Capuano Marriott's werk aan het Commitment to Clean initiatief geleid, dat was ontworpen om Marriott's reeds substantiële schoonmaakprotocollen te verbeteren om extra gemoedsrust voor reizigers te bieden.

Capuano begon zijn carrière bij Marriott in 1995 als lid van het Market Planning and Feasibility team. Tussen 1997 en 2005 leidde hij Marriott's full-service ontwikkelingsinspanningen in het westen van de V.S. & Canada. Van 2005 tot 2008, was de heer Capuano Senior Vice President van full-service ontwikkeling voor Noord-Amerika. In 2008 werden zijn verantwoordelijkheden uitgebreid naar de gehele V.S. & Canada en de Caraïben en Latijns-Amerika, en in 2009 werd hij Executive Vice President en Global Chief Development Officer. Capuano begon zijn professionele carrière bij Laventhol en Horwath's in Boston gevestigde Leisure Time Advisory Group. Daarna trad hij in dienst bij de hospitality consulting groep van Kenneth Leventhal and Company in Los Angeles. De heer Capuano behaalde zijn bachelor's in hoteladministratie aan de Cornell University. Hij is een actief lid van de Cornell Hotel Society en een lid van de adviesraad van de decaan van de Cornell School of Hotel Administration. Capuano is ook lid van de Industry Real Estate Financial Advisory Council van de American Hotel and Lodging Association.

Stephanie Linnartz neemt de rol van President op zich

Als President zal mevrouw Linnartz verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling en uitvoering van alle aspecten van de wereldwijde consumentenstrategie van het bedrijf, waaronder merk-, marketing-, verkoop-, inkomstenbeheer-, klantbetrokkenheids-, digitale, informatietechnologie-, opkomende bedrijven- en loyaliteitsstrategieën. Daarnaast zal mevrouw Linnartz toezicht houden op de wereldwijde ontwikkelingsorganisatie van Marriott, die verantwoordelijk is voor de strategische groei van de 30 huisvestingsmerken van het bedrijf, evenals het wereldwijde ontwerp en de operationele dienstenfuncties. Linnartz zal ook de leiding hebben over de vooruitgang van het bedrijf op gebieden zoals het snijvlak van technologie en gastvrijheid.

Voor deze benoeming was Linnartz, 52 jaar, Group President, Consumer Operations, Technology and Emerging Businesses, waar zij verantwoordelijk was voor merk, marketing, verkoop, inkomstenbeheer, klantenbetrokkenheid, digitaal, informatietechnologie, opkomende bedrijven en loyaliteitsstrategieën. Mevrouw Linnartz speelde een centrale rol tijdens Marriott's overname van Starwood Hotels & Resorts, waarbij ze toezicht hield op de integratie van bedrijfskritische systemen, waaronder reserveringen, property management, revenue management en loyaliteit. In 2019 combineerde het bedrijf onder haar leiding de loyaliteitsprogramma's van Marriott en Starwood tot 's werelds grootste loyaliteitsprogramma voor de horeca, Marriott Bonvoy, dat momenteel wereldwijd meer dan 147 miljoen leden heeft.

Linnartz, die haar Marriott-carrière begon in 1997, was van 2013 tot 2019 Global Chief Commercial Officer; van 2009 tot 2013 Global Officer, Sales and Revenue Management; van 2008 tot 2009 Senior Vice President, Global Sales; van 2005 tot 2008 Senior Vice President, Sales and Marketing Planning and Support; en daarvoor verschillende functies op de afdeling Financiën en Bedrijfsontwikkeling van Marriott. Ze is momenteel lid van de raad van bestuur van The Home Depot, 's werelds grootste detailhandelaar in woninginrichting. Ze heeft een bachelor in politieke wetenschappen en bestuur van het College of the Holy Cross, waar ze lid is van de Board of Trustees, en behaalde haar Master of Business Administration aan het College of William and Mary.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: