Meer binnenlandse vakanties in 2016

10 januari 2017 | Roy Spijker

Nederlanders zijn in 2016 vaker op vakantie geweest in eigen land. Dat blijkt uit het ContinuVakantieOnderzoek van NBTC-NIPO Research.

Het aantal binnenlandse vakanties is het afgelopen vakantiejaar met 600.000 gegroeid naar 17,6 miljoen. Een verklaring voor deze groei is te vinden in de aantrekkende economie, het mooie zomerweer en de zorgen om veiligheid in het buitenland als gevolg van terroristische aanslagen.

Populaire bestemming

Met 2,1 miljoen vakanties blijven de Noordzeebadplaatsen de populairste vakantieregio van Nederland. De Groningse, Friese en Drentse zandgronden en de Veluwe volgen  met 1,9 miljoen en 1,8 miljoen vakanties.

Het aantal Nederlanders dat in 2016 op vakantie ging is, ten opzichte van 2015, licht gestegen. In totaal gingen 12,8 miljoen Nederlanders op vakantie. Zij ondernamen gezamenlijk 35,5 miljoen vakanties, waarvan 17,6 miljoen in Nederland en 17,9 miljoen naar het buitenland.

Nederlanders in het Buitenland

Duitsland blijft de populairste vakantiebestemming voor Nederlanders. Frankrijk staat net als vorig jaar op plek twee, maar zag het aantal vakanties wel met 3% dalen. Het aantal vakanties naar Spanje steeg flink . Het land profiteerde van de dalingen in onder meer Turkije en Griekenland. Beide landen zag het aantal vakanties met 30% afnemen, vermoedelijek vanwege de politieke onrust en de vluchtelingencrisis in beide landen.

top 10 Buitenlandse Bestemmingen

De top 10 van buitenlandse bestemmingen zag er 2016 als volgt uit:
1. Duitsland
2. Frankrijk
3. Spanje
4. Belgie
5. Italie
6. Oostenrijk
7. Groot-Brittannie
8. Griekenland
9. Turkije
10. Portugal

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: