Meeting Masters legt klanten en werknemers in de watten

13 februari 1999 | Redactie

Aan een tafeltje van vergadercentrum 'Meeting Circle' in Maarssen wordt onmiddellijk duidelijk waarom Meeting Masters een succesvolle speler is in de markt van vergader- en congrescentra: luttele seconden na het plaatsnemen van een gast verschijnt een dame die het reeds keurig schone tafeltje afneemt met een vochtig doekje. Direct daarna komt een andere dame met een uitstekend kopje koffie. 'Service, service, service,' zal de gast blijmoedig registreren.

Meeting Masters is een accommodatieverschaffer die zich exclusief richt op de markt voor ééndaagse vergaderingen. Het bedrijf werd negen jaar geleden opgericht en heeft inmiddels drie grote vergadercentra in de regio Utrecht. In 1999 zullen twee nieuwe centra geopend worden: in Zwolle en Amsterdam.

Het gaat dus goed. 'De opbrengst per vierkante meter is bij Meeting Masters twee keer zo hoog als het Nederlands gemiddelde,' vertelt directeur en medeoprichter Ronald van den Hoff. De oorzaak van het succes ligt volgens hem in de bedrijfscultuur: 'Veel bedrijven werken nog steeds met procesbeheersing als uitgangspunt. Maar persoonsgebonden kennis en motivatie is de laatste jaren veel belangrijker geworden dan kapitaal. Het zwaartepunt moet dus liggen bij je mensen.'

De arbeidsomstandigheden worden bij Meeting Masters dan ook zorgvuldig in de gaten gehouden. Structureel overwerken is uit den boze. Elke maand komt er een fysiotherapeut langs die iedereen preventief behandelt tegen muisarmen en rugklachten. Bureaus zijn in hoogte verstelbaar en computerschermen zijn standaard 17 inch breed.

Marktonderzoeken

'Deze zorgzame houding ten opzichte van de eigen werknemer werkt door in de houding naar de klant,' aldus Van den Hoff. 'In ons maatwerk gaan we heel ver. We deinzen er niet voor terug om voor een maand een wand te slopen. Vaak nemen we voor een klant ook een deel van zijn organisatie over. Als je bijvoorbeeld nu een cursus wilt volgen bij Compaq, en je belt met je boekingsnummer, krijg je Meeting Masters aan de lijn.'

Natuurlijk zijn er meer aanbieders in deze markt die zeggen dat ze maatwerk leveren. Van den Hoff heeft daarover zijn bedenkingen: 'Zoiets is alleen mogelijk als je exact weet wat er speelt bij je klanten. Je komt dan bij het begrip één-op-één marketing. De platte sales en marketing, die heel de Nederlandse horeca nog bedrijft, is natuurlijk passé.'

Meeting Masters heeft een gegevensbank waarin alles over haar klanten staat geregistreerd, tot en met liefhebberijen en vrijetijdsbesteding. 'Wij hebben continu vijf of zes marktonderzoeken lopen. Die kennis gebruiken we om gespecialiseerde producten te ontwikkelen, maar ook om bijvoorbeeld een activiteit voor onze klanten organiseren. Als we dertig klanten uitnodigen voor een theateravond, komen er zeker negenentwintig. Wij weten immers waar hun interesses liggen.'

Meeting Masters heeft naar eigen zeggen weinig last van andere spelers in de markt - men denke aan de hotellerie. Van den Hoff: 'We merken weinig van concurrentie door hotels. Door de kwaliteit van ons maatwerk en door onze grote mate van specialisatie opereren we feitelijk in een niche. Voor hotels zijn zalen uiteindelijk toch een middel om kamers te vullen. Vaak werken ze met multifunctionele ruimtes, en daarmee bereik je nooit hetzelfde serviceniveau. Dan moet je bijvoorbeeld vouwwanden gaan gebruiken.'

Van den Hoff kan zijn afschuw nauwelijks onderdrukken. 'Vouwwanden! Dan kun je drie vergaderingen tegelijk volgen.'

Auteur: Alexis van Erp

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Onderwijs
Amrâth en MBO College Hilversum slaan handen ineed

Afgelopen februari hebben Amrâth Hotel Lapershoek – Arenapark en MBO College Hilversum de handen ineen geslagen om horecastudenten in de huidige omstandigheden toch een stageplaats te kunnen bieden in een representatieve werkomgeving. Hiervoor tekenden zij een samenwerkingsovereenkomst d ...

Achtergronden
25 jaar geleden in Hospitality Management: Camille Oostwegel

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 1996. Camille Oostwegel is dat jaar 46 en staat in de kracht van zijn ...

Hotelketens Internationaal
Nederlands getint Rosewood Hotel opent in Japan

Rosewood Hotels & Resorts opent in 2024 een luxe hotelresort op het Mikayo eiland in Japan. Het 55-villa, ultra-luxe resort is het eerste Rosewood hotel in het land van de rijzende zon. Miyako eiland en nabijgelegen eilanden bieden kilometers zacht, wit zand met eindeloze vergezichten van tur ...

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Achtergronden
De Timmerfabriek heeft haar torentje teruggekregen

Op woensdag 21 april is een van de meest iconische industriële Rijksmonumenten van Nederland, De Timmerfabriek in Vlissingen, opnieuw gekroond. De Timmerfabriek, een uniek gebouw uit 1914, heeft haar torentje teruggekregen. Deze was tijdens een bombardement in 1943 gesneuveld en wordt nu in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: