Meeting Masters legt klanten en werknemers in de watten

Auteur: Redactie
Events 13 februari 1999
Meeting Masters legt klanten en werknemers in de watten

Aan een tafeltje van vergadercentrum 'Meeting Circle' in Maarssen wordt onmiddellijk duidelijk waarom Meeting Masters een succesvolle speler is in de markt van vergader- en congrescentra: luttele seconden na het plaatsnemen van een gast verschijnt een dame die het reeds keurig schone tafeltje afneemt met een vochtig doekje. Direct daarna komt een andere dame met een uitstekend kopje koffie. 'Service, service, service,' zal de gast blijmoedig registreren.

Meeting Masters is een accommodatieverschaffer die zich exclusief richt op de markt voor ééndaagse vergaderingen. Het bedrijf werd negen jaar geleden opgericht en heeft inmiddels drie grote vergadercentra in de regio Utrecht. In 1999 zullen twee nieuwe centra geopend worden: in Zwolle en Amsterdam.

Het gaat dus goed. 'De opbrengst per vierkante meter is bij Meeting Masters twee keer zo hoog als het Nederlands gemiddelde,' vertelt directeur en medeoprichter Ronald van den Hoff. De oorzaak van het succes ligt volgens hem in de bedrijfscultuur: 'Veel bedrijven werken nog steeds met procesbeheersing als uitgangspunt. Maar persoonsgebonden kennis en motivatie is de laatste jaren veel belangrijker geworden dan kapitaal. Het zwaartepunt moet dus liggen bij je mensen.'

De arbeidsomstandigheden worden bij Meeting Masters dan ook zorgvuldig in de gaten gehouden. Structureel overwerken is uit den boze. Elke maand komt er een fysiotherapeut langs die iedereen preventief behandelt tegen muisarmen en rugklachten. Bureaus zijn in hoogte verstelbaar en computerschermen zijn standaard 17 inch breed.

Marktonderzoeken

'Deze zorgzame houding ten opzichte van de eigen werknemer werkt door in de houding naar de klant,' aldus Van den Hoff. 'In ons maatwerk gaan we heel ver. We deinzen er niet voor terug om voor een maand een wand te slopen. Vaak nemen we voor een klant ook een deel van zijn organisatie over. Als je bijvoorbeeld nu een cursus wilt volgen bij Compaq, en je belt met je boekingsnummer, krijg je Meeting Masters aan de lijn.'

Natuurlijk zijn er meer aanbieders in deze markt die zeggen dat ze maatwerk leveren. Van den Hoff heeft daarover zijn bedenkingen: 'Zoiets is alleen mogelijk als je exact weet wat er speelt bij je klanten. Je komt dan bij het begrip één-op-één marketing. De platte sales en marketing, die heel de Nederlandse horeca nog bedrijft, is natuurlijk passé.'

Meeting Masters heeft een gegevensbank waarin alles over haar klanten staat geregistreerd, tot en met liefhebberijen en vrijetijdsbesteding. 'Wij hebben continu vijf of zes marktonderzoeken lopen. Die kennis gebruiken we om gespecialiseerde producten te ontwikkelen, maar ook om bijvoorbeeld een activiteit voor onze klanten organiseren. Als we dertig klanten uitnodigen voor een theateravond, komen er zeker negenentwintig. Wij weten immers waar hun interesses liggen.'

Meeting Masters heeft naar eigen zeggen weinig last van andere spelers in de markt - men denke aan de hotellerie. Van den Hoff: 'We merken weinig van concurrentie door hotels. Door de kwaliteit van ons maatwerk en door onze grote mate van specialisatie opereren we feitelijk in een niche. Voor hotels zijn zalen uiteindelijk toch een middel om kamers te vullen. Vaak werken ze met multifunctionele ruimtes, en daarmee bereik je nooit hetzelfde serviceniveau. Dan moet je bijvoorbeeld vouwwanden gaan gebruiken.'

Van den Hoff kan zijn afschuw nauwelijks onderdrukken. 'Vouwwanden! Dan kun je drie vergaderingen tegelijk volgen.'

Auteur: Alexis van Erp

HM30JAAR HM301999

Overig nieuws