Nederland in achterhoede klanttevredenheid hotels

6 juni 2016 |
Nederland in achterhoede klanttevredenheid hotels<

Al meerdere jaren achtereen groeit de tevredenheid over de hotelbranche in Nederland. Een betere service kan niet de enige reden zijn. Waarom
de beoordelingen stijgen en waar nog verbetering mogelijk is, staat te lezen in het onderzoek van het internationale boekingsportaal HOTEL INFO.

Negentiende plaats voor Nederland
Vijf jaar geleden lag de gemiddelde waardering van de hotelbranche in Nederland nog op 6,88 punten (op een schaal van 10). Sindsdien zijn gasten jaar na jaar tevredener geworden. Na een analyse van het gratis boekingsportaal HOTEL INFO, dat de beoordeling door internationale hotelgasten onderzocht, staat de hotelbranche in Nederland momenteel met 7,55 punten (vorig jaar: 7,49) op een 19de plaats in vergelijking met andere Europese landen.

Maar ook in veel andere Europese landen zijn de boekingsklanten tevredener dan in het jaar ervoor. Koploper is Slowakije met 8,25 punten. Alleen in Servië (plaats 3) gingen de beoordelingen van 8,22 naar 8,20, in Finland (plaats 9) van 8,00 naar 7,97 en in Griekenland van 7,61 naar 7,57 punten.

Frankrijk
Een kleine verbetering was er voor de hotelbranche in EK-gastland Frankrijk, die met een gemiddelde beoordeling van 7,50 punten in de onderste regionen van de lijst van Europese landen staat. Als het EK-voetbal begint is er nog genoeg gelegenheid om de beoordeling verder te verbeteren.

Klanttevredenheid met de hotelbranche in Europa:

1. Slowakije 8,25
2. Polen 8,21
3. Servië 8,20
4. Bulgarije 8,12
5. Oostenrijk 8,10
6. Duitsland 8,05
7. Tsjechië 8,02
8. Roemenië 7,98
9. Finland 7,97
10. Hongarije 7,95
11. Portugal 7,94
12. Zwitserland 7,84
13. Italië 7,78
14. Spanje 7,77
15. Oekraïne 7,74
16. Rusland 7,73
17. Zweden 7,71
18. Griekenland 7,57
19. Nederland 7,55
20. Frankrijk 7,50
21. Wit-Rusland 7,50
22. Noorwegen 7,46
23. België 7,44
24. Verenigd Koninkrijk 7,39
25. Denemarken 7,19

Boekingsplatformen zorgen voor transparantie
"We constateren in Nederland, maar ook in de meeste andere landen al een groot aantal jaar een stijging van de tevredenheidsbeoordeling", vertelt Jörg Malang, directeur bij HOTEL INFO, enthousiast over de uitkomsten van het onderzoek.

Almere en Den Haag met afstand aan kop
Eenzelfde beeld laat zich zien bij een vergelijking van de grote steden in Nederland. Voor de meeste bestemmingen zijn de beoordelingen ten opzichte van het vorig jaar opnieuw gestegen. Koploper is Almere met 7,99 punten (vorig jaar: 7,83), op de voet gevolgd door Den Haag met 7,91 punten (vorig jaar: 7,88). Op enige afstand staat Eindhoven (7,60 punten) op plaats 3.

Ook de hoofdstad scoort beter dan vorig jaar. Amsterdam staat met een beoordeling van 7,27 op plaats 8 in de nationale lijst, net voor Nijmegen met 7,26 punten. Alleen in Breda (7,59 punten) zijn de gasten nu wat minder tevreden met de hotelbranche als een jaar eerder met 7,60 punten.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: