Nederland in achterhoede klanttevredenheid hotels

6 juni 2016 |
Nederland in achterhoede klanttevredenheid hotels<

Al meerdere jaren achtereen groeit de tevredenheid over de hotelbranche in Nederland. Een betere service kan niet de enige reden zijn. Waarom
de beoordelingen stijgen en waar nog verbetering mogelijk is, staat te lezen in het onderzoek van het internationale boekingsportaal HOTEL INFO.

Negentiende plaats voor Nederland
Vijf jaar geleden lag de gemiddelde waardering van de hotelbranche in Nederland nog op 6,88 punten (op een schaal van 10). Sindsdien zijn gasten jaar na jaar tevredener geworden. Na een analyse van het gratis boekingsportaal HOTEL INFO, dat de beoordeling door internationale hotelgasten onderzocht, staat de hotelbranche in Nederland momenteel met 7,55 punten (vorig jaar: 7,49) op een 19de plaats in vergelijking met andere Europese landen.

Maar ook in veel andere Europese landen zijn de boekingsklanten tevredener dan in het jaar ervoor. Koploper is Slowakije met 8,25 punten. Alleen in Servië (plaats 3) gingen de beoordelingen van 8,22 naar 8,20, in Finland (plaats 9) van 8,00 naar 7,97 en in Griekenland van 7,61 naar 7,57 punten.

Frankrijk
Een kleine verbetering was er voor de hotelbranche in EK-gastland Frankrijk, die met een gemiddelde beoordeling van 7,50 punten in de onderste regionen van de lijst van Europese landen staat. Als het EK-voetbal begint is er nog genoeg gelegenheid om de beoordeling verder te verbeteren.

Klanttevredenheid met de hotelbranche in Europa:

1. Slowakije 8,25
2. Polen 8,21
3. Servië 8,20
4. Bulgarije 8,12
5. Oostenrijk 8,10
6. Duitsland 8,05
7. Tsjechië 8,02
8. Roemenië 7,98
9. Finland 7,97
10. Hongarije 7,95
11. Portugal 7,94
12. Zwitserland 7,84
13. Italië 7,78
14. Spanje 7,77
15. Oekraïne 7,74
16. Rusland 7,73
17. Zweden 7,71
18. Griekenland 7,57
19. Nederland 7,55
20. Frankrijk 7,50
21. Wit-Rusland 7,50
22. Noorwegen 7,46
23. België 7,44
24. Verenigd Koninkrijk 7,39
25. Denemarken 7,19

Boekingsplatformen zorgen voor transparantie
"We constateren in Nederland, maar ook in de meeste andere landen al een groot aantal jaar een stijging van de tevredenheidsbeoordeling", vertelt Jörg Malang, directeur bij HOTEL INFO, enthousiast over de uitkomsten van het onderzoek.

Almere en Den Haag met afstand aan kop
Eenzelfde beeld laat zich zien bij een vergelijking van de grote steden in Nederland. Voor de meeste bestemmingen zijn de beoordelingen ten opzichte van het vorig jaar opnieuw gestegen. Koploper is Almere met 7,99 punten (vorig jaar: 7,83), op de voet gevolgd door Den Haag met 7,91 punten (vorig jaar: 7,88). Op enige afstand staat Eindhoven (7,60 punten) op plaats 3.

Ook de hoofdstad scoort beter dan vorig jaar. Amsterdam staat met een beoordeling van 7,27 op plaats 8 in de nationale lijst, net voor Nijmegen met 7,26 punten. Alleen in Breda (7,59 punten) zijn de gasten nu wat minder tevreden met de hotelbranche als een jaar eerder met 7,60 punten.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Awards Internationaal
Het Schgaguler Hotelwint de Hotel Property Award 2019

De 'Hotel Property Award 2019' ging dit jaar naar het Schgaguler Hotel in Castelrotto/Kastelruth, Zuid-Tirol. De prijs werd uitgereikt op de hotelforum-gala-avond op 9 oktober. Andreas Martin, directeur van hotelforum management GmbH, zei: "Aan de ene kant onderscheidt de prijswinnaar v...

Onderwijs Van der Valk
Van der Valk Hotel Breukelen en MBO College Hilversum starten nieuwe opleiding

Hybride leren: een opleiding op de werkplek. Dat is wat MBO College Hilversum, Van der Valk Hotel Breukelen en House of Hospitality mbo-studenten bieden met de nieuwe opleiding Hotelmanagement on the job die start eind januari 2020. "MBO College Hilversum gelooft in onderwijs dat zo ‘l...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: