Nederlander het liefst op zomervakantie in eigen land

12 juni 2018 | Thijs Jacobs

Nederlanders gaan het liefst op zomervakantie in eigen land, blijkt uit onderzoek van HotelSpecials en BungalowSpecials. Men boekt graag een hotelletje in het centrum van Maastricht of een huisje aan het Zeeuwse strand. De Belgische toerist gaat daarentegen wel graag de grens over tijdens de zomervakantie. Onze oosterburen grijpen in de zomerperiode graag de kans om uit te waaien aan de Nederlandse kust.

In het onderzoek is gekeken naar het zoekgedrag van de Nederlandse, Duitse en Belgische toerist voor de maanden juli en augustus. Er is antwoord gegeven op vragen als: waar wil de toerist naartoe in de maanden juli en augustus? En zijn er opvallende verschillen tussen deze drie landen? De resultaten zijn opvallend!

Nederlander blijft dichtbij

De zomervakantie is dé periode om er lekker op uit te trekken en dat doet de Nederlandse vakantieganger dan maar al te graag. Het liefst gaan ze weg in eigen land. De citytrip blijkt hotter dan hot! Steden als Maastricht, Amsterdam en Nijmegen steken met kop en schouders boven Parijs en Berlijn uit. Ook zijn de vakantiehuisjes aan de Nederlandse kust niet aan te slepen. Vooral Zeeland is een populaire bestemming.

Belgen gaan wel over de grens

De Belgische vakantieganger gaat daarentegen wel graag over de grens op zomervakantie. In de maanden juli en augustus zijn de landen Nederland en Duitsland zeer populair. Voornamelijk regio’s als de Moezel, de Eifel en het Zwarte Woud trekt veel Belgen. Opvallend is Oostenrijk. Onder de hotelgasten staat deze bestemming stipt op nummer 3. Ook in de bungalowbranche wordt er steeds meer naar vakantiehuisjes in Oostenrijk gezocht.

Duitsers zijn nog altijd gek op het strand

Zoals bekend zijn de Duitse toeristen gek op badplaatsen. Dit blijkt ook dit jaar weer uit het zoekgedrag. Maar de bestemmingen zijn verdeeld. Zo is de Nederlandse kust het populairste, maar ook regio’s als de Duitse Noord- en Oostzeekust groeien. Opvallend is dat Frankrijk als zomervakantie bestemming gezakt is van plaats 5 naar plaats 8.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Internationaal
Chinees bedrijf HNA verkoopt Radisson

Het Chinese HNA Group heeft niet langer de ambities om de grootste hotelspeler ter wereld te worden. Dat werd duidelijk na de verkoop van Radisson hotelgroup afgelopen week, zo lezen we op de website van het FD. Eerder dit jaar verkocht het Chinese bedrijf ook al zijn belang in Hilton Internation...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: