Nederlander het liefst op zomervakantie in eigen land

12 juni 2018 | Thijs Jacobs

Nederlanders gaan het liefst op zomervakantie in eigen land, blijkt uit onderzoek van HotelSpecials en BungalowSpecials. Men boekt graag een hotelletje in het centrum van Maastricht of een huisje aan het Zeeuwse strand. De Belgische toerist gaat daarentegen wel graag de grens over tijdens de zomervakantie. Onze oosterburen grijpen in de zomerperiode graag de kans om uit te waaien aan de Nederlandse kust.

In het onderzoek is gekeken naar het zoekgedrag van de Nederlandse, Duitse en Belgische toerist voor de maanden juli en augustus. Er is antwoord gegeven op vragen als: waar wil de toerist naartoe in de maanden juli en augustus? En zijn er opvallende verschillen tussen deze drie landen? De resultaten zijn opvallend!

Nederlander blijft dichtbij

De zomervakantie is dé periode om er lekker op uit te trekken en dat doet de Nederlandse vakantieganger dan maar al te graag. Het liefst gaan ze weg in eigen land. De citytrip blijkt hotter dan hot! Steden als Maastricht, Amsterdam en Nijmegen steken met kop en schouders boven Parijs en Berlijn uit. Ook zijn de vakantiehuisjes aan de Nederlandse kust niet aan te slepen. Vooral Zeeland is een populaire bestemming.

Belgen gaan wel over de grens

De Belgische vakantieganger gaat daarentegen wel graag over de grens op zomervakantie. In de maanden juli en augustus zijn de landen Nederland en Duitsland zeer populair. Voornamelijk regio’s als de Moezel, de Eifel en het Zwarte Woud trekt veel Belgen. Opvallend is Oostenrijk. Onder de hotelgasten staat deze bestemming stipt op nummer 3. Ook in de bungalowbranche wordt er steeds meer naar vakantiehuisjes in Oostenrijk gezocht.

Duitsers zijn nog altijd gek op het strand

Zoals bekend zijn de Duitse toeristen gek op badplaatsen. Dit blijkt ook dit jaar weer uit het zoekgedrag. Maar de bestemmingen zijn verdeeld. Zo is de Nederlandse kust het populairste, maar ook regio’s als de Duitse Noord- en Oostzeekust groeien. Opvallend is dat Frankrijk als zomervakantie bestemming gezakt is van plaats 5 naar plaats 8.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: