Nederlanders gebruiken massaal internet bij zoeken naar hotel

13 mei 2009 |
Nederlanders gebruiken massaal internet bij zoeken naar hotel<

Hoe zoekt men hotels uit en hoe belangrijk zijn bepaalde kenmerken van een hotel voor de uiteindelijke keuze. Onderzoeksbureau Synovate ondervroeg 6.300 mensen in 10 verschillende landen - waaronder 740 Nederlanders - naar het zoek- en boekgedrag voor hotels. Het merendeel van de Nederlanders (75%) doet onderzoek, vindt een paar vergelijkbare keuzes en kiest vervolgens het meest geschikte hotel. Slechts één op de tien Nederlanders kiest meteen voor het eerste de beste redelijke hotel dat men tegenkomt.

De website van een hotel is cruciaal voor de keuze van de consument. Van de potentiële hotelgasten in Nederland gebruikt 67% het internet vaker dan iedere andere zoekmethode. 41% van deze groep surft naar de website van een hotel en 26% bezoekt beoordelingssites voor hotels om een goed hotel uit te zoeken. Slechts 11% van de Nederlanders informeert nog bij een reisbureau. Dit zijn vooral mensen in de leeftijdscategorie van 50-65+.

Technologie kan het verschil uitmaken of een hotel wordt uitgekozen of niet. 37% van de Nederlanders beaamt dat een hotel wat techniek betreft aan hun wensen moet voldoen voordat ze het boeken. Van alle ondervraagden zien we dat jongeren (18-34) het het meest eens zijn met deze stelling (41%). Iets meer dan de helft van de Nederlanders (57%) is het hier niet mee eens, vooral ouderen van 50-64 jaar.

In het onderzoek is potentiële gasten gevraagd een stelling aan te wijzen die hun gevoelens over hotels en hun milieubeleid het beste omschrijft. 45% van de Nederlanders zegt het milieubeleid van een hotel belangrijk te vinden, maar vooraf wordt dit aspect nauwelijks als selectiecriterium gebruikt. Een even grote groep is niet geïnteresseerd in het milieubeleid van een hotel.

De helft van de Nederlanders is het er mee eens dat een negatieve hotelervaring de hele reis kan bederven en 91% van de Nederlanders geeft aan dat ze anderen over een slechte ervaring zullen vertellen. Maar het goede nieuws voor hotelhouders is dat hetzelfde geldt voor positieve ervaringen: 95% deelt goede ervaringen met vrienden en familie.

En hoe zit het met nieuwe ervaringen? Over het algemeen staat 54% van de Nederlandse hotelbezoekers open voor het uitproberen van een nieuw hotel, maar door de huidige economische situatie verblijven zij wel in minder dure hotels.

Sommige gasten komen aan in een hotel, kwakken hun koffers neer en gaan als eerste rechtstreeks naar de badkamer om de toiletartikelen te inspecteren. Dit blijkt niet zo ongebruikelijk te zijn - 28% van de Nederlandse hotelgasten zegt dat die toiletartikelen aan de gasten toebehoren en 'deel van de beleving uitmaken'. Met het meenemen van toiletgerei uit hotels heeft deze groep dan ook geen enkel probleem. 7% van de Nederlanders bekent echter dat ze het van de ene kant wel heerlijk vindt om dit soort producten mee naar huis te nemen, maar dat ze zich daar altijd wel een tikkeltje schuldig over voelt.

De populairste aanpak is echter om gewoon te gebruiken wat je tijdens je verblijf nodig hebt en de rest te laten staan. De helft van alle Nederlandse hotelgasten doet dit.

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/nederlanders-gebruiken-massaal-internet-bij-zoeken-naar-hotel/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Amsterdam Coronacrisis
Zakelijke markt start weer op: Mercure Amsterdam City heropent op 17 juli

Het viersterrenhotel Mercure Amsterdam City heropent haar deuren op 17 juli. Door de versoepelde maatregelen kan het hotel de veiligheid voor gasten en het personeel weer garanderen. Alle 386 moderne kamers worden weer beschikbaar gesteld voor zowel Nederlandse als buitenlandse toeristen. Het Mer...

Opening Internationaal
NoMad Londen opent in december

Het in New York gevestigde horecabedrijf Sydell Group is opgericht door hotelier Andrew Zobler, en in Londen opende Zobler The Ned in samenwerking met Ron Burkle en Soho House. Deze keer heeft hij samengewerkt met de in Doha gevestigde investeringsmaatschappij BTC om NoMad London te lanceren. Het ho...

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: