Nederlanders gebruiken massaal internet bij zoeken naar hotel

13 mei 2009 |
Nederlanders gebruiken massaal internet bij zoeken naar hotel<

Hoe zoekt men hotels uit en hoe belangrijk zijn bepaalde kenmerken van een hotel voor de uiteindelijke keuze. Onderzoeksbureau Synovate ondervroeg 6.300 mensen in 10 verschillende landen - waaronder 740 Nederlanders - naar het zoek- en boekgedrag voor hotels. Het merendeel van de Nederlanders (75%) doet onderzoek, vindt een paar vergelijkbare keuzes en kiest vervolgens het meest geschikte hotel. Slechts één op de tien Nederlanders kiest meteen voor het eerste de beste redelijke hotel dat men tegenkomt.

De website van een hotel is cruciaal voor de keuze van de consument. Van de potentiële hotelgasten in Nederland gebruikt 67% het internet vaker dan iedere andere zoekmethode. 41% van deze groep surft naar de website van een hotel en 26% bezoekt beoordelingssites voor hotels om een goed hotel uit te zoeken. Slechts 11% van de Nederlanders informeert nog bij een reisbureau. Dit zijn vooral mensen in de leeftijdscategorie van 50-65+.

Technologie kan het verschil uitmaken of een hotel wordt uitgekozen of niet. 37% van de Nederlanders beaamt dat een hotel wat techniek betreft aan hun wensen moet voldoen voordat ze het boeken. Van alle ondervraagden zien we dat jongeren (18-34) het het meest eens zijn met deze stelling (41%). Iets meer dan de helft van de Nederlanders (57%) is het hier niet mee eens, vooral ouderen van 50-64 jaar.

In het onderzoek is potentiële gasten gevraagd een stelling aan te wijzen die hun gevoelens over hotels en hun milieubeleid het beste omschrijft. 45% van de Nederlanders zegt het milieubeleid van een hotel belangrijk te vinden, maar vooraf wordt dit aspect nauwelijks als selectiecriterium gebruikt. Een even grote groep is niet geïnteresseerd in het milieubeleid van een hotel.

De helft van de Nederlanders is het er mee eens dat een negatieve hotelervaring de hele reis kan bederven en 91% van de Nederlanders geeft aan dat ze anderen over een slechte ervaring zullen vertellen. Maar het goede nieuws voor hotelhouders is dat hetzelfde geldt voor positieve ervaringen: 95% deelt goede ervaringen met vrienden en familie.

En hoe zit het met nieuwe ervaringen? Over het algemeen staat 54% van de Nederlandse hotelbezoekers open voor het uitproberen van een nieuw hotel, maar door de huidige economische situatie verblijven zij wel in minder dure hotels.

Sommige gasten komen aan in een hotel, kwakken hun koffers neer en gaan als eerste rechtstreeks naar de badkamer om de toiletartikelen te inspecteren. Dit blijkt niet zo ongebruikelijk te zijn - 28% van de Nederlandse hotelgasten zegt dat die toiletartikelen aan de gasten toebehoren en 'deel van de beleving uitmaken'. Met het meenemen van toiletgerei uit hotels heeft deze groep dan ook geen enkel probleem. 7% van de Nederlanders bekent echter dat ze het van de ene kant wel heerlijk vindt om dit soort producten mee naar huis te nemen, maar dat ze zich daar altijd wel een tikkeltje schuldig over voelt.

De populairste aanpak is echter om gewoon te gebruiken wat je tijdens je verblijf nodig hebt en de rest te laten staan. De helft van alle Nederlandse hotelgasten doet dit.

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/nederlanders-gebruiken-massaal-internet-bij-zoeken-naar-hotel/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: