Nieuwe investeerder voor citizenM: bedrijf is nu 2 miljard euro waard

27 maart 2019 | Thijs Jacobs

citizenM hotels, KRC, APG en GIC, Singapore's sovereign wealth fund (staatsfonds), hebben overeenstemming bereikt over verkoop van een belang van 25% in citizenM aan GIC. De transactie waardeert citizenM op EUR 2 miljard, en stelt het bekroonde hospitalitymerk in staat om haar groeiplannen te verwezenlijken.

Lees hier het recente interview met Robin Chadha en Michael Levie van citizenM

citizenM is tot nu toe gefinancierd door twee aandeelhouders, KRC Capital, het investeringsvehikel van ondernemer Rattan Chadha, en APG, het grootste Nederlandse pensioenfonds. KRC en APG blijven de groeiplannen van citizenM met nieuw kapitaal steunen. GIC treedt toe als derde investeerder. KRC, APG en GIC hebben in het kader van deze transactie in totaal EUR 750 miljoen aan nieuw kapitaal gecommitteerd. Dit is meer dan nodig is ter financiering van de bestaande, reeds gecommitteerde ontwikkelplannen.

Ambitieuze plannen

Rattan Chadha, oprichter en executive chairman van citizenM hotels: "We zijn erg verheugd met GIC als nieuwe investeerder. De positie die we in onze branche hebben als een leidend en betaalbaar luxe merk wordt hierdoor verder verstevigd. Gelet op onze ambitieuze plannen voor de komende jaren, zijn we erg verheugd met de financiële ondersteuning door investeerders die onze visie ondersteunen. Voor het succes van ons bedrijf is dat instrumenteel."

"In de 11 jaar sinds de opening van ons eerste hotel op Schiphol, heeft citizenM hotels haar positie gevestigd als leidend hotel voor de nieuwe generatie van moderne reizigers. Met haar owner-operator model, lage operationele kosten, en focus op technologie, heeft citizenM haar wereldwijde netwerk van hotels voortdurend uitgebreid via belangrijke gateway steden in Europa, Noord-Amerika en in Azië. De groei van de onderneming wordt voortgezet met investeringen van in totaal ruim 1.5 miljard euro. Met behulp van haar bestaande investeerders en de nieuwe investeerder, GIC, zal citizenM hotels haar filosofie van betaalbare luxe ook naar andere steden in de wereld brengen."

Waarde creëren

Lee Kok Sun, Chief Investment Officer van GIC Real Estate: "citizenM is een aantrekkelijke propositie voor betaalbare luxe in stedelijke gebieden. De hotels zijn populair bij de consument, die steeds meer waarde hecht aan beleving en kwaliteit. Als wereldwijde investeerder voor de lange termijn vinden we deze investering een uitstekende toevoeging aan onze bestaande portefeuille van hoogwaardige bedrijven. We kijken er naar uit om samen met het management team van citizenM de internationale groei verder door te zetten, om zo waarde te creëren voor citizenM.

Robert-Jan Foortse, verantwoordelijk voor de Europese vastgoed portefeuille van APG, voegt toe: "Elf jaar geleden steunden we Rattan Chadha toen hij citizenM startte. Samen zijn we sinds die tijd op een fantastische reis geweest die veel heeft opgeleverd. Met deze transactie realiseren we een nieuwe mijlpaal. We zijn erg verheugd GIC te mogen verwelkomen als investeerder in citizenM. We hebben al vaak met veel succes samengewerkt met GIC. Met deze nieuwe kapitaalinvestering kan citizenM haar groeistrategie aanzienlijk versnellen. We verheugen ons op de volgende etappe van deze mooie reis."

Morgan Stanley & Co. International plc trad op als financieel adviseur en Stibbe was de juridisch adviseur van citizenM in deze transactie. HSBC Bank Plc is al sinds 2010 de internationale bankpartner van citizenM en trad in deze transactie op als corporate lending adviseur. De transactie moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.

Over citizenM

citizenM heeft inmiddels 15 operationele hotels in 8 landen en heeft bevestigd hier nog eens 25 hotels aan toe te voegen. Met de aanzienlijke uitbreidingsplannen in Noord-Amerika en verdere groei in Azië en Europa, waar het merk al geliefd is bij zakelijke reizigers, wil citizenM betaalbare luxe toegankelijk maken in veel meer stedelijke gebieden over de hele wereld.

De filosofie van citizenM is ‘betaalbare luxe voor iedereen’, waarbij gasten alle luxe wordt geboden die ze van een chic hotel op een toplocatie zouden verwachten, maar dan zonder de torenhoge prijzen. citizenM is opgericht door Rattan Chadha, de oprichter en voormalige CEO van modemerk Mexx. Het eerste citizenM hotel werd in 2008 geopend op Amsterdam Schiphol Airport, gevolgd door citizenM Amsterdam in 2009, citizenM Glasgow in 2010 en citizenM London Bankside in 2012. Rotterdam, New York en Parijs volgden in 2014. In 2016 werden er nog twee hotels geopend in Londen: citizenM Tower of London en citizenM Shoreditch. Vervolgens opende citizenM in 2017 Paris La Defense en Paris Gare de Lyon. Het bedrijf betrad in dat jaar ook de Aziatische markt met een eerste hotel in Taipei North Gate. citizenM New York Bowery, het tweede hotel in deze stad, werd geopend in september 2018. Kopenhagen en Shanghai openden hun deuren in december 2018. Op korte termijn volgen aankondigingen over uitbreiding in de V.S., Europa en Azië.

citizenM is van plan te blijven groeien als volledig geïntegreerd eigenaar/exploitant in een selectie gateway steden over de hele wereld. De unieke waardepropositie van het merk, die leidt tot hoge winstgevendheid per vierkante meter, stelt het merk in staat hotels te bouwen op zeer centraal gelegen locaties in steden, die moeilijk beschikbaar zijn. citizenM kan ontwikkelingslocaties en turnkey opgeleverde hotels aankopen en staat open voor joint ventures voor individuele projecten. citizenM overweegt hierbij nieuwbouw, geconverteerde kantoren, delen van complexen voor gemengd gebruik of geconverteerde hotels. Het bedrijf neemt daarnaast ook vermogensefficiënte transacties in overweging.

In Europa richt citizenM zich vooral op Londen, Parijs, Milaan, Rome, Dublin, München, Hamburg, Frankfurt, Stockholm, Kopenhagen, Zürich, Genève en Barcelona. In Noord-Amerika is citizenM op zoek naar projecten in New York City, Los Angeles, San Francisco, Seattle, Boston, Washington DC, Chicago, Austin, Silicon Valley, Toronto, Denver en Nashville. In Asia Pacific zijn de voornaamste steden Sydney, Melbourne, Tokyo, Osaka, Hong Kong, Singapore, Shanghai en Beijing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: