Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

15 januari 2019 | Thijs Jacobs

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. In iedere uitgave van vakblad Lunchroom wordt minstens één lunchroom bezocht, waarbij de redactie ook altijd kijkt naar het prijsniveau van de koffie en de thee. Hieruit konden de volgende conclusies getrokken worden...

Prijs koffie

In 2018 kostte een kopje koffie in de door vakblad Lunchroom bezochte lunchrooms gemiddeld 2,33 euro. In 2017 betaalde de consument 2,11 euro voor een kopje koffie. Een prijsstijging van ruim 10 procent en daarmee overtreft deze ruim de inflatie, die ruim minder was dan 2 procent.
In 2001 kostte een kopje koffie gemiddeld 1,40 euro. Een kopje koffie is in 2018 dus ruim 66 procent duurder dan in 2001, maar hierbij houden we geen rekening met de inflatiecorrectie. 

Prijs thee

In 2018 kostte een kopje thee gemiddeld 2,33 euro in de door vakblad Lunchroom bezochte lunchrooms. Exact hetzelfde bedrag als van een kopje koffie, hetgeen opvallend is: dit gebeurde immers nog nooit eerder. In 2017 betaalde de consument 2,18 euro voor een kopje thee. Hiermee zien we een prijsstijging van bijna 7 procent en daarmee overtreft deze prijsstijging ook nu weer ruim de inflatie, die ruim minder was dan 2 procent.
In 2001 kostte een kopje thee gemiddeld 1,35 euro (guldens omgerekend naar euro's). Een kopje thee is in 2018 dus bijna 73 procent duurder dan in 2001, maar hierbij houden we geen rekening met de inflatiecorrectie. De prijsstijging van thee is hiermee wel duidelijk groter dan die van koffie. 

Thee duurder dan koffie

Thee is naar verhouding duurder geworden dan koffie. De prijsstijging van thee was groter dan die van koffie ten opzichte van 2001 en sinds enkele jaren is thee vaak duurder dan koffie, wanneer deze in een lunchroom wordt besteld. Aan het begin van deze eeuw was dit nog niet zo; toen was de prijs van een kopje koffie vrijwel altijd hoger dan van een kopje thee.

In onderstaande grafieken zie je de prijs van koffie/thee in de bezochte lunchrooms in repectievelijk 2017, 2018 en 2001. De uitkomsten zijn geanonimiseerd.

2017

2018

2001

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Weet jij alles over privacywetgeving binnen de hotellerie? Volg de training van de HM Academy

Het zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens is tegenwoordig voor iedere branche van groot belang, ook voor de hotellerie. Specifiek voor de hotellerie draait veel om het bieden van een goede service aan je gasten, en hieronder valt ook het zorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Als ...

Hotel Opening
Fattal Hotel Group opent vier nieuwe hotels in Londen

Fattal Hotel Group heeft op 18 maart aangekondigd een huurovereenkomst voor langere tijd te hebben verkregen op vier Grange Hotels in Londen. Hierdoor treedt de groep toe tot de markt van centraal Londen. Het nieuws volgt na de recente acquisitie van het iconische Midland Hotel in Manchester; &eacut...

Achtergronden Internationaal
Hotelgasten werden in het geheim begluurd in dit hotel

Wel 1600 hotelgasten zijn begluurd door mensen die 45 dollar per maand betaalden om in realtime mee te kijken naar wat er op de bewuste hotelkamers van argeloze toeristen in Zuid-Korea gebeurde. In stopcontacten De camera's waren in het geheim geplaatst in de hotelkamers van het hotel. Ze ...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Chefs F&B
Roel Oostrum nieuwe executive chef van Blooming in Bergen

Het zaadje werd geplant toen hij als souschef de keuken van Blooming betrad. Nu, jaren later, bloeit er iets heel moois. Vanaf heden is Roel Oostrum de nieuwe executive chef van Blooming in Bergen. Blooming bestaat uit drie unieke locaties: Blooming hotel, Landgoed Het Hof en strandpaviljoen Bloomin...

Hotelbouwplannen
Nog nooit zoveel hotelkamers verbouwd of gebouwd

Nog nooit zijn er zoveel kamers gesignaleerd die verbouwd of gerealiseerd worden binnen de hotellerie. 2018 bijkt het jaar van de grote hotelbouwplannen, zo blijkt uit een inventarisatie van Hotelbouwplannen. In onderstaande afbeeldingen zie je de trends en statistieken. Hotelbouwplannen heeft al...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: