Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

15 januari 2019 | Thijs Jacobs

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. In iedere uitgave van vakblad Lunchroom wordt minstens één lunchroom bezocht, waarbij de redactie ook altijd kijkt naar het prijsniveau van de koffie en de thee. Hieruit konden de volgende conclusies getrokken worden...

Prijs koffie

In 2018 kostte een kopje koffie in de door vakblad Lunchroom bezochte lunchrooms gemiddeld 2,33 euro. In 2017 betaalde de consument 2,11 euro voor een kopje koffie. Een prijsstijging van ruim 10 procent en daarmee overtreft deze ruim de inflatie, die ruim minder was dan 2 procent.
In 2001 kostte een kopje koffie gemiddeld 1,40 euro. Een kopje koffie is in 2018 dus ruim 66 procent duurder dan in 2001, maar hierbij houden we geen rekening met de inflatiecorrectie. 

Prijs thee

In 2018 kostte een kopje thee gemiddeld 2,33 euro in de door vakblad Lunchroom bezochte lunchrooms. Exact hetzelfde bedrag als van een kopje koffie, hetgeen opvallend is: dit gebeurde immers nog nooit eerder. In 2017 betaalde de consument 2,18 euro voor een kopje thee. Hiermee zien we een prijsstijging van bijna 7 procent en daarmee overtreft deze prijsstijging ook nu weer ruim de inflatie, die ruim minder was dan 2 procent.
In 2001 kostte een kopje thee gemiddeld 1,35 euro (guldens omgerekend naar euro's). Een kopje thee is in 2018 dus bijna 73 procent duurder dan in 2001, maar hierbij houden we geen rekening met de inflatiecorrectie. De prijsstijging van thee is hiermee wel duidelijk groter dan die van koffie. 

Thee duurder dan koffie

Thee is naar verhouding duurder geworden dan koffie. De prijsstijging van thee was groter dan die van koffie ten opzichte van 2001 en sinds enkele jaren is thee vaak duurder dan koffie, wanneer deze in een lunchroom wordt besteld. Aan het begin van deze eeuw was dit nog niet zo; toen was de prijs van een kopje koffie vrijwel altijd hoger dan van een kopje thee.

In onderstaande grafieken zie je de prijs van koffie/thee in de bezochte lunchrooms in repectievelijk 2017, 2018 en 2001. De uitkomsten zijn geanonimiseerd.

2017

2018

2001

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: