Horeca speelt grote rol in ‘groener’ eetpatroon van gast

3 januari 2019 | David Bakker

Restaurantbezoekers eten tot 113 % meer groenten en tot 13 % minder vlees of vis als dit door de horecaondernemer slim, aantrekkelijk en kwalitatief goed wordt aangeboden. De waardering van de gast blijft hierbij gelijk of stijgt. Dat is aangetoond in vier wetenschappelijke onderzoeken, bij negen horecagelegenheden, door Wageningen Economic Research, het Louis Bolk Instituut en adviesbureau Greendish.

De onderzoeken werden gedaan in echte restaurants met echte gasten; van broodjeslunch tot a-la-carte, van stationsbrasserie tot een dinerbuffet en van bedrijfsrestaurants op een ministerie tot een staalfabriek. Zo waren Eurest, Van der Valk, HMSHost, Van Gelder groente en fruit, Koninklijke Horeca Nederland, Unilever, The Greenery en Rabobank betrokken bij de horeca-studies. Het oorspronkelijke gerecht werd verruild voor een alternatief waarin meer groenten aantrekkelijker werden bereid en gepresenteerd. Tegelijk werd het aandeel vlees of vis gereduceerd. Daarna werd de tevredenheid van de gasten voor en na de aanpassingen gemeten. 

De cijfers zijn overtuigend. Na aanpassing werd tot 113% meer groente gegeten en tot 13% minder vlees of vis. Gasten waren minstens zo tevreden over het gerecht en hun restaurantbezoek. De waardering over de smaak, presentatie en hoeveelheid groenten ging omhoog bij drie van de vier onderzoeken, terwijl deze voor de hoeveelheid vlees gelijk bleef.

Acht praktische tips uit het onderzoek:

  1. Serveer meer 'siersla'. Garnering wordt beter gegeten als je méér geeft en smaak, kleur en variatie verbetert.
  2. Maak een vers, gevarieerd en kleurrijk saladebuffet. Van een saladebuffet met écht vers, gevarieerd en kleurrijk aanbod wordt twee keer zoveel opgeschept.
  3. Verbeter de smaakcombinatie en de groenten; dan hoeft er minder vlees op de belegde broodjes.
  4. Maak groente aantrekkelijker door net als bij vlees te variëren met bereidingswijzen, zoals marineren, grillen, stoven of pekelen. Wees creatief!
  5. Maak het makkelijk voor het keukenteam en denk in aantal plakken, gram, lepels etc. en pas besteleenheden aan.
  6. Gebruik een weegschaal om de kwaliteit en kwantiteit van de gerechten en broodjes te bewaken en kosten te besparen door leveringen te controleren. Meten is weten!
  7. Doe niet alles zelf en denk middellange termijn, maak er een projectje van, maak iemand verantwoordelijk en doe het stap voor stap.
  8. Neem contact op met betrokkenen van eerdere onderzoeken als je voor een grotere organisatie werkt, dat scheelt tijd en leergeld.

Presentatie op Horecava

Deze slimme menu-aanpassingen helpen restaurantgasten onbewust de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten te eten. En wat net zo belangrijk is, ook onze planeet profiteert; de aanpassing resulteert in een verlaagde CO2 voetafdruk door minder vlees. Op de Horecava in Amsterdam, van 7 t/m 10 januari a.s., worden de resultaten van dit onderzoek gepresenteerd en krijgt de horecasector diverse ‘panklare’ oplossingen aangeboden waarmee ze direct aan de slag kunnen. *

Joris Heijnen van Greendish, bedenker van het onderzoek en de methode Sustainable Menu Engineering om het menu slim en duurzaam aan te passen: “Al zeven jaar helpen we horecaondernemers deze methode toe te passen. Toen waren we onze tijd wellicht vooruit maar nu is de behoefte aan gezond en duurzaam eten zo groot dat ook mainstream restaurants mee gaan in de trend. Nog even en we gaan de trend voorbij en wordt meer groente en minder vlees het 'nieuwe normaal'. Ik ben heel verheugd dat we nu ook wetenschappelijk hebben kunnen vaststellen dat het voor zo veel verschillende settingen, eetmomenten en type restaurants werkt.”

Food Value Impact: Toekomst en achtergrond

Voor dit onderzoek bundelden wetenschappers, overheid, voedingsleveranciers en -producenten en horecaondernemers hun krachten met als doel om gasten in de toekomst te verleiden lekker(der), duurzamer en gezonder te eten. Gert-Jan van der Valk van Van der Valk, waar Wageningen Economic Research en Greendish in 2016 eerder onderzoek deden, gelooft sterk in de principes van Sustainable Menu Engineering: “De horeca- en catering branche speelt een grote rol in het verduurzamen van het aanbod, als de gehele branche mee zou doen, dan wordt duurzaamheid stapsgewijs bevorderd en verlaat de gast ook nog eens tevredener het pand”.

Food Value Impact: de achtergrond

De onderzoeken zijn in 2017 en 2018 onafhankelijk uitgevoerd door Wageningen Economic Research, het Louis Bolk Instituut en Greendish. Het maakt deel uit van een publiek-private samenwerking (Food Value Impact) van negentien partners, bestaande uit kennisinstellingen, bedrijven en non-profit organisaties. Het onderzoek wordt mede gefinancierd door de Topsector Agri & Food en de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen en  is een vervolg op de studie uitgevoerd door Reinders et al. (2017).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Coronacrisis
citizenM lanceert nieuwe subscriptions als antwoord op veranderd consumentengedrag

citizenM zet twee subscriptions in de markt die zich richten op de digital nomads, de thuiswerkers en de bedrijven die op zoek zijn naar invulling van het nieuwe hybride werken. Dit aanbod wordt wereldwijd beschikbaar. Vanaf vandaag kunnen remote workers en digital nomads werken én ontspannen ...

Toerisme
46 procent meer herfstboekingen in Nederlandse vakantieparken 

Vakantieparken in Nederland zien deze herfstvakantie een boekingenstijging van 46 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van BungalowSpecials, waar grote parken van onder andere Landal, Roompot en Center Parcs bij zijn aangesloten. Het aantal boekingen voor de herfstvakantie ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Nieuwbouw Van der Valk Hotel Venlo bereikt hoogste punt

Het is alweer ruim een jaar geleden dat er werd gestart met de sloop, maar nu heeft de nieuwbouw van het Van der Valk Hotel in Venlo het hoogste punt bereikt. De bestaande toren bleef staan en heeft zestig kamers, maar daarnaast wordt een compleet nieuwe hotelvleugel gebouwd. In de nieuwe vleugel ...

Awards Duurzaamheid
Bucuti haalt als eerste resort wereldwijd een perfecte score bij Green Globe

Bucuti & Tara Beach Resort heeft ’s werelds eerste perfecte score van 100 punten gehaald bij Green Globe, het wereldwijd erkende duurzaamheidslabel. Daarnaast heeft Bucuti & Tara wederom de certificering verkregen als CO2-neutraal resort en blijft het het eerste en enige energie-neutra ...

Hotelbouwplannen Internationaal
Louvre Hotels Group blijft uitbreiden: 10 nieuwe hotels

Ondanks de impact van COVID-19 op de internationale hotelindustrie, blijft Louvre Hotels Group (LHG) - de op één na grootste hotelgroep van Europa en een dochteronderneming van Jin Jiang International - haar netwerk in Europa ontwikkelen door tien '7 Days Premium’ hotels over ...

Columns
Column Tanja Seegers: Ik pas me aan

Ik fiets door prachtige groene wijngaarden en verlaten Franse dorpen. De wind waait door mijn haren. Heel even voel ik me zo vrij als een vogel. Een moment van geluk. Vrijheid; de mogelijkheid om naar eigen wil te handelen. In maatschappelijke zin behelst het de mogelijkheid van groepen en individue ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: