Ontbijt: goed begonnen, veel gasten gewonnen

Auteur: redactie
Food 2 september 2005
Ontbijt: goed begonnen, veel gasten gewonnen

Producten uit de regio, zelfgebakken pannenkoeken, een soepje met tofu; hotels van groot tot klein doen hun best iets speciaals van het ontbijt te maken. Terecht: de gast kiest een hotel voor een groot deel op basis van het ontbijt, en dat ontbijt is vaak ook de laatste indruk die een stempel op het verblijf drukt. In de taal van veel gasten: 'It better be good!'

Met eenheidsworst kunnen hotels niet meer aankomen. De gast is thuis gewend aan kwaliteit en ziet dat in een hotel graag nog een graadje verbeterd. Dat zie je terug met betrekking tot de badkamers, de bedden en het ontbijt. Een grote invloed op de hotelontbijten heeft de hang naar gezond en verantwoord, maar ook de ‘couleur locale’ van de eerste maaltijd van de dag.

Zen-ontbijt

De tijden waartussen ontbeten kan worden zijn her en der al wat verruimd, en hoteliers houden de ogen open op zoek naar nieuwe producten. Er moet iets te kiezen zijn; zoveel mensen, zoveel smaken. In het Radisson SAS Amsterdam Airport ging op 1 juli een bijzondere 'pilot' met drie nieuwe ontbijtconcepten van start. De vaste gasten in de zogenoemde Ladies’ Rooms zijn de eersten die er - op hun kamer - van mogen genieten. De namen van de ontbijten spreken tot de verbeelding. Zo is er de Healthy Start, met onder andere een banaan-havermout-smoothie, vers fruit en dito sap en donkerbruin brood met kaas. Of, voor de zoetekauwen: Sweet Treats - hier voeren muffins en flensjes de boventoon. Het meest gewaagde van de drie concepten is het Zen-ontbijt (ondertitel: Balance Body & Soul). Wie voor dit concept kiest, krijgt onder meer een licht miso-soepje met tofu en een glas sojamelk voorgeschoteld.

‘Toen we met de Ladies’ Rooms begonnen, vonden we dat een mooi moment om het roomservice-ontbijt onder de loep te nemen,’ zegt food & beverage manager Maarten Jonker. ‘Gezondheid is een gewild thema; daarop hebben we voortgeborduurd.’ De gasten van de Ladies’ Rooms, of eerder bewoonsters (het zijn vaak werknemers van internationale bedrijven die langere tijd in het hotel verblijven) reageren er heel positief op, volgens Jonker. ‘Ze wisselen af, kiezen dan eens voor het ene thema en dan weer voor het andere. Op basis van hun reacties gaan we de concepten verder verfijnen, vervolgens willen we ze ook doorvoeren naar de andere kamers en het ontbijtbuffet in het restaurant. We hebben al een uitgebreid ontbijtbuffet met warme en koude gerechten, waar ook steeds meer gezonde producten hun intrede doen, hiermee willen we nog een stap verder gaan.’

Uitgebreid en gezond

Ook bij Holiday Inn staat gezondheid centraal bij het ontbijt. Op het ontbijtmenu staan zelfs tien goede redenen genoemd om gezond te ontbijten. Een paar jaar geleden startte de keten met het concept 'Breakfast in Holiday Inn'. Op basis van de reacties van gasten en medewerkers van de Holiday Inn-hotels in diverse landen werd besloten niet meer in elk land hetzelfde ontbijt aan te bieden, maar aan te sluiten bij de verschillende ontbijtculturen. Ronald Reichert, assistent general manager van Holiday Inn Leiden: ‘In Frankrijk is een gast bij wijze van spreken tevreden met een croissantje met wat jam en een grote mok koffie; Nederlanders willen juist een uitgebreid ontbijt. Daar moet je rekening mee houden. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, en je geeft er een visitekaartje mee af. Voor veel gasten is het toch een van de belangrijkste punten op basis waarvan ze een hotel kiezen.’

Dus werd in alle Holiday Inns het buffet flink uitgebreid, waarbij ook meer aandacht werd besteed aan gezondheid. Er is gekozen voor topmerken (vanwege de herkenbaarheid), een grote variatie (meer dan 75 producten) en er werden nieuwe gerechten toegevoegd: diverse vers bereide eiergerechten en pannenkoekjes, bijvoorbeeld. Bijzonder is ook de krantenservice; gasten hebben niet alleen de bekende kranten ter beschikking, maar krijgen ’s ochtends ook een uitdraai van de koppen van de dag ervoor; ’s nachts geprint in alle mogelijke talen. Het hotel sloot er een abonnement voor af op een speciale internetsite. Aan de nieuwe standaard kunnen per land regionale specialiteiten worden toegevoegd.

Zeeuws, Zeeuws, Zeeuws

Golden Tulip Westduin in Koudekerke, een familiehotel dat in handen is van de gebroeders Izeboud, zoekt de meerwaarde van het Westduinse ontbijt in de Zeeuwse streekproducten. Ook hier hanteert de keten een basisstandaard, waaraan de individuele hotels een eigen accent geven: 'international standards, maar local flavours.' In Koudekerke betekent dat dat de gast reuzel in spekvet op het buffet kan aantreffen, of kaantjes. Er staat Zeeuwse mosterd, Zeeuwse jam en Zeeuwse kaas. Het brood is Zeeuwse vlegel, de verse fruitsappen komen uit de provincie, de hoofdkaas en boerenleverworst eveneens. De meerprijs wordt voor lief genomen, want het effect is meer dan positief. ‘Gasten zien dat we ons best doen ons ontbijt bijzonder te maken,’ zegt bedrijfsleider Jack Stoffels, ‘en dat waarderen ze. Bovendien is het leuk steeds weer nieuwe accenten te leggen.’ De leveranciers van de Zeeuwse streekproducten hebben de handen ineengeslagen, dus de regionale producten zijn volop te krijgen, in tal van varianten. Of het nou mosterd, jam, kaas of worst is, het aanbod is enorm.

Stoffels: ‘Van bijna alle producten bestaat wel een regionale variant. We gaan zoveel mogelijk mee met de seizoenen; nu komt de pruimentijd er bijvoorbeeld aan. Dan zetten we een grote mand met pruimen op tafel, met een bordje erbij uit welke boomgaard ze afkomstig zijn. We gaan er best ver in om het de gasten naar hun zin te maken. Soms staat de kok hier voor 220 man pannenkoeken te bakken. En er kan altijd meer, ik moet me soms echt inhouden.'

Persoonlijke aandacht

Of je er nu het begrip concept aan plakt of gewoon probeert iets lekkers te maken, een goed ontbijt zit hem vooral in de aandacht die eraan wordt besteed. Bij Hotel Villa de Klughte in Wijk aan Zee kruipt eigenaresse Jolanda de Keyser zelf achter het fornuis om een lekker ontbijt klaar te maken, af en toe afgewisseld door haar zoon. Elke dag anders, steeds met een verrassing. De eieren worden geroerd, gekookt of gebakken, er worden pannenkoeken of poffertjes met vers fruit geserveerd of er verschijnen worstjes op tafel. Alles om de gast te verwennen. Een buffet is er niet meer; De Keijzer vond het te onpersoonlijk. Het royale ontbijt wordt geserveerd aan mooi gedekte tafels met een kaarsje en een bloemetje erop. ‘Een ontbijt moet een beetje een feestje zijn vind ik, daar houd ik zelf ook van. Steeds opnieuw opstaan om je bord bij te vullen hoort daar voor mij niet bij. Ik zorg gewoon voor een uitgebreid ontbijt aan tafel, op mooi gegarneerde borden. Goedgevulde borden ook. Een royaal aanbod aan vleeswaren, met salami, casselererib, rookvlees. Twee soorten kaas. Bij de bruidsarrangementen wordt er ontbijt op bed gebracht met mooie zilveren dekschalen. Dan is er champagne, en zit er zalm bij de eieren. Ik gebruik ook graag verse producten. In de zomer maak ik bijvoorbeeld pannenkoekjes met aardbeien. Of poffertjes met fruit. Wanneer je als gast hier langer bent, is het leuk steeds wat nieuws te krijgen voorgeschoteld. Dan weer warme broodjes, dan weer puntjes, ontbijtkoek of crackers. We hebben alle soorten thee, een ruim aanbod aan koffies…. Muesli eten mensen thuis wel, hier vinden ze het toch vooral leuk om te genieten van een lekker pannenkoekje of warm appelgebak met slagroom.’

HM302005

Overig nieuws