Overgangsregeling Sociale Hygiëne stopt per 1 mei 2018

21 maart 2018 | David Bakker

De Landelijke Examencommissie van SVH (LEC-SVH) heeft, in samenspraak met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), besloten de overgangsregeling die tot 1 mei loopt niet te verlengen. Het betreft een overgangsregeling voor bijschrijving in het Register Sociale Hygiëne op basis van oude (vak)diploma’s. “We merken dat de onophoudelijke stroom voor aanvragen om bijgeschreven te worden inmiddels is opgedroogd. We hebben, mede door inzet van KHN, gemeentes (VNG) en vakmedia veel mensen kunnen bereiken.

Overgangsregeling

De LEC-SVH heeft een overgangsregeling ingesteld. Tot 1 mei 2018 kun je op basis van jouw oude (vak)diploma alsnog het Diploma Sociale Hygiëne aanvragen en je laten bijschrijven in het Register Sociale Hygiëne. Daarna vervalt deze mogelijkheid en zal je opnieuw examen moeten doen.

Waarom een overgangsregeling?

Al eerder in 2015 heeft de staatssecretaris van VWS de eisen die worden gesteld aan de bewijsstukken van kennis Sociale Hygiëne aangescherpt. Dit betekent kort gezegd dat (vak)diploma’s die vroeger voldoende waren nu niet meer automatisch als voldoende bewijs van kennis van Sociale Hygiëne gelden. Daarom is in september 2017 de overgangsperiode van 9 maanden ingesteld, zodat iedereen die zo’n oud (vak)diploma bezit, bijgeschreven kan worden zonder opnieuw examen af te hoeven leggen. Voor meer informatie over de overgangsregeling kun je hier terecht.  

Wat betekent dit?

Iedereen met een verklaring Vakbekwaamheid restaurant of cafébedrijf komt nog steeds in aanmerking voor een bijschrijving in het Register, ook na 1 mei 2018 (dit is bij wet vastgelegd)

De huidige lijst van oude vakdiploma’s die onder de overgangsregeling valt, komt per 1 mei 2018 te vervallen. Dit zijn (vak)diploma’s die ondernemers, leidinggevenden of medewerkers kregen via o.a. het mbo of hoge hotelschool. Dan heeft men 9 maanden de tijd gehad om de aanvraag in te dienen. Iemand die na 1 mei 2018 nog op basis van oude vakdiploma’s een aanvraag doet, zal examen Sociale Hygiëne moeten afleggen.

Voor de duidelijkheid: alle behaalde diploma’s voor sociale hygiëne zijn en blijven geldig. Ben je in het bezit van een Verklaring Sociale Hygiëne (vanaf 2016 ook wel het SVH Diploma Sociale Hygiëne) dan blijft deze gewoon geldig en hoef je geen actie te ondernemen.

Register Sociale Hygiëne

Bijschrijving in het Register is noodzakelijk omdat werkgevers en overheidsinstanties zo kunnen controleren of je beschikt over voldoende kennis van en inzicht in Sociale Hygiëne. Alleen als je in het Register staat, mogen zij jou een horecavergunning verlenen of bijschrijven als leidinggevende op de vergunning.

Wat moet je doen?

Check of je in het Register Sociale Hygiëne staat. Als je in het Register staat, hoef je niets te doen. Let op dat je alle velden exact zo invult als is aangegeven dus ook de punt(en) na de voorletter(s). Alleen dan krijg je een resultaat.

 

Sta je niet in het Register, ga dan na welke situatie van toepassing is. Beschik je wel over een (vak)diploma? Controleer dan hier of deze recht geeft op een inschrijving in het register. Als dit het geval is, dan kun je het SVH Diploma Sociale Hygiëne aanvragen en alsnog de inschrijving in het Register regelen, tot 1 mei 2018. De kosten hiervan zijn 58 euro inclusief 21% btw. Na 1 mei 2018 zal je dus opnieuw examen moeten doen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: