Overnamestrijd rond Golden Tulip barst los

1 april 2009 |
Overnamestrijd rond Golden Tulip barst los<

Er lijkt een overnamestrijd te komen rond de in financieel zwaar weer verkerende Golden Tulip Hospitality Group. Woensdagmiddag bleek dat minimaal drie partijen om de tafel willen met de bewindvoerders. Ten eerste willen de 72 Nederlandse franchisers onderzoeken of zij het merk kunnen overnemen. Zij denken sterk te staan omdat de franchise-hotels winstgevend zijn. Zij voelen er niets voor om onder de vleugels van een investeringsmaatschappij te komen. Dat hebben ze al eerder meegemaakt en zijn daar toen niet blij van geworden. Volgens de woordvoeder maken ze een goede kans. Zonder franchisers blijft er namelijk weinig van Golden Tulip over. In totaal zijn er 87 Golden Tulip hotels in Nederland, waarvan er dus 72 franchise zijn.

De tweede partij is oud-directeur van Golden Tulip Kees van Maaswaal. Hij zegt een groep private investeerders achter zich te hebben. Volgens van Maaswaal is Golden Tulip vooral door slecht management in problemen gekomen. De economische crisis is volgens hem niet de hoofdoorzaak. Volgens hem is een faillissement van de groep onafwendbaar. Wanneer Maaswaal het voor het zeggen zou krijgen, dan komt het huidig management buiten spel te staan.

Ook de huidige directie en groot-aandeelhouder Hans Kennedie werkt met hulp van een investeringsmaatschappij aan een doorstart. Dinsdag vroeg Golden Tulip uitstel van betaling aan. Kennedie denkt dat er zeker nog een toekomst is voor de hotelketen.

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: