Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

20 november 2019 | Redactie

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorkomende ‘wakkerliggers’. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van verzekeraar Reaal naar ondernemers uit het MKB.

Sitske Mauritsz, COO Schadeverzekeringen bij Reaal: “Om ondernemers zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, doen wij jaarlijks een onderzoek naar de uitdagingen en risico’s waar ondernemers mee te maken hebben. Zo krijgen wij goed in beeld waar zij ’s nachts wakker van liggen en waar wij hen eventueel mee kunnen ontzorgen. Opvallend is dat ondernemers zich vorig jaar nog het meeste druk maakten over hun werk-privébalans (39%), maar deze zorg wordt dit jaar veel minder genoemd (22%). Het tekort aan goed personeel, wordt in onze Top 5 goed zichtbaar. Zowel het vinden als het behouden van werknemers zorgt voor slapeloze nachten bij ondernemers. Daarna komen pas de thema’s Goede werk-privébalans en Niet-betalende klanten.”

Top 5 Wakkerliggers

Dit jaar ziet de Top 5 Wakkerliggers 2019 er als volgt uit:
1. Waar vind ik goed personeel? (35,8%)
2. Hoe behoud ik mijn personeel? (23,4%)
3. Hoe combineer ik mijn werk met mijn privéleven? (22,5%)
4. Niet betalende klanten (21,8%)
5. Hoe behoud ik specialistische kennis in mijn bedrijf? (20,6%)

Mauritsz: “Vanuit Reaal kunnen we helaas niet alle wakkerliggers wegnemen, maar waar mogelijk bieden we passende oplossingen. Door de dialoog op te zoeken met ondernemers kunnen wij nog beter inspelen op hun specifieke behoeftes. Zo hebben we onlangs Bedrijfswacht gelanceerd, een platform dat ondernemers tips & tools biedt op het gebied van preventie, in de breedste zin van het woord. Van tips over wanbetaling tot aan Slurpzakken tegen wateroverlast.”

Prognose 2020 - Voorzichtig positief over Nederlandse economie

Mauritsz: “Naast dat we onderzoek doen naar de ‘Wakkerliggers’ polsen we ondernemers ook over hun verwachtingen voor het komende jaar. Ondernemers uit het MKB zijn voorzichtig positief over de economische vooruitzichten voor 2020. Ruim 30% verwacht dat de Nederlandse economie gaat opbloeien. Vier op de tien ondernemers (43%) verwachten dat het ongeveer hetzelfde zal blijven. En een kwart (25%) verwacht dat de economische parameters (iets) zullen verslechteren. Daarnaast verwacht bijna de helft (48,8%) van de ondernemers dat de resultaten van de eigen onderneming het komende jaar gaan verbeteren.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam
Hoofdkantoor The Student Hotel naar Amsterdam

Vanwege de exponentiële groei van The Student Hotel, heeft het internationale hoofdkantoor zich in januari 2020 in Amsterdam Noord gevestigd. Het culturele, eclectische en industriële bedrijventerrein in Noord sluit naadloos aan bij de kernwaarden van TSH. Het nieuwe hoofdkantoor is gev...

Amsterdam Verbouwen
De L'Europe Amsterdam brengt Amsterdamse iconen samen in 't Huys

Hotel De L'Europe Amsterdam opent in maart de deuren van 't Huys. Een vernieuwde vleugel van het hotel, met een eigen ingang aan de Nieuwe Doelenstraat, waar zowel de Amsterdammer als de hotelgast 'Original Amsterdam Luxury' vindt. 't Huys biedt onderdak aan drie Amsterdamse toon...

Awards Amsterdam
Park Inn by Radisson Amsterdam City West is hotel van het jaar

Het nieuwe Park Inn by Radisson Amsterdam City West hotel is verkozen tot ‘Hotel van het Jaar 2019’ in de regio Midden- en Zuid-Europa van de Radisson Hotel Group (RHG). Het designhotel behaalde op het gebied van bezettingsgraad, kwaliteit, omzet, gast-reviews, duurzaamheid en veiligheid...

Van der Valk
Van der Valk gaat hotelgasten helpen om te stoppen met roken

Waar Van der Valk Hotels de afgelopen jaren met haar Vitaal-concept al grote stappen zette in de gezondheidsmarkt, gaat ze nu ook haar gasten helpen met het stoppen met roken. In een 5-daags intern programma wordt er middels zowel groeps- als individuele coaching een extra stimulans gecreëerd o...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Hotel Den Haag
Kennisnetwerk Destinatie Nederland zet in op gastvrijheidsbeleving door samenwerking met Hotelschool The Hague

Hoe kun je als destinatiemanagement organisatie (DMO) een bijdrage leveren aan de gastvrijheidsbeleving van jouw stad of streek? Dat is de vraag die regelmatig gesteld wordt binnen Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Gastvrijheid is één van de pijlers binnen Perspectief2030, de visie o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: