Rabobank: horeca verliest grip op consument

29 februari 2016 |
Rabobank: horeca verliest grip op consument<

Of het nu Albert Heijn is via de Restaurantactie of Jumbo die La Place inlijft, foodretailers kloppen steeds nadrukkelijker op de deur
van de foodservicemarkt. Big data zet de markt op zijn kop. Rabobank voorspelt dat branchevreemde partijen de foodservice zullen betreden.

Over 10 tot 15 jaar zullen branchevreemde spelers – supermarkten en boekingssites voorop – veel vaker gaan bepalen waar de consument een hapje gaat eten. En dat doen ze niet voor niets! Foodservice-ondernemers moeten aan de slag om een onderscheidende propositie neer te zetten zodat zij straks niet de rekening gepresenteerd krijgen.

Gripverlies dreigt
Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Foodservice Network (FSN) eerder dit jaar schetsten we een vergezicht waarin werd gesteld dat branchevreemde spelers zoals vergelijkingssites, portals, bezorgers, supermarkten of misschien zelfs zorgverzekeraars over tien tot vijftien jaar de foodserviceklant naar zich toe zullen trekken. De 100 foodserviceprofessionals in de zaal zagen dit als een concreet risico en sommigen vreesden zelfs dat het zo lang niet zal duren voor dit scenario zich ontvouwt.

De gamechanger die de foodservice markt op zijn kop gaat zetten is big data. Door digitalisering heeft de individuele restauranthouder of horeca-exploitant steeds minder grip op de keuze van de klant. De aantrekkingskracht van een etablissement wordt straks op andere momenten, via andere kanalen en steeds vaker do?o?r anderen bepaald.

Toegang tot de klant telt
Meer nog dan de overname van La Place door Jumbo is het succes van de Albert Heijn restaurantactie afgelopen najaar een voorbode van de veranderingen die de foodservice sector te wachten staan.
Het mag geen verrassing zijn dat Albert Heijn in staat is de consument te mobiliseren, maar het is interessant om te zien dat een foodretailer haar klantrelatie op deze manier te gelde maakt.
De toegang tot en informatie over klanten zijn geld waard. Dat geldt voor foodservice evengoed als voor foodretail. Zowel het boodschappenmandje als de bestelling aan tafel bieden inzicht in inkomensniveau, gezinssamenstelling, dieetwensen, merkloyaliteit, voorkeurssmaken, etc.

Er zijn ook andere, branchevreemde spelers die het vertrouwen van de foodservice klant genieten en daarmee de klantbeslissing kunnen sturen.

Big data speelt daarbij een steeds grotere rol en cree?ert kansen voor nieuwe verdienmodellen:
• Vergelijkings- en boekingssites hebben inzicht in het keuzegedrag van de klant en bepalen een belangrijk deel van het aanbod.
• Bezorgers zien wat ze op verschillende dagen bij de klant afleveren en herkennen patronen in aankoopfrequenties.
• Routeplanners koppelen hun suggesties aan de locatie van de klant.
• Zoekportalen bouwen een breed klantprofiel op en spelen met hun suggesties bijvoorbeeld in op vakantieplannen van de klant.

Klik hier voor de thema-update van de Rabobank.
Bron: Rabobank

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: