Rabobank: horeca verliest grip op consument

29 februari 2016 |
Rabobank: horeca verliest grip op consument<

Of het nu Albert Heijn is via de Restaurantactie of Jumbo die La Place inlijft, foodretailers kloppen steeds nadrukkelijker op de deur
van de foodservicemarkt. Big data zet de markt op zijn kop. Rabobank voorspelt dat branchevreemde partijen de foodservice zullen betreden.

Over 10 tot 15 jaar zullen branchevreemde spelers – supermarkten en boekingssites voorop – veel vaker gaan bepalen waar de consument een hapje gaat eten. En dat doen ze niet voor niets! Foodservice-ondernemers moeten aan de slag om een onderscheidende propositie neer te zetten zodat zij straks niet de rekening gepresenteerd krijgen.

Gripverlies dreigt
Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Foodservice Network (FSN) eerder dit jaar schetsten we een vergezicht waarin werd gesteld dat branchevreemde spelers zoals vergelijkingssites, portals, bezorgers, supermarkten of misschien zelfs zorgverzekeraars over tien tot vijftien jaar de foodserviceklant naar zich toe zullen trekken. De 100 foodserviceprofessionals in de zaal zagen dit als een concreet risico en sommigen vreesden zelfs dat het zo lang niet zal duren voor dit scenario zich ontvouwt.

De gamechanger die de foodservice markt op zijn kop gaat zetten is big data. Door digitalisering heeft de individuele restauranthouder of horeca-exploitant steeds minder grip op de keuze van de klant. De aantrekkingskracht van een etablissement wordt straks op andere momenten, via andere kanalen en steeds vaker do?o?r anderen bepaald.

Toegang tot de klant telt
Meer nog dan de overname van La Place door Jumbo is het succes van de Albert Heijn restaurantactie afgelopen najaar een voorbode van de veranderingen die de foodservice sector te wachten staan.
Het mag geen verrassing zijn dat Albert Heijn in staat is de consument te mobiliseren, maar het is interessant om te zien dat een foodretailer haar klantrelatie op deze manier te gelde maakt.
De toegang tot en informatie over klanten zijn geld waard. Dat geldt voor foodservice evengoed als voor foodretail. Zowel het boodschappenmandje als de bestelling aan tafel bieden inzicht in inkomensniveau, gezinssamenstelling, dieetwensen, merkloyaliteit, voorkeurssmaken, etc.

Er zijn ook andere, branchevreemde spelers die het vertrouwen van de foodservice klant genieten en daarmee de klantbeslissing kunnen sturen.

Big data speelt daarbij een steeds grotere rol en cree?ert kansen voor nieuwe verdienmodellen:
• Vergelijkings- en boekingssites hebben inzicht in het keuzegedrag van de klant en bepalen een belangrijk deel van het aanbod.
• Bezorgers zien wat ze op verschillende dagen bij de klant afleveren en herkennen patronen in aankoopfrequenties.
• Routeplanners koppelen hun suggesties aan de locatie van de klant.
• Zoekportalen bouwen een breed klantprofiel op en spelen met hun suggesties bijvoorbeeld in op vakantieplannen van de klant.

Klik hier voor de thema-update van de Rabobank.
Bron: Rabobank

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
“De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Interview Coronacrisis
Oproep: “Leveranciers, denk alsjeblieft mee met ons”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit negende hoofdstuk b...

Interview Coronacrisis
"Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: