Reactie KHN na CBS-onderzoek: speelveld moet eerlijker

12 juli 2017 | Roy Spijker

Een kwart van de hotels ervaart concurrentie van online platforms als Airbnb. Dat is de belangrijkste conclusie van het CBS uit een onderzoek dat vandaag verscheen. Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) onderstreept dat waar wij al langer voor pleiten: dat de overheid actie moet ondernemen en moet zorgen voor een eerlijk speelveld.

Uit de cijfers van het CBS komt naar voren dat een kwart van de hoteliers concurrentie ervaart van online platforms als AirBnB, Homeaway en Wimdu. In grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht ervaart zelfs een derde van alle hotels concurrentie van Airbnb. En in Maastricht is het percentage hotels dat concurrentie ervaart zelfs nog hoger.

Rober Willemsen, voorzitter KHN: “Hotels zijn niet tegen nieuwe ontwikkelingen zoals online platforms, maar wij vinden dat de overheid bij particulieren op dezelfde manier moet controleren en handhaven als bij de horecaondernemers gebeurt. We zien dat sommige hoteliers inspelen op de behoefte van consumenten die door AirBnB is ontstaan. En we zien andersom ook dat particulieren steeds meer op een hotel willen lijken. Die laatste groep moet dit wel volgens de regels doen en hier actief op gecontroleerd en gehandhaafd worden.“

KHN maakt zich al langer zorgen om de toenemende concurrentie die hoteliers van particulieren ervaren die woningen verhuren. Hotelondernemers moeten aan een enorme hoeveelheid regels voldoen en voor verschillende zaken belasting betalen. Dit zijn onder meer regels op het gebied van (brand)veiligheid, hygiëne, legionella, personeel, leefomgeving, consumentenbescherming, bedrijfsvoering. Ook gaat het om toeristenbelasting, inkomstenbelasting, vergunningen etc. Bij particulieren die tegen betaling woonruimte aanbieden, wordt hier niet of nauwelijks op gecontroleerd en gehandhaafd. Dat komt omdat toezichthouders simpelweg niet weten wie waar woonruimte voor vakantieverhuur aanbiedt.

KHN vindt dat hier iets aan gedaan moet worden en roept al langer om maatregelen, o.a. in de vorm van meld- en/of registratieplichten. We zijn blij dat de gemeente Amsterdam nu een eerste stap zet door per oktober 2017 een meldplicht in te voeren. We blijven aandringen op goede wet- en regelgeving met als doel: een eerlijker speelveld.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: