Reborn Bedlakens: Nieuwe stap in circulaire textielindustrie

28 november 2018 | redactie

Stel de vraag of een oud laken nog waarde heeft en Blycolin antwoordt met een volmondig ‘ja’. De partner in linnenservice negeert de afdankertjes allang niet meer, maar ziet textielafval als een waardevolle grondstof voor nieuwe producten. Met de nieuwste innovatie Reborn zorgt ze ervoor dat een oud laken als herboren terugkeert op het bed.

Van laken naar laken

"Katoen is een waardevolle grondstof. Daarom zoeken we naar manieren om materialen opnieuw te gebruiken", vertelt Jacqueline Mommer, marketing- en communicatiemanager bij Blycolin. “In het recycleproces van onze nieuwe Reborn-serie worden oude lakens door sterke machines vervezeld en tot nieuwe vezels gemaakt. Een ervaren familiebedrijf in Spanje spint het tot garen. Dat garen verwerken wij naar een nieuw bedlaken.” Hoe Blycolin in Spanje terechtkwam? “Katoen werd er in de crisisjaren schaars en duur. Ze startten daar toen al met het vervezelen en recyclen van katoen. Daardoor is het recycleproces daar verder doorontwikkeld en het resultaat van een betere kwaliteit.”
 

“Ze vertelden ons dat het maken van nieuwe lakens uit oude lakens technisch onmogelijk was. En kijk eens waar we nu staan”
 

Jacqueline Mommer
Marketing- en communicatiemanager Blycolin

Uniek recycleproces

Jacqueline: “We zijn nog aan het testen in de praktijk, maar het lijkt erop dat we met de ontwikkeling van de Reborn een nieuwe mijlpaal hebben bereikt. Ze bestaat voor 50% uit gerecycled katoen, waarvan 15% van oude bedlakens, 35 % van snijafval, 20% van virgin katoen en 30% van polyester. Met het recylceproces besparen we duizenden liters water, energie en grondstoffen.” Om precies te weten wat het proces oplevert, werkt Blycolin met REMO, een track & trace systeem in de keten van textiele vezels. Aan de hand van QR-codes verzamelt REMO gegevens en berekent ze de milieubesparing. Daaruit blijkt dat de Reborn, in vergelijking met reguliere textielprocessen, per kilo bedlaken 3.485 liter minder water en 6,31 minder kilowatt aan energie verbruikt. En voor 1,68 kilogram minder CO2-uitstoot zorgt. Zowel de wasserij, die het linnengoed inspecteert, als hotel WeidumerHout zijn positief. Jacqueline: “Gasten geven aan het goed te vinden slapen. Daarnaast zijn ze positief over de informatie en het verhaal dat het hotel de gasten over de Reborn geeft.”

Zoeken naar tweede levens

Reborn is de nieuwste duurzame innovatie van Blycolin, maar niet de eerste. Al eerder ontwikkelde ze de New Atlantic, een handdoek gemaakt van snij-afval. En ook de Comeback, een denim bedloper die voor 90% uit gerecyclede vezels bestaat, gaat de Reborn voor. De ontwikkeling van de Reborn is dus ook gestoeld op eerder opgedane kennis. “En we doen het als Bycolin niet alleen: we hebben waardevolle partners.” Een belangrijke daarvan is Blue LOOP Originals: een merk en platform voor circulaire producten en projecten met een sterk netwerk en de kennis om de textielindustrie te veranderen. “Samen zijn we het European Clothing Action Plan (ECAP) van de Europese Unie ingestapt: een project gericht op het verminderen van textielafval en het effectief herstellen van afval. Drie en een half jaar lang krijgen deelnemers de kans om een circulaire aanpak te ontwikkelen om kleding- en textielafval in Europa te verminderen.”

Kwaliteitstest bij WeidumerHout

Net als gasten hebben ook hotels, wellnesscentra, restaurants en vakantieparken een hoge kwaliteitsverwachting. "We testen ieder nieuw product dan ook zorgvuldig. Zo’n testperiode duurt soms een jaar en soms vier jaar. De eis die we stellen is dat het linnen meer dan 100 wascycli meegaat."De Reborn wordt sinds mei getest door hotel WeidumerHout in Weidum, onder Leeuwarden. Geen vreemde keuze; het hotel met de slogan ‘hard to find, easy to love’ maakt ook al jaren gebruik van het Fairtrade Pure Eco bedlinnen en badgoed. En met een eigen afvalwaterzuivering, zonnecollectoren en groene stroom is er veel aandacht voor water- en energiebesparing. Eigenaar Eddy de Boer: “Maatschappelijk verantwoord ondernemen vinden we belangrijk. We willen vooruit met de verbetering van onze bedrijfsvoering als het om duurzaamheid gaat.” De eerste resultaten van de test zijn binnen.
 

“Reborn is een nieuw initiatief in beleving en in de verbetering van onze bedrijfsvoering”

Eddy de Boer
eigenaar WeidumerHout

 

Wel verder vertellen!

WeidumerHout is door Blycolin van materialen voorzien waarmee ze haar gasten over de test kan informeren. Denk aan een making off video en een glazen pot met gerecycled katoen met een QR-code waarachter meer informatie te vinden is. Jacqueline: “Hotels willen verdieping geven op het thema duurzaamheid. Textielrecycling is geen makkelijk proces, maar er ontstaan wel allerlei initiatieven. Door gasten hierover te informeren, neem je ze mee in je verbeteringen. Dat is ook het stukje beleving waar Eddy het over heeft.” Na positief resultaat in de testperiode worden de bedlakens in de huurcollectie opgenomen. “Ondertussen kunnen mensen de Reborn natuurlijk al ervaren bij WeidumerHout. En in onze verhuurcollectie zitten andere linnenproducten waar je voor kunt kiezen als je nu al duurzamer wilt worden.”

Verder kijken dan het product

Een duurzame innovatie als de Reborn brengt uitdagingen mee. Niet alleen als het gaat om ontwikkeling, maar ook bij het in gebruik nemen ervan. "Het is een uitdaging de productie binnen Europa te laten plaatsvinden en te zoeken naar hoe we het aantal logistieke kilometers zo laag mogelijk houden. Een uitdaging is ook het sorteren van soorten vezels, in de toekomst zullen daar oplossingen voor komen zodat afval van textiel op kwaliteit kan worden beoordeeld. Daarnaast hebben we ook in dit proces de juiste partners nodig en is het belangrijk dat we kennis blijven ontwikkelen over vezelkwaliteit.”

Bekijk het proces van Reborn

Kijk voor meer informatie
over de duurzame producten
van Blycolin op blycolin.nl
of bel: +31 (0)418 - 541 800

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: