Reborn Bedlakens: Nieuwe stap in circulaire textielindustrie

28 november 2018 | redactie

Stel de vraag of een oud laken nog waarde heeft en Blycolin antwoordt met een volmondig ‘ja’. De partner in linnenservice negeert de afdankertjes allang niet meer, maar ziet textielafval als een waardevolle grondstof voor nieuwe producten. Met de nieuwste innovatie Reborn zorgt ze ervoor dat een oud laken als herboren terugkeert op het bed.

Van laken naar laken

"Katoen is een waardevolle grondstof. Daarom zoeken we naar manieren om materialen opnieuw te gebruiken", vertelt Jacqueline Mommer, marketing- en communicatiemanager bij Blycolin. “In het recycleproces van onze nieuwe Reborn-serie worden oude lakens door sterke machines vervezeld en tot nieuwe vezels gemaakt. Een ervaren familiebedrijf in Spanje spint het tot garen. Dat garen verwerken wij naar een nieuw bedlaken.” Hoe Blycolin in Spanje terechtkwam? “Katoen werd er in de crisisjaren schaars en duur. Ze startten daar toen al met het vervezelen en recyclen van katoen. Daardoor is het recycleproces daar verder doorontwikkeld en het resultaat van een betere kwaliteit.”
 

“Ze vertelden ons dat het maken van nieuwe lakens uit oude lakens technisch onmogelijk was. En kijk eens waar we nu staan”
 

Jacqueline Mommer
Marketing- en communicatiemanager Blycolin

Uniek recycleproces

Jacqueline: “We zijn nog aan het testen in de praktijk, maar het lijkt erop dat we met de ontwikkeling van de Reborn een nieuwe mijlpaal hebben bereikt. Ze bestaat voor 50% uit gerecycled katoen, waarvan 15% van oude bedlakens, 35 % van snijafval, 20% van virgin katoen en 30% van polyester. Met het recylceproces besparen we duizenden liters water, energie en grondstoffen.” Om precies te weten wat het proces oplevert, werkt Blycolin met REMO, een track & trace systeem in de keten van textiele vezels. Aan de hand van QR-codes verzamelt REMO gegevens en berekent ze de milieubesparing. Daaruit blijkt dat de Reborn, in vergelijking met reguliere textielprocessen, per kilo bedlaken 3.485 liter minder water en 6,31 minder kilowatt aan energie verbruikt. En voor 1,68 kilogram minder CO2-uitstoot zorgt. Zowel de wasserij, die het linnengoed inspecteert, als hotel WeidumerHout zijn positief. Jacqueline: “Gasten geven aan het goed te vinden slapen. Daarnaast zijn ze positief over de informatie en het verhaal dat het hotel de gasten over de Reborn geeft.”

Zoeken naar tweede levens

Reborn is de nieuwste duurzame innovatie van Blycolin, maar niet de eerste. Al eerder ontwikkelde ze de New Atlantic, een handdoek gemaakt van snij-afval. En ook de Comeback, een denim bedloper die voor 90% uit gerecyclede vezels bestaat, gaat de Reborn voor. De ontwikkeling van de Reborn is dus ook gestoeld op eerder opgedane kennis. “En we doen het als Bycolin niet alleen: we hebben waardevolle partners.” Een belangrijke daarvan is Blue LOOP Originals: een merk en platform voor circulaire producten en projecten met een sterk netwerk en de kennis om de textielindustrie te veranderen. “Samen zijn we het European Clothing Action Plan (ECAP) van de Europese Unie ingestapt: een project gericht op het verminderen van textielafval en het effectief herstellen van afval. Drie en een half jaar lang krijgen deelnemers de kans om een circulaire aanpak te ontwikkelen om kleding- en textielafval in Europa te verminderen.”

Kwaliteitstest bij WeidumerHout

Net als gasten hebben ook hotels, wellnesscentra, restaurants en vakantieparken een hoge kwaliteitsverwachting. "We testen ieder nieuw product dan ook zorgvuldig. Zo’n testperiode duurt soms een jaar en soms vier jaar. De eis die we stellen is dat het linnen meer dan 100 wascycli meegaat."De Reborn wordt sinds mei getest door hotel WeidumerHout in Weidum, onder Leeuwarden. Geen vreemde keuze; het hotel met de slogan ‘hard to find, easy to love’ maakt ook al jaren gebruik van het Fairtrade Pure Eco bedlinnen en badgoed. En met een eigen afvalwaterzuivering, zonnecollectoren en groene stroom is er veel aandacht voor water- en energiebesparing. Eigenaar Eddy de Boer: “Maatschappelijk verantwoord ondernemen vinden we belangrijk. We willen vooruit met de verbetering van onze bedrijfsvoering als het om duurzaamheid gaat.” De eerste resultaten van de test zijn binnen.
 

“Reborn is een nieuw initiatief in beleving en in de verbetering van onze bedrijfsvoering”

Eddy de Boer
eigenaar WeidumerHout

 

Wel verder vertellen!

WeidumerHout is door Blycolin van materialen voorzien waarmee ze haar gasten over de test kan informeren. Denk aan een making off video en een glazen pot met gerecycled katoen met een QR-code waarachter meer informatie te vinden is. Jacqueline: “Hotels willen verdieping geven op het thema duurzaamheid. Textielrecycling is geen makkelijk proces, maar er ontstaan wel allerlei initiatieven. Door gasten hierover te informeren, neem je ze mee in je verbeteringen. Dat is ook het stukje beleving waar Eddy het over heeft.” Na positief resultaat in de testperiode worden de bedlakens in de huurcollectie opgenomen. “Ondertussen kunnen mensen de Reborn natuurlijk al ervaren bij WeidumerHout. En in onze verhuurcollectie zitten andere linnenproducten waar je voor kunt kiezen als je nu al duurzamer wilt worden.”

Verder kijken dan het product

Een duurzame innovatie als de Reborn brengt uitdagingen mee. Niet alleen als het gaat om ontwikkeling, maar ook bij het in gebruik nemen ervan. "Het is een uitdaging de productie binnen Europa te laten plaatsvinden en te zoeken naar hoe we het aantal logistieke kilometers zo laag mogelijk houden. Een uitdaging is ook het sorteren van soorten vezels, in de toekomst zullen daar oplossingen voor komen zodat afval van textiel op kwaliteit kan worden beoordeeld. Daarnaast hebben we ook in dit proces de juiste partners nodig en is het belangrijk dat we kennis blijven ontwikkelen over vezelkwaliteit.”

Bekijk het proces van Reborn

Kijk voor meer informatie
over de duurzame producten
van Blycolin op blycolin.nl
of bel: +31 (0)418 - 541 800

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Accor presenteert nieuw lifestyle loyalty-programma

Accor transformeert haar loyalty-programma tot een integraal wereldwijd platform dat rewards, diensten en belevingen integreert over de hele hospitality-omgeving. De nieuwe opzet biedt onze gasten in hun dagelijks leven unieke belevingen en concrete meerwaarde, of ze nu werken, onderweg zijn of onts...

OTA's Longread
Dit is waarom de waarde van je hotel daalt als je last-minute deals aanbiedt

De impact van het gebruik van ‘promotional OTAs’ op de waarde van een hotel In de VS zijn tussen 2009 en 2012 de commissiekosten voor hotels twee keer zo snel gestegen als de omzet. Daardoor is het gemiddelde percentage van acquisitiekosten gestegen naar 15 tot 25 procent van het bedr...

Awards Hotel Duurzaamheid
QO Amsterdam wint Sustainability Award

QO Amsterdam, een IHG hotel, heeft gisteravond de publieksprijs van de Sustainability Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Frame Awards. Het duurzame lifestyle hotel, gelegen in het Amstelkwartier, laat zien dat een duurzame, circulaire benadering dé manier is om daadwerkelijk een positief ef...

Hotel Opening
The Student Hotel opent in 2020 in Delft

The Student hotel gaat in 2020 haar achste vestiging openen in Delft. Het hotel krijgt 350 kamers met de mogelijkheid voor studenten om kamers te huren, zo lezen we op greatervenues.com. De hotelketen is in 2006 opgericht door Charlie Macgregor met als doel om een stimulerende omgeving voor stude...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Internationaal Marriott
Gasten Marriott kunnen stadionomroeper bij Manchester United worden

Marriott International en Manchester United kondigen vandaag een meerjarige samenwerking met elkaar aan. De 120 miljoen leden van het reisprogramma Marriott Bonvoy profiteren door deze samenwerking van exclusieve en unieke voetbalbelevenissen van Manchester United, waaronder de kans om voor é...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: