Reborn Bedlakens: Nieuwe stap in circulaire textielindustrie

28 november 2018 | redactie

Stel de vraag of een oud laken nog waarde heeft en Blycolin antwoordt met een volmondig ‘ja’. De partner in linnenservice negeert de afdankertjes allang niet meer, maar ziet textielafval als een waardevolle grondstof voor nieuwe producten. Met de nieuwste innovatie Reborn zorgt ze ervoor dat een oud laken als herboren terugkeert op het bed.

Van laken naar laken

"Katoen is een waardevolle grondstof. Daarom zoeken we naar manieren om materialen opnieuw te gebruiken", vertelt Jacqueline Mommer, marketing- en communicatiemanager bij Blycolin. “In het recycleproces van onze nieuwe Reborn-serie worden oude lakens door sterke machines vervezeld en tot nieuwe vezels gemaakt. Een ervaren familiebedrijf in Spanje spint het tot garen. Dat garen verwerken wij naar een nieuw bedlaken.” Hoe Blycolin in Spanje terechtkwam? “Katoen werd er in de crisisjaren schaars en duur. Ze startten daar toen al met het vervezelen en recyclen van katoen. Daardoor is het recycleproces daar verder doorontwikkeld en het resultaat van een betere kwaliteit.”
 

“Ze vertelden ons dat het maken van nieuwe lakens uit oude lakens technisch onmogelijk was. En kijk eens waar we nu staan”
 

Jacqueline Mommer
Marketing- en communicatiemanager Blycolin

Uniek recycleproces

Jacqueline: “We zijn nog aan het testen in de praktijk, maar het lijkt erop dat we met de ontwikkeling van de Reborn een nieuwe mijlpaal hebben bereikt. Ze bestaat voor 50% uit gerecycled katoen, waarvan 15% van oude bedlakens, 35 % van snijafval, 20% van virgin katoen en 30% van polyester. Met het recylceproces besparen we duizenden liters water, energie en grondstoffen.” Om precies te weten wat het proces oplevert, werkt Blycolin met REMO, een track & trace systeem in de keten van textiele vezels. Aan de hand van QR-codes verzamelt REMO gegevens en berekent ze de milieubesparing. Daaruit blijkt dat de Reborn, in vergelijking met reguliere textielprocessen, per kilo bedlaken 3.485 liter minder water en 6,31 minder kilowatt aan energie verbruikt. En voor 1,68 kilogram minder CO2-uitstoot zorgt. Zowel de wasserij, die het linnengoed inspecteert, als hotel WeidumerHout zijn positief. Jacqueline: “Gasten geven aan het goed te vinden slapen. Daarnaast zijn ze positief over de informatie en het verhaal dat het hotel de gasten over de Reborn geeft.”

Zoeken naar tweede levens

Reborn is de nieuwste duurzame innovatie van Blycolin, maar niet de eerste. Al eerder ontwikkelde ze de New Atlantic, een handdoek gemaakt van snij-afval. En ook de Comeback, een denim bedloper die voor 90% uit gerecyclede vezels bestaat, gaat de Reborn voor. De ontwikkeling van de Reborn is dus ook gestoeld op eerder opgedane kennis. “En we doen het als Bycolin niet alleen: we hebben waardevolle partners.” Een belangrijke daarvan is Blue LOOP Originals: een merk en platform voor circulaire producten en projecten met een sterk netwerk en de kennis om de textielindustrie te veranderen. “Samen zijn we het European Clothing Action Plan (ECAP) van de Europese Unie ingestapt: een project gericht op het verminderen van textielafval en het effectief herstellen van afval. Drie en een half jaar lang krijgen deelnemers de kans om een circulaire aanpak te ontwikkelen om kleding- en textielafval in Europa te verminderen.”

Kwaliteitstest bij WeidumerHout

Net als gasten hebben ook hotels, wellnesscentra, restaurants en vakantieparken een hoge kwaliteitsverwachting. "We testen ieder nieuw product dan ook zorgvuldig. Zo’n testperiode duurt soms een jaar en soms vier jaar. De eis die we stellen is dat het linnen meer dan 100 wascycli meegaat."De Reborn wordt sinds mei getest door hotel WeidumerHout in Weidum, onder Leeuwarden. Geen vreemde keuze; het hotel met de slogan ‘hard to find, easy to love’ maakt ook al jaren gebruik van het Fairtrade Pure Eco bedlinnen en badgoed. En met een eigen afvalwaterzuivering, zonnecollectoren en groene stroom is er veel aandacht voor water- en energiebesparing. Eigenaar Eddy de Boer: “Maatschappelijk verantwoord ondernemen vinden we belangrijk. We willen vooruit met de verbetering van onze bedrijfsvoering als het om duurzaamheid gaat.” De eerste resultaten van de test zijn binnen.
 

“Reborn is een nieuw initiatief in beleving en in de verbetering van onze bedrijfsvoering”

Eddy de Boer
eigenaar WeidumerHout

 

Wel verder vertellen!

WeidumerHout is door Blycolin van materialen voorzien waarmee ze haar gasten over de test kan informeren. Denk aan een making off video en een glazen pot met gerecycled katoen met een QR-code waarachter meer informatie te vinden is. Jacqueline: “Hotels willen verdieping geven op het thema duurzaamheid. Textielrecycling is geen makkelijk proces, maar er ontstaan wel allerlei initiatieven. Door gasten hierover te informeren, neem je ze mee in je verbeteringen. Dat is ook het stukje beleving waar Eddy het over heeft.” Na positief resultaat in de testperiode worden de bedlakens in de huurcollectie opgenomen. “Ondertussen kunnen mensen de Reborn natuurlijk al ervaren bij WeidumerHout. En in onze verhuurcollectie zitten andere linnenproducten waar je voor kunt kiezen als je nu al duurzamer wilt worden.”

Verder kijken dan het product

Een duurzame innovatie als de Reborn brengt uitdagingen mee. Niet alleen als het gaat om ontwikkeling, maar ook bij het in gebruik nemen ervan. "Het is een uitdaging de productie binnen Europa te laten plaatsvinden en te zoeken naar hoe we het aantal logistieke kilometers zo laag mogelijk houden. Een uitdaging is ook het sorteren van soorten vezels, in de toekomst zullen daar oplossingen voor komen zodat afval van textiel op kwaliteit kan worden beoordeeld. Daarnaast hebben we ook in dit proces de juiste partners nodig en is het belangrijk dat we kennis blijven ontwikkelen over vezelkwaliteit.”

Bekijk het proces van Reborn

Kijk voor meer informatie
over de duurzame producten
van Blycolin op blycolin.nl
of bel: +31 (0)418 - 541 800

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: