Reizen is het echte geheim voor geluk

29 november 2016 | Jorien Slager

Een wereldwijd onderzoek van Booking.com heeft aangetoond dat reizen ons zo’n emotionele oppepper geeft, dat het plannen en de vakantie zelfs belangrijker voor ons zijn dan andere grote levensgebeurtenissen zoals onze trouwdag (49%), een date met onze partner (51%), het krijgen van een nieuwe baan (50%), ons verloven (45%) en zelfs het krijgen van een kindje (29%). Verder zegt 77% dat zij vooral een vakantie boeken wanneer ze zich wat gelukkiger willen voelen.

Het onderzoek, waaraan 17.000 mensen uit 17 landen deelnamen, toonde aan dat de meerderheid gelukkiger werd van reizen – variërend van backpacken, intieme B&B-uitjes, gezinsvakanties in een villa en reizen naar exotische, afgelegen oorden – dan materiële zaken (70%). Dit verklaart waarom de meeste mensen (56%) vakanties voorrang geven boven bezittingen zoals kleding, juwelen en gadgets en bijna de helft (48%) reizen belangrijker vindt dan verbeteringen aan het huis.

De emotionele oppepper die reizen ons geeft, begint al bij het plannen en gaat door tot en met de feitelijke vakantie. Het plannen geeft echter het snelst een geluksgevoel, bijna drie kwart (72%) geeft aan bij het onderzoek naar een vakantiebestemming al een gevoel van opwinding te krijgen. Meer dan de helft (56%) zegt het gelukkigst te worden van het boeken van hun vakantie, waarmee het belang van direct boeken, en zodoende het garanderen van de perfecte accommodatie, wordt benadrukt.

Shawn Achor, BA, MA, Harvard, toonaangevend expert op het gebied van geluk, auteur op de New York Times-bestsellerlijst, en spreker die bekend staat om zijn pleidooi voor de positieve psychologie, legt uit: “In een wereld waar elke dollar en elke minuut telt, willen reizigers, meer dan ooit tevoren, een hoger rendement op de tijd en het geld dat ze geïnvesteerd hebben. Waarom zou men tijd vrij maken en geld betalen om gestresster en ongelukkiger te worden?

De data van dit nieuwe onderzoek door Booking.com benadrukken opnieuw de samenhang tussen het plezier van het boeken en het geluksgevoel tijdens de daadwerkelijke reis – wat betekent dat een van de beste indicaties van een gelukkige vakantie een aangenaam boekproces is. Een goed geplande en direct geboekte reis kan het geluksgevoel drastisch verbeteren, ongeacht het type verblijf of reis. Dit sluit aan bij mijn eerdere onderzoek dat in de Harvard Business Review is gepubliceerd en waaruit bleek dat in tegenstelling tot de gemiddelde vakantie, een goed geplande vakantie met weinig stress 94% kans biedt om energieker, geëngageerde en gelukkiger terug te keren naar het werk.”

We zijn zelfs zo verslaafd aan het plannen en boeken van onze reizen dat meer dan een derde (35%) toegeeft al maanden van tevoren bezig te zijn met onderzoek voor de vakantie, 5% is zelfs zo enthousiast dat ze al een jaar van tevoren beginnen met plannen.

Dit wordt dan gevolgd door de anticipatie op wat er komen gaat. Meer dan een derde (39%) geeft toe tussen het boeken en het daadwerkelijke reizen, één of meerdere keren per dag aan hun vakantie te denken om zichzelf op te peppen. Tijdens de voorbereiding wordt acht op de tien mensen (80%) gelukkig van het bestuderen van een plattegrond en de plaatsen die zij willen bezoeken, en meer dan de helft (52%) haalt plezier uit het samenstellen en kopen van de vakantiegarderobe. Bijna acht op de tien mensen (79%) haalt plezier uit het bekijken van foto’s van de bestemmingen en mooie accommodaties – van appartementen tot villa’s, hotels en B&B’s – voorafgaand aan hun vakantie, en zes op de tien (61%) geniet ervan om meer beoordelingen te lezen van de accommodatie die zij net hebben geboekt.

Toch kan alle voorpret het daadwerkelijke plezier van op vakantie gaan niet vervangen; zes op de tien wordt overspoeld door een golf van voldoening wanneer ze hun ‘out of office’ instellen en het kantoor verlaten. Voor bijna negen op de tien (87%) is het gelukkigste moment de eerste dag van een vakantie, voor 83% is dat wanneer ze de accommodatie voor het eerst zien. Vanaf dat moment heeft 70% het het meest naar hun zin als ze zich thuis kunnen voelen in de accommodatie. Meer dan twee derde (67%) wordt gelukkig van een verblijf in een hotel, hostel of villa, en nog een derde (33%) wordt het gelukkigst van een verblijf in een appartement of bij locals.
Achor vervolgt:

“Studie op studie toont aan dat er een enorme stijging in het geluksgevoel is gedurende de ‘anticiperende fase’, die plaatsvindt tijdens het plannen en visualiseren van een reis. Dit nieuwe onderzoek van Booking.com laat zien hoe significant die stijging is, het is zelfs gelijk aan of beter dan zich verloven.

Gebaseerd op 10 jaar onderzoek kan men stellen dat het grootste, competitieve voordeel van de moderne wereld een positief en geëngageerd brein is. Recent heb ik zelfs ontdekt dat mensen die al hun vakantiedagen opnemen, niet alleen gelukkiger zijn, maar ook meer kans hebben om over de laatste 3 jaar een bonus te ontvangen. Gelukkig reizen verdient zichzelf terug.”

David Mau, director of product, Booking.com licht toe: “Met klanten die elke 24 uur 1,1 miljoen kamers boeken, weet Booking.com als geen ander hoe belangrijk reizen en het genot van een perfecte accommodatie zijn voor het algehele welbehagen van de mens. We begrijpen ook dat er verschil is in wat ons tijdens het reizen echt gelukkig maakt. Daarom stoppen wij er zoveel energie in om onze gasten te helpen bij het vinden van hun ideale overnachtingsmogelijkheid en reiservaring, ongeacht hun budget, interesses en behoeften. Een rustieke boomhut in Zweden is misschien jouw idee van een stukje paradijs op aarde, maar iemand anders heeft wellicht liever een luxe appartement in het centrum van Tokio. Wat het ook is, wij hebben het.

Het onderzoek toont het enthousiasme aan dat mensen voelen wanneer zij probleemloos potentiële bestemmingen en overnachtingsmogelijkheden kunnen bestuderen. Met meer dan 1 miljoen accommodaties wereldwijd en 23 miljoen+ boekbare kamers in meer dan 30 verschillende accommodatietypes in 94.000+ bestemmingen over de hele wereld, kunnen mensen met slechts enkele klikken op Booking.com dat geluksgevoel al bereiken.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: