Reizigers willen vaker kunnen sporten in hotel

29 januari 2019 | Thijs Jacobs

Zowel zakenmensen als vrijetijdsreizigers willen steeds vaker hun gezonde levensstijl aanhouden wanneer ze overnachten in een hotel. Dat blijkt uit een onderzoek van AccorHotels en databedrijf DAN DNA. Ze vroegen aan 2.572 reizigers uit de Benelux op basis van welke factoren ze een hotel kiezen. De mogelijkheid van sporten in een hotel – zoals een in-house fitness, gym in de buurt of via oefeningen in hun hotelkamer – beïnvloedt de hotelkeuze van 18% van de toeristen en  een derde van de zakenreizigers.

Gezondheidsaspecten van steeds groter belang

Naast een ideale ligging, een comfortabel bed en een goede prijs-kwaliteitverhouding, geven ook fitnessmogelijkheden en gezonde maaltijden steeds vaker de doorslag. Dat komt doordat 67% van de zakelijke klanten en 65% van vrijetijdsreizigers de afgelopen twee jaar naar eigen zeggen een gezondere levensstijl is gaan aanhouden. Dat vertaalt zich in 72% van de zakelijke en 63% van de vrijetijdsreizigers die momenteel minstens één sport beoefent. Die gezonde gewoontes zetten ze graag door wanneer ze verblijven in een hotel.

Zo geeft 42% van de zakelijke klanten aan te sporten in het hotel en werkt 21% tijdens zijn hotelverblijf aan zijn conditie op een externe locatie. Voor vrijetijdsgasten ligt dit tweede percentage op 10%. Opvallend is dat de wil om te sporten bij beide groepen zo hoog ligt dat respectievelijk 26% en 15% van hen bereid is 5 à 15 euro per nacht extra neer te leggen voor indoor fitnessmogelijkheden.

Loopband binnen de hotelmuren het populairst

Alle sportende hotelgasten, ongeacht of ze overnachten voor zaken of op vakantie zijn, werken zich het vaakst in het zweet op de loopband. Sporten op de crosstrainer en heffen met gewichten zijn ook favoriet. Verder wint bij zakelijke reizigers ook sporten op de hotelkamer aan populariteit. Maar liefst 21% stretcht, 20% waagt zich aan push-ups en 18% aan sit-ups. AccorHotels heeft een aantal tips voor zijn sportieve gasten met deze tien fitnessoefeningen en workouts voor op de hotelkamer..

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: