Reizigers willen vaker kunnen sporten in hotel

29 januari 2019 | Thijs Jacobs

Zowel zakenmensen als vrijetijdsreizigers willen steeds vaker hun gezonde levensstijl aanhouden wanneer ze overnachten in een hotel. Dat blijkt uit een onderzoek van AccorHotels en databedrijf DAN DNA. Ze vroegen aan 2.572 reizigers uit de Benelux op basis van welke factoren ze een hotel kiezen. De mogelijkheid van sporten in een hotel – zoals een in-house fitness, gym in de buurt of via oefeningen in hun hotelkamer – beïnvloedt de hotelkeuze van 18% van de toeristen en  een derde van de zakenreizigers.

Gezondheidsaspecten van steeds groter belang

Naast een ideale ligging, een comfortabel bed en een goede prijs-kwaliteitverhouding, geven ook fitnessmogelijkheden en gezonde maaltijden steeds vaker de doorslag. Dat komt doordat 67% van de zakelijke klanten en 65% van vrijetijdsreizigers de afgelopen twee jaar naar eigen zeggen een gezondere levensstijl is gaan aanhouden. Dat vertaalt zich in 72% van de zakelijke en 63% van de vrijetijdsreizigers die momenteel minstens één sport beoefent. Die gezonde gewoontes zetten ze graag door wanneer ze verblijven in een hotel.

Zo geeft 42% van de zakelijke klanten aan te sporten in het hotel en werkt 21% tijdens zijn hotelverblijf aan zijn conditie op een externe locatie. Voor vrijetijdsgasten ligt dit tweede percentage op 10%. Opvallend is dat de wil om te sporten bij beide groepen zo hoog ligt dat respectievelijk 26% en 15% van hen bereid is 5 à 15 euro per nacht extra neer te leggen voor indoor fitnessmogelijkheden.

Loopband binnen de hotelmuren het populairst

Alle sportende hotelgasten, ongeacht of ze overnachten voor zaken of op vakantie zijn, werken zich het vaakst in het zweet op de loopband. Sporten op de crosstrainer en heffen met gewichten zijn ook favoriet. Verder wint bij zakelijke reizigers ook sporten op de hotelkamer aan populariteit. Maar liefst 21% stretcht, 20% waagt zich aan push-ups en 18% aan sit-ups. AccorHotels heeft een aantal tips voor zijn sportieve gasten met deze tien fitnessoefeningen en workouts voor op de hotelkamer..

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: