Relaxed Hospitality Group heeft grootse plannen met Marquette

8 augustus 2018 | David Bakker

In juni nam Relaxed Hospitality Group het markante Marquette hotel in Heemskerk over van NH Hotels. De Haarlemse ondernemer Erik Kuiper–Van den Berg neemt zowel het eeuwenoude Chateau Marquette als het hotel over. “We gaan gefaseerd alle 65 hotelkamers opknappen.”

Naast de modernisering van de hotelkamers wil de Haarlemse ondernemer ook de lobby verbouwen, een brasserie realiseren, een lunchroom bouwen en een bar laten verrijzen. Grootse plannen dus. “Op dit moment gaat er 24 uur per dag in Marquette zitten”, vertelt Kuiper – Van den Berg. “We zijn in de afrondende fase van een proces dat behoorlijk snel ging.”

Halverwege november 2017 zag de hotelier verrassend genoeg via Facebook dat de eigenaar van het vastgoed een nieuwe exploitant zocht. Er werd contact gelegd, onderhandeld en in januari 2018 werd een akkoord bereikt. Met NH werd afgesproken om het personeel over te nemen en in september van het volgende jaar hoopt Kuiper–Van den Berg alle verbouwingen aan het hotel te hebben afgerond.

Champagnebar

Hij is in zijn nopjes met de nieuwe aankoop: “Ik wilde al een tijd uitbreiden en was op zoek naar een hotel in deze regio. Goede hotels zijn op dit moment lastig te vinden. Ik had direct een enorme klik met de eigenaar van het pand toen ik mijn plannen ontvouwde.” Want daar raakte de nieuwe exploitant van het pand direct enthousiast. “De lobby verdwijnt, ik wil interactiviteit tussen de gasten en de medewerkers door middel van iPads en speciaal ontwikkelde apps. De balie verdwijnt en we gaan werken met gastvrouwen. Ondanks de digitale revoluties binnen de hotellerie wil ik niet dat het ten koste gaan van de huiselijke en persoonlijke sfeer die we willen uitstralen met het hotel. Daarnaast zijn we bezig om een champagnebar in de lobby te bouwen. Elke ruimte in het hotel moet maximaal benut worden.”

Ervaring meenemen

Waar voorheen alleen de hotelgasten welkom waren in het restaurant van het hotel, kan vanaf 1 juli iedereen het restaurant bezoeken dat gevestigd is op het Chateau. “We willen een sterwaardig niveau uitstralen met een betaalbare kaart. Of we die ster ook daadwerkelijk gaan halen is een tweede, maar onze ambitie is wel om naar dat niveau toe te gaan.” Dat gaat de ondernemer doen met het personeel dat NH al in dienst had. Daar is hij tevreden over. Daarnaast zijn er nog diverse vacatures te vervullen. “We zitten in de afrondende fase. We hebben nu 18 werknemers overgenomen. Dat is het grootste deel van wat hier al werkzaam was. Iedereen is dolenthousiast over de plannen. Het is fijn om jarenlange expertise over te nemen. Sommige mensen, die ik hier mee mag nemen, werken hier al 25 jaar. Dat is wel erg prettig.”

Relaxed Hospitality Group

Een nog onbekende naam in de hotellerie. De Relaxed Hospitality Group werd drie jaar geleden bij toeval geboren. Erik Kuiper-Van den Berg legt uit hoe hij de wereld van de hotellerie is ingerold. Een ruimte in zijn privéwoning opende zijn ogen. “Daar deden we eigenlijk niets mee. Ik ben daar eens even goed over na gaan denken en zo heb ik daar een aantal appartementen en vergaderzalen kunnen ontwikkelen. Het liep meteen goed en in maart 2017 hebben we een tweede, naastgelegen, pand er bij kunnen verwerven waardoor we uit konden breiden naar vijf appartementen die we verhuren.” Daarmee was de expansiedrift nog niet gestild. In de zoektocht naar een nieuw project viel het oog op Marquette en breidde de Relaxed Hospitality Group uit. Kuipers–Van den Berg is zelf niet afkomstig uit de hotellerie. In een vorig leven had hij een evenementen- en opleidingsbureau en werkte hij nauw samen met grote en kleine hotels waardoor de klik met de branche snel was gemaakt.

Chateau Marquette: 750 jaar geschiedenis       

Rond het jaar 1250 werd Chateau Marquette gesticht als wering tegen de West-Friezen, waarmee Kennemerland in oorlog was. De Heren van Heemskerk waren niet zelden in conflict met de naburige West-Friezen. Nadat het door oorlogen in verschillende handen heeft gezeten, werd het kasteel in 1610 verkocht aan Daniël de Hertaing, Heer van het Noord-Franse Marquette-en-Ostrevent en waar het dus tot op heden de naam aan te danken heeft. In de loop der tijd onderging het slot door afbreken en aanbouwen door de verschillende eigenaren de nodige gedaanteverwisselingen. In 1742, volgens de datum boven de voordeur, en 1828 werd het kasteel ingrijpend veranderd en kreeg het zijn huidige gedaante.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Accor presenteert nieuw lifestyle loyalty-programma

Accor transformeert haar loyalty-programma tot een integraal wereldwijd platform dat rewards, diensten en belevingen integreert over de hele hospitality-omgeving. De nieuwe opzet biedt onze gasten in hun dagelijks leven unieke belevingen en concrete meerwaarde, of ze nu werken, onderweg zijn of onts...

OTA's Longread
Dit is waarom de waarde van je hotel daalt als je last-minute deals aanbiedt

De impact van het gebruik van ‘promotional OTAs’ op de waarde van een hotel In de VS zijn tussen 2009 en 2012 de commissiekosten voor hotels twee keer zo snel gestegen als de omzet. Daardoor is het gemiddelde percentage van acquisitiekosten gestegen naar 15 tot 25 procent van het bedr...

Awards Hotel Duurzaamheid
QO Amsterdam wint Sustainability Award

QO Amsterdam, een IHG hotel, heeft gisteravond de publieksprijs van de Sustainability Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Frame Awards. Het duurzame lifestyle hotel, gelegen in het Amstelkwartier, laat zien dat een duurzame, circulaire benadering dé manier is om daadwerkelijk een positief ef...

Hotel Opening
The Student Hotel opent in 2020 in Delft

The Student hotel gaat in 2020 haar achste vestiging openen in Delft. Het hotel krijgt 350 kamers met de mogelijkheid voor studenten om kamers te huren, zo lezen we op greatervenues.com. De hotelketen is in 2006 opgericht door Charlie Macgregor met als doel om een stimulerende omgeving voor stude...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Internationaal Marriott
Gasten Marriott kunnen stadionomroeper bij Manchester United worden

Marriott International en Manchester United kondigen vandaag een meerjarige samenwerking met elkaar aan. De 120 miljoen leden van het reisprogramma Marriott Bonvoy profiteren door deze samenwerking van exclusieve en unieke voetbalbelevenissen van Manchester United, waaronder de kans om voor é...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: