Relaxed Hospitality Group heeft grootse plannen met Marquette

8 augustus 2018 | David Bakker

In juni nam Relaxed Hospitality Group het markante Marquette hotel in Heemskerk over van NH Hotels. De Haarlemse ondernemer Erik Kuiper–Van den Berg neemt zowel het eeuwenoude Chateau Marquette als het hotel over. “We gaan gefaseerd alle 65 hotelkamers opknappen.”

Naast de modernisering van de hotelkamers wil de Haarlemse ondernemer ook de lobby verbouwen, een brasserie realiseren, een lunchroom bouwen en een bar laten verrijzen. Grootse plannen dus. “Op dit moment gaat er 24 uur per dag in Marquette zitten”, vertelt Kuiper – Van den Berg. “We zijn in de afrondende fase van een proces dat behoorlijk snel ging.”

Halverwege november 2017 zag de hotelier verrassend genoeg via Facebook dat de eigenaar van het vastgoed een nieuwe exploitant zocht. Er werd contact gelegd, onderhandeld en in januari 2018 werd een akkoord bereikt. Met NH werd afgesproken om het personeel over te nemen en in september van het volgende jaar hoopt Kuiper–Van den Berg alle verbouwingen aan het hotel te hebben afgerond.

Champagnebar

Hij is in zijn nopjes met de nieuwe aankoop: “Ik wilde al een tijd uitbreiden en was op zoek naar een hotel in deze regio. Goede hotels zijn op dit moment lastig te vinden. Ik had direct een enorme klik met de eigenaar van het pand toen ik mijn plannen ontvouwde.” Want daar raakte de nieuwe exploitant van het pand direct enthousiast. “De lobby verdwijnt, ik wil interactiviteit tussen de gasten en de medewerkers door middel van iPads en speciaal ontwikkelde apps. De balie verdwijnt en we gaan werken met gastvrouwen. Ondanks de digitale revoluties binnen de hotellerie wil ik niet dat het ten koste gaan van de huiselijke en persoonlijke sfeer die we willen uitstralen met het hotel. Daarnaast zijn we bezig om een champagnebar in de lobby te bouwen. Elke ruimte in het hotel moet maximaal benut worden.”

Ervaring meenemen

Waar voorheen alleen de hotelgasten welkom waren in het restaurant van het hotel, kan vanaf 1 juli iedereen het restaurant bezoeken dat gevestigd is op het Chateau. “We willen een sterwaardig niveau uitstralen met een betaalbare kaart. Of we die ster ook daadwerkelijk gaan halen is een tweede, maar onze ambitie is wel om naar dat niveau toe te gaan.” Dat gaat de ondernemer doen met het personeel dat NH al in dienst had. Daar is hij tevreden over. Daarnaast zijn er nog diverse vacatures te vervullen. “We zitten in de afrondende fase. We hebben nu 18 werknemers overgenomen. Dat is het grootste deel van wat hier al werkzaam was. Iedereen is dolenthousiast over de plannen. Het is fijn om jarenlange expertise over te nemen. Sommige mensen, die ik hier mee mag nemen, werken hier al 25 jaar. Dat is wel erg prettig.”

Relaxed Hospitality Group

Een nog onbekende naam in de hotellerie. De Relaxed Hospitality Group werd drie jaar geleden bij toeval geboren. Erik Kuiper-Van den Berg legt uit hoe hij de wereld van de hotellerie is ingerold. Een ruimte in zijn privéwoning opende zijn ogen. “Daar deden we eigenlijk niets mee. Ik ben daar eens even goed over na gaan denken en zo heb ik daar een aantal appartementen en vergaderzalen kunnen ontwikkelen. Het liep meteen goed en in maart 2017 hebben we een tweede, naastgelegen, pand er bij kunnen verwerven waardoor we uit konden breiden naar vijf appartementen die we verhuren.” Daarmee was de expansiedrift nog niet gestild. In de zoektocht naar een nieuw project viel het oog op Marquette en breidde de Relaxed Hospitality Group uit. Kuipers–Van den Berg is zelf niet afkomstig uit de hotellerie. In een vorig leven had hij een evenementen- en opleidingsbureau en werkte hij nauw samen met grote en kleine hotels waardoor de klik met de branche snel was gemaakt.

Chateau Marquette: 750 jaar geschiedenis       

Rond het jaar 1250 werd Chateau Marquette gesticht als wering tegen de West-Friezen, waarmee Kennemerland in oorlog was. De Heren van Heemskerk waren niet zelden in conflict met de naburige West-Friezen. Nadat het door oorlogen in verschillende handen heeft gezeten, werd het kasteel in 1610 verkocht aan Daniël de Hertaing, Heer van het Noord-Franse Marquette-en-Ostrevent en waar het dus tot op heden de naam aan te danken heeft. In de loop der tijd onderging het slot door afbreken en aanbouwen door de verschillende eigenaren de nodige gedaanteverwisselingen. In 1742, volgens de datum boven de voordeur, en 1828 werd het kasteel ingrijpend veranderd en kreeg het zijn huidige gedaante.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: