Reviews van accommodaties zijn essentieel bij keuze consument

Auteur: Thijs Jacobs
29 april 2019

Reizigers nemen vakantiefoto’s en beschrijvingen van accommodaties niet langer voor lief. In plaats daarvan nemen slimme boekers reviews van eerdere gasten mee in hun overweging om een accommodatie te boeken, vooral als ze in een unieke accommodatie willen verblijven.

Voor dit soort reizigers ligt de kracht van de klantreview niet alleen in het contact met de mensen die zij tijdens hun verblijf ontmoeten. Het begint thuis, nog voordat ze hun reis boeken. In een onderzoek uitgevoerd door Booking.com zegt meer dan een derde (34%) van de Nederlandse reizigers een accommodatie niet te hebben geboekt vanwege de negatieve beoordelingen over de host, ondanks het feit dat de prijs, locatie en kwaliteit van de accommodatie precies waren wat ze zochten.

Belangrijk hulpmiddel

Daarnaast kwam aan het licht dat ruim twee derde (68%) van de Nederlandse reizigers reviews een belangrijk hulpmiddel vindt bij hun zoektocht naar een vriendelijke en gastvrije host. Ook blijkt uit de reviewdata van Booking.com dat reizigers via Booking.com het personeel hoger beoordelen dan iedere andere categorie waarop een accommodatie beoordeeld wordt, zoals faciliteiten, hygiëne, comfort, prijs-kwaliteitverhouding en locatie.

Niet alleen in het boekingsproces speelt de host een belangrijke rol; juist tijdens het verblijf kan de host een vakantie maken of breken. Zo komen reizigers door een warm welkom bij het inchecken op hun vakantieadres sneller in de vakantiestemming, wat vooral van belang is als reizigers een stressvolle reis achter de rug hebben. Met name de eerste momenten in een verblijf zetten de toon. Meer dan de helft (54%) van de Nederlandse gasten hoopt dat de host goed voor ze zorgt en dat ze hartelijk welkom geheten worden, zodat ze snel aan hun nieuwe omgeving kunnen wennen. Het is namelijk vooral de persoonlijke aandacht waardoor reizigers zich thuis voelen op hun vakantieadres. Voor 56% van de Nederlandse reizigers staat een knus thuis ver van huis gelijk aan gastvrijheid.

Overig nieuws