Reviews van accommodaties zijn essentieel bij keuze consument

29 april 2019 | Thijs Jacobs

Reizigers nemen vakantiefoto’s en beschrijvingen van accommodaties niet langer voor lief. In plaats daarvan nemen slimme boekers reviews van eerdere gasten mee in hun overweging om een accommodatie te boeken, vooral als ze in een unieke accommodatie willen verblijven.

Voor dit soort reizigers ligt de kracht van de klantreview niet alleen in het contact met de mensen die zij tijdens hun verblijf ontmoeten. Het begint thuis, nog voordat ze hun reis boeken. In een onderzoek uitgevoerd door Booking.com zegt meer dan een derde (34%) van de Nederlandse reizigers een accommodatie niet te hebben geboekt vanwege de negatieve beoordelingen over de host, ondanks het feit dat de prijs, locatie en kwaliteit van de accommodatie precies waren wat ze zochten. 

Belangrijk hulpmiddel

Daarnaast kwam aan het licht dat ruim twee derde (68%) van de Nederlandse reizigers reviews een belangrijk hulpmiddel vindt bij hun zoektocht naar een vriendelijke en gastvrije host. Ook blijkt uit de reviewdata van Booking.com dat reizigers via Booking.com het personeel hoger beoordelen dan iedere andere categorie waarop een accommodatie beoordeeld wordt, zoals faciliteiten, hygiëne, comfort, prijs-kwaliteitverhouding en locatie.

Niet alleen in het boekingsproces speelt de host een belangrijke rol; juist tijdens het verblijf kan de host een vakantie maken of breken. Zo komen reizigers door een warm welkom bij het inchecken op hun vakantieadres sneller in de vakantiestemming, wat vooral van belang is als reizigers een stressvolle reis achter de rug hebben. Met name de eerste momenten in een verblijf zetten de toon. Meer dan de helft (54%) van de Nederlandse gasten hoopt dat de host goed voor ze zorgt en dat ze hartelijk welkom geheten worden, zodat ze snel aan hun nieuwe omgeving kunnen wennen. Het is namelijk vooral de persoonlijke aandacht waardoor reizigers zich thuis voelen op hun vakantieadres. Voor 56% van de Nederlandse reizigers staat een knus thuis ver van huis gelijk aan gastvrijheid.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Hilton Amsterdam
Natte Hilton Haringparty viel niet in het water

Het was even wennen op de Hilton Haringparty. Een last minute opgetrokken tentpaviljoen in de tuin moest de honderden gasten van het jaarlijkse nieuwe haringfestijn behoeden voor teveel nattigheid. Die kwam aan het begin van de avond niet alleen van boven, maar ook uit een waterbassin, tijdens de sc...

Hotelbouwplannen
Ede krijgt een Energiehotel

Op een prominente locatie in Ede wordt ruimte gemaakt voor de bouw van een nieuw hotel. In het gebied tussen de A12 en W. Dreeslaan (nabij bioscoop Pathé), worden 122 hotelkamers gerealiseerd in een uniek en duurzaam gebouw. Het hotel krijgt zonnepanelen als luifels voor de ramen, zodat groen...

OTA's Internationaal
Serieuze aanklacht tegen Booking.com en Expedia

De Deense boekingssite Nustay heeft een klacht ingediend bij de Europese mededingingsautoriteiten tegen concurrenten Booking.com en Expedia. Deze twee bedrijven zouden volgens de Denen op systematische wijze de concurrentie op de markt beperken, met verregaande gevolgen voor zowel de consument als d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: