Roberto's Hilton Amsterdam bestaat 20 jaar

30 september 2014 |
Roberto's Hilton Amsterdam bestaat 20 jaar<

Ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van Roberto's Restaurant werd gisteren een feestelijke lunch geserveerd in
Hilton Amsterdam. Naamgever en gastheer Roberto Payer verwelkomde de Italiaanse ambassadeur in ons land, Francesco Azzarello, en trouwe partners van het eerste uur, wijnproducent Fiorenzo Dogliani van Batasiolo en Gerda Santisi, weduwe van Salvatore Santisi van Italcasa. Voor de viering van 20 Anni di Pura Cucina Italiana wordt het komend jaar elke maand een ander jubileummenu geserveerd, om te beginnen een herfstmenu met Tartufo e Barolo in de hoofdrol.

Foto: Van links naar rechts: Gerda Santisi, Roberto Payer, Francesco Azzarello en Fiorenzo Dogliani.

Vernoemd naar Roberto
Het was destijds een bewuste keuze om Roberto’s Restaurant naar de naamgever te vernoemen. Bij zijn aantreden als general manager van Hilton Amsterdam in 1992 was er geen duidelijke restaurantsignatuur. Meer en meer liet de mediterrane invloed zich gelden in de keuken en op zeker moment was het puur Italiaans. Inclusief de aankleding en sfeer. Het was duidelijk: Roberto’s Restaurant. Zelf staat de general manager nog steeds het liefst in de keuken toe te kijken hoe zijn favoriete gerechten worden klaargemaakt. En hij proeft. Altijd weer. Als iemand in de afgelopen jaren toezicht heeft gehouden op de Pure Italiaanse Keuken is het Roberto Payer.

Proefsessie
Honderden recepten en ingrediënten uit de overvloedige Italiaanse keuken passeerden de revue. Alle regio’s van noord naar zuid kwamen aan bod. Alle seizoenen. Alle voorkeuren en eigen signatuur van de Italiaanse chefs die de scepter zwaaiden in Roberto’s. En favoriete gerechten van bijzondere samenwerkingspartners, wijnproducenten en gasten. En altijd is er die ultieme proefsessie voordat Roberto Payer zijn fiat geeft aan smaak en uitvoering. Met soms verhitte discussies in de keuken over een beetje meer van dit of minder van dat. Als de Italiaanse keuken niet al bekend stond om zijn pure ingrediënten zou het in Roberto’s Restaurant zijn uitgevonden. De naamgever houdt gewoon van simpel, echt eten.

Klassieke gerechten met eigen twist
Klassieke gerechten in Roberto’s Restaurant krijgen soms een eigen twist in uitvoering en presentatie door de creatieve inbreng van de chef. Spaghetti alla carbonara werd Fagottini Roberto’s. Een Romaanse klassieker in een nieuw jasje, op basis van de oorspronkelijke receptuur. Datzelfde geldt voor een ander succesnummer uit de Italiaanse keuken, Dripping di pesce. Deze bekende zeevruchtensalade uit Sorrento wordt in Roberto’s in een eigen signatuur geserveerd, refererend aan de schilderstijl van Jackson Pollock, die ook de inspiratie vormde voor de klassieke Carpaccio Cipriani.

Onderscheidingen
Roberto’s Restaurant in Hilton Amsterdam is onderscheiden met het Italiaanse keurmerk Marchio dell’ Ospitalitá Italiana en in 2012 bekroond met de Gouden A Tavola Award voor de beste 10 Italiaanse restaurants van ons land. Ook heeft het restaurant een Bib Gourmand.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: