Rookverbod horeca goed nageleefd

26 februari 2015 |
Rookverbod horeca goed nageleefd<

Nederlandse horecaondernemers houden zich steeds beter aan het rookverbod. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Nederlandse Voedsel-
en Warenautoriteit (NVWA) dat in september en oktober 2014 onder circa 900 horecabedrijven in 25 gemeenten is uitgevoerd door bureau Intraval. Bij restaurants, cafetaria’s, sportkantines, hotels en centra voor kunst en cultuur is de naleving inmiddels bijna 100%. Cafés en discotheken blijven met 74% nog steeds achter, maar ook daar wordt het rookverbod de afgelopen jaren steeds beter nageleefd. Opvallend is dat de helft van de kleine cafés waar tot 10 oktober 2014 nog wel mocht worden gerookt, vóór die datum al rookvrij was.

Inspecties NVWA
Inspecteurs van de NVWA hebben in 2014 in totaal 22.862 rookinspecties uitgevoerd. Hierbij zijn 619 schriftelijke waarschuwingen en 1.578 boetes uitgedeeld. Het overgrote deel van de boetes en maatregelen ging naar cafés en discotheken (1.321 boetes en 389 schriftelijke waarschuwingen). De boete voor een eerste overtreding bedraagt € 600. Bij herhaling kan dit oplopen tot € 4.500.

Alle horeca rookvrij
Als gevolg van een uitspraak van de Hoge Raad is de uitzondering op het rookverbod voor kleine cafés zonder personeel per 10 oktober 2014 komen te vervallen en geldt het rookverbod voor alle horeca. 5 februari is de overheidscampagne ‘Alle horeca rookvrij’ gestart om het publiek en de ondernemers te informeren.

Meeroken
Jaarlijks sterven in Nederland enkele duizenden mensen door meeroken. Onder rokers is het aantal sterfgevallen als gevolg van roken 20.000 per jaar. Ook hebben meerokers 20-30% meer kans op een ziekte aan het hart. De gezondheidswinst die kan worden behaald door een volledig rookvrije horeca is groot. Rookcontroles blijven daarom een prioriteit van de NVWA.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: