Overwerkte schoonmakers introduceren zelfschoonmaakservice

1 december 2016 | Jorien Slager

Schoonmakers van Hotel Okura in Amsterdam introduceerden gisteren een nieuw schoonmaakconcept: de "Zelfschoonmaakservice" (Self Cleaning Service). In dit nieuwe concept maakt de gast zelf de hotelkamer schoon.

De gasten kunnen de gele handschoen aantrekken en zichzelf helpen aan een glanzende, frisse kamer. Door het goede werk van de gasten hoeven de schoonmakers niet langer afgebeuld en uitgebuit naar huis te gaan.

De eerste en uitvergrote deurhanger met uitleg van het concept wordt door de schoonmakers aan Hotel Okura en schoonmaakbedrijf EW aangeboden. Daarna kunnen de deurhangers in normale vorm aan de gasten worden uitgedeeld.

Werkdruk is niet normaal

Volgens supervisor Nurdan Ozcan moeten ze dit nieuwe concept wel introduceren: 'Wij werken nu zo hard dat onze schouders, nek, rug en armen pijn doen. En ook geestelijk worden we ziek van de gang van zaken.' Hotel Okura en EW hebben eerder toezeggingen gedaan om de werkdruk te verminderen, maar volgens Nurdan daar komt weinig van terecht: 'De werkdruk is nog steeds niet normaal.'

Cao-onderhandelingen en ZEEP!

Maandag 7 november zijn de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor circa 125.000 schoonmakers gestart. Om Nederland te laten zien wat er nog steeds misgaat in de schoonmaaksector, maken schoonmakers gedurende de onderhandelingen zelf "ZEEP!". Met dit actiejournaal willen ze iedereen laten zien hoe hoog de werkdruk is, dat afspraken niet worden nagekomen en hoe ze worden behandeld als ze zich ziek melden. Zodat de schoonmaakbazen beseffen dat hun gedrag niet normaal is.

Ook van de "Zelfschoonmaakservice" bij Hotel Okura doen schoonmaakreporters van ZEEP! verslag. Dit is aanstaande zaterdag vanaf 16.00 uur in het journaal te zien op facebook.com/fnvschoongenoeg.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview Boutique Hotel Straelman: "Ik doe alles zelf"

Goh, als dat ook bij de hotelgasten zo gaat, dan kom je hier als gast werkelijk in een gespreid bedje terecht. De allereerste ervaring bij Boutique Hotel Straelman in Nijmegen is er namelijk direct één om niet gauw te vergeten. De deur wordt er eigenhandig geopend door Tanja Seegers, d...

Hotel Achtergronden
Hotel Karsten in Norg heeft nieuwe exploitant

Hotel Karsten in Norg maakt een doorstart. Het is allemaal heel snel gegaan volgens curator Paulien Antons tegenover RTN Noord. Vorige week meldden we nog dat het hotel failliet ging, maar nu is bekend dat er overeenstemming is bereikt met de nieuwe exploitant, Daan Veen. Nieuwe exploitant Vee...

Achtergronden Den Haag
De Pier in 2018 zeer in trek als evenementen- en congreslocatie

De Pier in Scheveningen was in 2018 zeer in trek als evenementen- en congreslocatie. Ten opzichte van 2017 is het aantal evenementen dat op De Pier werd georganiseerd verdrievoudigd. Zo organiseerde het internationale bedrijf Directions EMEA een feest met Pier Proeverij voor 2500 Microsoft partners ...

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: ''Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag''

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Events
Het Global Restaurant Investment Forum in februari in Amsterdam

Het Global Restaurant Investment Forum 2019 (GRIF), de jaarlijkse ontmoetingsplaats voor internationale restaurantinvesteerders - georganiseerd door Bench Events - werkt voor de zesde editie samen met NH Hotel Group. GRIF vindt voor het eerst plaats in Amsterdam. Waar gaat het over? GRIF, dat ...

Awards Achtergronden
Pullman Eindhoven Cocagne Beste Vergaderlocatie 2018

Pullman Eindhoven Cocagne heeft op 21 januari 2019 tijdens de twaalfde editie van de Meetings Awards de titel Beste Vergaderlocatie 2018 en Beste Vergaderlocatie Regio Zuid 2018 gewonnen. Vakgenoten en gasten konden stemmen om de winnaar van de regionale en nationale rankings te bepalen. Om mee te m...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: