Overwerkte schoonmakers introduceren zelfschoonmaakservice

1 december 2016 | Jorien Slager

Schoonmakers van Hotel Okura in Amsterdam introduceerden gisteren een nieuw schoonmaakconcept: de "Zelfschoonmaakservice" (Self Cleaning Service). In dit nieuwe concept maakt de gast zelf de hotelkamer schoon.

De gasten kunnen de gele handschoen aantrekken en zichzelf helpen aan een glanzende, frisse kamer. Door het goede werk van de gasten hoeven de schoonmakers niet langer afgebeuld en uitgebuit naar huis te gaan.

De eerste en uitvergrote deurhanger met uitleg van het concept wordt door de schoonmakers aan Hotel Okura en schoonmaakbedrijf EW aangeboden. Daarna kunnen de deurhangers in normale vorm aan de gasten worden uitgedeeld.

Werkdruk is niet normaal

Volgens supervisor Nurdan Ozcan moeten ze dit nieuwe concept wel introduceren: 'Wij werken nu zo hard dat onze schouders, nek, rug en armen pijn doen. En ook geestelijk worden we ziek van de gang van zaken.' Hotel Okura en EW hebben eerder toezeggingen gedaan om de werkdruk te verminderen, maar volgens Nurdan daar komt weinig van terecht: 'De werkdruk is nog steeds niet normaal.'

Cao-onderhandelingen en ZEEP!

Maandag 7 november zijn de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor circa 125.000 schoonmakers gestart. Om Nederland te laten zien wat er nog steeds misgaat in de schoonmaaksector, maken schoonmakers gedurende de onderhandelingen zelf "ZEEP!". Met dit actiejournaal willen ze iedereen laten zien hoe hoog de werkdruk is, dat afspraken niet worden nagekomen en hoe ze worden behandeld als ze zich ziek melden. Zodat de schoonmaakbazen beseffen dat hun gedrag niet normaal is.

Ook van de "Zelfschoonmaakservice" bij Hotel Okura doen schoonmaakreporters van ZEEP! verslag. Dit is aanstaande zaterdag vanaf 16.00 uur in het journaal te zien op facebook.com/fnvschoongenoeg.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Hotel Achtergronden
Preston Palace heeft een eigen 'geluksmakelaar'

Ze is efficiënt, attent, ervaren, vriendelijk en ze weet álles over trouwen. Dat is Wendy, de Weddingplanner van Preston Palace. Ze doet alles voor de mooiste dag van haar gasten en werkt exclusief voor dit all-inclusive hotel. En dat doet ze goed. Geluksmakelaar "Ik geniet er...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Economie Achtergronden
De beste bestemmingen om in vastgoed te investeren

Door de groei binnen de toeristische sector blijft op het gebied van korte termijn-verhuur voor huiseigenaren en investeerders een rendabele bezigheid. Er zijn namelijk nog altijd veel interessante bestemmingen die snel rendement kunnen opleveren. Welke dat precies zijn, weet HomeToGo je te vertelle...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: