Overwerkte schoonmakers introduceren zelfschoonmaakservice

1 december 2016 | Jorien Slager

Schoonmakers van Hotel Okura in Amsterdam introduceerden gisteren een nieuw schoonmaakconcept: de "Zelfschoonmaakservice" (Self Cleaning Service). In dit nieuwe concept maakt de gast zelf de hotelkamer schoon.

De gasten kunnen de gele handschoen aantrekken en zichzelf helpen aan een glanzende, frisse kamer. Door het goede werk van de gasten hoeven de schoonmakers niet langer afgebeuld en uitgebuit naar huis te gaan.

De eerste en uitvergrote deurhanger met uitleg van het concept wordt door de schoonmakers aan Hotel Okura en schoonmaakbedrijf EW aangeboden. Daarna kunnen de deurhangers in normale vorm aan de gasten worden uitgedeeld.

Werkdruk is niet normaal

Volgens supervisor Nurdan Ozcan moeten ze dit nieuwe concept wel introduceren: 'Wij werken nu zo hard dat onze schouders, nek, rug en armen pijn doen. En ook geestelijk worden we ziek van de gang van zaken.' Hotel Okura en EW hebben eerder toezeggingen gedaan om de werkdruk te verminderen, maar volgens Nurdan daar komt weinig van terecht: 'De werkdruk is nog steeds niet normaal.'

Cao-onderhandelingen en ZEEP!

Maandag 7 november zijn de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor circa 125.000 schoonmakers gestart. Om Nederland te laten zien wat er nog steeds misgaat in de schoonmaaksector, maken schoonmakers gedurende de onderhandelingen zelf "ZEEP!". Met dit actiejournaal willen ze iedereen laten zien hoe hoog de werkdruk is, dat afspraken niet worden nagekomen en hoe ze worden behandeld als ze zich ziek melden. Zodat de schoonmaakbazen beseffen dat hun gedrag niet normaal is.

Ook van de "Zelfschoonmaakservice" bij Hotel Okura doen schoonmaakreporters van ZEEP! verslag. Dit is aanstaande zaterdag vanaf 16.00 uur in het journaal te zien op facebook.com/fnvschoongenoeg.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Branded Content
Auping presenteert nieuw bed: Auping Noa

Auping lanceerde op 1 oktober 2020 Auping Noa, een nieuw bed ontworpen door de Deense designer en architect Eva Harlou. Met dit bed voegt Auping een nieuw ontwerp toe aan een lange rij van iconische ontwerpen. Geheel volgens de Scandinavische ontwerptraditie heeft Eva Harlou met Auping Noa een bed o ...

Booking.com OTA's Internationaal
Booking.com vreest 'monopolielijstje' Brussel

Glenn Fogel, CEO van Booking.com, vreest dat zijn bedrijf op een speciaal 'monopolielijstje' van de Europese Commissie komt te staan. Ambtenaren in Brussel werken aan de criteria om tot die lijst te komen. Brussel wil de twintig grootste techbedrijven ter wereld op de lijst hebben. De Europe ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: