Overwerkte schoonmakers introduceren zelfschoonmaakservice

1 december 2016 | Jorien Slager

Schoonmakers van Hotel Okura in Amsterdam introduceerden gisteren een nieuw schoonmaakconcept: de "Zelfschoonmaakservice" (Self Cleaning Service). In dit nieuwe concept maakt de gast zelf de hotelkamer schoon.

De gasten kunnen de gele handschoen aantrekken en zichzelf helpen aan een glanzende, frisse kamer. Door het goede werk van de gasten hoeven de schoonmakers niet langer afgebeuld en uitgebuit naar huis te gaan.

De eerste en uitvergrote deurhanger met uitleg van het concept wordt door de schoonmakers aan Hotel Okura en schoonmaakbedrijf EW aangeboden. Daarna kunnen de deurhangers in normale vorm aan de gasten worden uitgedeeld.

Werkdruk is niet normaal

Volgens supervisor Nurdan Ozcan moeten ze dit nieuwe concept wel introduceren: 'Wij werken nu zo hard dat onze schouders, nek, rug en armen pijn doen. En ook geestelijk worden we ziek van de gang van zaken.' Hotel Okura en EW hebben eerder toezeggingen gedaan om de werkdruk te verminderen, maar volgens Nurdan daar komt weinig van terecht: 'De werkdruk is nog steeds niet normaal.'

Cao-onderhandelingen en ZEEP!

Maandag 7 november zijn de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor circa 125.000 schoonmakers gestart. Om Nederland te laten zien wat er nog steeds misgaat in de schoonmaaksector, maken schoonmakers gedurende de onderhandelingen zelf "ZEEP!". Met dit actiejournaal willen ze iedereen laten zien hoe hoog de werkdruk is, dat afspraken niet worden nagekomen en hoe ze worden behandeld als ze zich ziek melden. Zodat de schoonmaakbazen beseffen dat hun gedrag niet normaal is.

Ook van de "Zelfschoonmaakservice" bij Hotel Okura doen schoonmaakreporters van ZEEP! verslag. Dit is aanstaande zaterdag vanaf 16.00 uur in het journaal te zien op facebook.com/fnvschoongenoeg.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: