Spaans gasbedrijf zorgt voor revolutie op de Nederlandse hotelmarkt

24 april 2017 | Roy Spijker

Ieder hotel wil zijn gasten voorzien van een warme kamer en een warme douche. Om de ketel te verwarmen is aardgas nog altijd een belangrijke bron. Toch kan het vinden van de juiste aanbieder van gas een ingewikkelde zoektocht zijn, dankzij variërende prijzen en een uiteenlopend aanbod van diensten. Gas Natural Fenosa is een van de aanbieders op de markt en biedt naast een transparante prijsopgave ook een service waarmee de klant van A tot Z op de hoogte wordt gehouden van zijn gasverbruik. 

Gas Natural Fenosa is een Spaans bedrijf dat wereldwijd opereert. Sinds 2011 is het bedrijf ook actief op de Nederlandse markt. In Nederland houdt het bedrijf zich met name bezig met het toeleveren van gas aan zakelijke klanten. Volgens Ashwin Imambaks, sales manager bij Gas Natural Fenosa, is er één sector waar het bedrijf het verassend goed doet; de hotellerie. “In onze portefeuille hebben we een breed scala aan klanten, en daar zitten verrassend veel hotels tussen”, zegt Imambaks. “Het  valt op dat veel hotels niet overstappen op een andere gasleverancier. We hebben een retentiegraad van 96 procent. We doen dus iets goed, waardoor hotels graag bij ons gas afnemen.”

Hoe het komt dat Gas Natural Fenosa zo in trek is bij hotels? Imambaks heeft daar wel een antwoord op. “Wij onderscheiden ons in twee dingen ten opzichte van andere gasleveranciers in Nederland. Dat zijn de prijs en de service die wij leveren. Voor de hotellerie is energie een relatief grote kostenpost, waar nog veel winst te behalen valt. Wij laten zien hoe een prijs tot stand komt.”

Indexatie
Om te begrijpen hoe de prijs van het gas door Gas Natural Fenosa is samengesteld, is het belangrijk te weten waar het aardgas vandaan komt. In Nederland maakt Gas Natural Fenosa gebruik van de bestaande infrastructuur. Via de Title Transfer Facility (TTF) wordt het gas aangekocht en overgedragen aan Gas Natural Fenosa via het gastransportnetwerk van Gasunie Transport Services. 

Gas Natural Fenosa inventariseert hoeveel gas er nodig is voor zijn klanten, en koopt dit in op de TTF. “Wij brengen bij nieuwe klanten het gasverbruik en het volume in kaart. Zo ook de piekmomenten in de ochtend. Aan de hand van deze inventarisatie kopen we het gas in op de TTF en stellen wij tarieven vast. Zo weet de klant waar hij aan toe is. Er is geen boetebeding, wanneer het vooraf vastgestelde volume niet wordt gehaald. Dat is onderdeel van de service.”

Dashboard
Nog een voordeel; klanten hebben via een online dashboard inzicht in het gasverbruik en daardoor meer grip op de kosten. “Stel, een hotelketen heeft vijf vestigingen. Dan kunnen we in alle restaurants van die vestigingen meters ophangen om per locatie het gasverbruik vast te stellen. De manager krijgt zo inzicht in het verbruik en kan zo waar nodig maatregelen nemen.” 

Het dashboard sluit volgens Ashwin Imambaks goed aan bij de service die Gas Natural Fenosa voor ogen heeft; transparant zijn naar de klant toe. “We krijgen regelmatig complimenten dat onze facturen overzichtelijk zijn en duidelijkheid geven. Een factuur bevat alle informatie over het gasverbruik. Daarnaast zijn er aantal variabelen in ingebouwd die per klant aangepast kunnen worden.”

Snelle oplossingen
Gas Natural Fenosa weet zich volgens Imambaks verder te onderscheiden, mede dankzij de organisatiestructuur. “Wat ons uniek maakt is dat wij een platte organisatie zijn. We zijn wereldwijd een grote speler, maar werken in Nederland met een klein team. De interne lijnen zijn daardoor kort, waardoor we snel met oplossingen komen. Klanten hebben een vast aanspreekpunt bij Gas Natural Fenosa. Wij hebben regelmatig contact met de klant aan de hand van video gesprekken. We geven dan uitleg en beantwoorden vragen van onze klanten. Dit werkt effectief en is efficiënt voor de klant.”

“Ons doel is om energie te leveren voor de ontwikkeling en het welzijn van onze klanten. We willen dat ‘onze’ hoteliers zonder zorgen gebruik maken van ons aardgas. Voor een hoge service en een zo gunstig mogelijk tarief.”

Gas Natural Fenosa in cijfers

Gas Natural Fenosa is 170 jaar geleden opgericht in Spanje en uitgegroeid tot een multinational die opereert in meer dan 30 landen met 23 miljoen klanten. Het is het grootste gas- en elektriciteitsbedrijf van Spanje en Latijns-Amerika. Sinds 2005 is het Gas Natural Fenosa zijn activiteiten aan het uitbreiden op het Europese vasteland, vanaf 2011 is het bedrijf actief in Nederland. Fenosa heeft een omzet van 25 miljard euro, een nettowinst van 1,5 miljard euro en een EBITDA van 5 miljard euro. Er werken 20.000 mensen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: