Spaans gasbedrijf zorgt voor revolutie op de Nederlandse hotelmarkt

24 april 2017 | Roy Spijker

Ieder hotel wil zijn gasten voorzien van een warme kamer en een warme douche. Om de ketel te verwarmen is aardgas nog altijd een belangrijke bron. Toch kan het vinden van de juiste aanbieder van gas een ingewikkelde zoektocht zijn, dankzij variërende prijzen en een uiteenlopend aanbod van diensten. Gas Natural Fenosa is een van de aanbieders op de markt en biedt naast een transparante prijsopgave ook een service waarmee de klant van A tot Z op de hoogte wordt gehouden van zijn gasverbruik. 

Gas Natural Fenosa is een Spaans bedrijf dat wereldwijd opereert. Sinds 2011 is het bedrijf ook actief op de Nederlandse markt. In Nederland houdt het bedrijf zich met name bezig met het toeleveren van gas aan zakelijke klanten. Volgens Ashwin Imambaks, sales manager bij Gas Natural Fenosa, is er één sector waar het bedrijf het verassend goed doet; de hotellerie. “In onze portefeuille hebben we een breed scala aan klanten, en daar zitten verrassend veel hotels tussen”, zegt Imambaks. “Het  valt op dat veel hotels niet overstappen op een andere gasleverancier. We hebben een retentiegraad van 96 procent. We doen dus iets goed, waardoor hotels graag bij ons gas afnemen.”

Hoe het komt dat Gas Natural Fenosa zo in trek is bij hotels? Imambaks heeft daar wel een antwoord op. “Wij onderscheiden ons in twee dingen ten opzichte van andere gasleveranciers in Nederland. Dat zijn de prijs en de service die wij leveren. Voor de hotellerie is energie een relatief grote kostenpost, waar nog veel winst te behalen valt. Wij laten zien hoe een prijs tot stand komt.”

Indexatie
Om te begrijpen hoe de prijs van het gas door Gas Natural Fenosa is samengesteld, is het belangrijk te weten waar het aardgas vandaan komt. In Nederland maakt Gas Natural Fenosa gebruik van de bestaande infrastructuur. Via de Title Transfer Facility (TTF) wordt het gas aangekocht en overgedragen aan Gas Natural Fenosa via het gastransportnetwerk van Gasunie Transport Services. 

Gas Natural Fenosa inventariseert hoeveel gas er nodig is voor zijn klanten, en koopt dit in op de TTF. “Wij brengen bij nieuwe klanten het gasverbruik en het volume in kaart. Zo ook de piekmomenten in de ochtend. Aan de hand van deze inventarisatie kopen we het gas in op de TTF en stellen wij tarieven vast. Zo weet de klant waar hij aan toe is. Er is geen boetebeding, wanneer het vooraf vastgestelde volume niet wordt gehaald. Dat is onderdeel van de service.”

Dashboard
Nog een voordeel; klanten hebben via een online dashboard inzicht in het gasverbruik en daardoor meer grip op de kosten. “Stel, een hotelketen heeft vijf vestigingen. Dan kunnen we in alle restaurants van die vestigingen meters ophangen om per locatie het gasverbruik vast te stellen. De manager krijgt zo inzicht in het verbruik en kan zo waar nodig maatregelen nemen.” 

Het dashboard sluit volgens Ashwin Imambaks goed aan bij de service die Gas Natural Fenosa voor ogen heeft; transparant zijn naar de klant toe. “We krijgen regelmatig complimenten dat onze facturen overzichtelijk zijn en duidelijkheid geven. Een factuur bevat alle informatie over het gasverbruik. Daarnaast zijn er aantal variabelen in ingebouwd die per klant aangepast kunnen worden.”

Snelle oplossingen
Gas Natural Fenosa weet zich volgens Imambaks verder te onderscheiden, mede dankzij de organisatiestructuur. “Wat ons uniek maakt is dat wij een platte organisatie zijn. We zijn wereldwijd een grote speler, maar werken in Nederland met een klein team. De interne lijnen zijn daardoor kort, waardoor we snel met oplossingen komen. Klanten hebben een vast aanspreekpunt bij Gas Natural Fenosa. Wij hebben regelmatig contact met de klant aan de hand van video gesprekken. We geven dan uitleg en beantwoorden vragen van onze klanten. Dit werkt effectief en is efficiënt voor de klant.”

“Ons doel is om energie te leveren voor de ontwikkeling en het welzijn van onze klanten. We willen dat ‘onze’ hoteliers zonder zorgen gebruik maken van ons aardgas. Voor een hoge service en een zo gunstig mogelijk tarief.”

Gas Natural Fenosa in cijfers

Gas Natural Fenosa is 170 jaar geleden opgericht in Spanje en uitgegroeid tot een multinational die opereert in meer dan 30 landen met 23 miljoen klanten. Het is het grootste gas- en elektriciteitsbedrijf van Spanje en Latijns-Amerika. Sinds 2005 is het Gas Natural Fenosa zijn activiteiten aan het uitbreiden op het Europese vasteland, vanaf 2011 is het bedrijf actief in Nederland. Fenosa heeft een omzet van 25 miljard euro, een nettowinst van 1,5 miljard euro en een EBITDA van 5 miljard euro. Er werken 20.000 mensen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: