Spaans gasbedrijf zorgt voor revolutie op de Nederlandse hotelmarkt

24 april 2017 | Roy Spijker

Ieder hotel wil zijn gasten voorzien van een warme kamer en een warme douche. Om de ketel te verwarmen is aardgas nog altijd een belangrijke bron. Toch kan het vinden van de juiste aanbieder van gas een ingewikkelde zoektocht zijn, dankzij variërende prijzen en een uiteenlopend aanbod van diensten. Gas Natural Fenosa is een van de aanbieders op de markt en biedt naast een transparante prijsopgave ook een service waarmee de klant van A tot Z op de hoogte wordt gehouden van zijn gasverbruik. 

Gas Natural Fenosa is een Spaans bedrijf dat wereldwijd opereert. Sinds 2011 is het bedrijf ook actief op de Nederlandse markt. In Nederland houdt het bedrijf zich met name bezig met het toeleveren van gas aan zakelijke klanten. Volgens Ashwin Imambaks, sales manager bij Gas Natural Fenosa, is er één sector waar het bedrijf het verassend goed doet; de hotellerie. “In onze portefeuille hebben we een breed scala aan klanten, en daar zitten verrassend veel hotels tussen”, zegt Imambaks. “Het  valt op dat veel hotels niet overstappen op een andere gasleverancier. We hebben een retentiegraad van 96 procent. We doen dus iets goed, waardoor hotels graag bij ons gas afnemen.”

Hoe het komt dat Gas Natural Fenosa zo in trek is bij hotels? Imambaks heeft daar wel een antwoord op. “Wij onderscheiden ons in twee dingen ten opzichte van andere gasleveranciers in Nederland. Dat zijn de prijs en de service die wij leveren. Voor de hotellerie is energie een relatief grote kostenpost, waar nog veel winst te behalen valt. Wij laten zien hoe een prijs tot stand komt.”

Indexatie
Om te begrijpen hoe de prijs van het gas door Gas Natural Fenosa is samengesteld, is het belangrijk te weten waar het aardgas vandaan komt. In Nederland maakt Gas Natural Fenosa gebruik van de bestaande infrastructuur. Via de Title Transfer Facility (TTF) wordt het gas aangekocht en overgedragen aan Gas Natural Fenosa via het gastransportnetwerk van Gasunie Transport Services. 

Gas Natural Fenosa inventariseert hoeveel gas er nodig is voor zijn klanten, en koopt dit in op de TTF. “Wij brengen bij nieuwe klanten het gasverbruik en het volume in kaart. Zo ook de piekmomenten in de ochtend. Aan de hand van deze inventarisatie kopen we het gas in op de TTF en stellen wij tarieven vast. Zo weet de klant waar hij aan toe is. Er is geen boetebeding, wanneer het vooraf vastgestelde volume niet wordt gehaald. Dat is onderdeel van de service.”

Dashboard
Nog een voordeel; klanten hebben via een online dashboard inzicht in het gasverbruik en daardoor meer grip op de kosten. “Stel, een hotelketen heeft vijf vestigingen. Dan kunnen we in alle restaurants van die vestigingen meters ophangen om per locatie het gasverbruik vast te stellen. De manager krijgt zo inzicht in het verbruik en kan zo waar nodig maatregelen nemen.” 

Het dashboard sluit volgens Ashwin Imambaks goed aan bij de service die Gas Natural Fenosa voor ogen heeft; transparant zijn naar de klant toe. “We krijgen regelmatig complimenten dat onze facturen overzichtelijk zijn en duidelijkheid geven. Een factuur bevat alle informatie over het gasverbruik. Daarnaast zijn er aantal variabelen in ingebouwd die per klant aangepast kunnen worden.”

Snelle oplossingen
Gas Natural Fenosa weet zich volgens Imambaks verder te onderscheiden, mede dankzij de organisatiestructuur. “Wat ons uniek maakt is dat wij een platte organisatie zijn. We zijn wereldwijd een grote speler, maar werken in Nederland met een klein team. De interne lijnen zijn daardoor kort, waardoor we snel met oplossingen komen. Klanten hebben een vast aanspreekpunt bij Gas Natural Fenosa. Wij hebben regelmatig contact met de klant aan de hand van video gesprekken. We geven dan uitleg en beantwoorden vragen van onze klanten. Dit werkt effectief en is efficiënt voor de klant.”

“Ons doel is om energie te leveren voor de ontwikkeling en het welzijn van onze klanten. We willen dat ‘onze’ hoteliers zonder zorgen gebruik maken van ons aardgas. Voor een hoge service en een zo gunstig mogelijk tarief.”

Gas Natural Fenosa in cijfers

Gas Natural Fenosa is 170 jaar geleden opgericht in Spanje en uitgegroeid tot een multinational die opereert in meer dan 30 landen met 23 miljoen klanten. Het is het grootste gas- en elektriciteitsbedrijf van Spanje en Latijns-Amerika. Sinds 2005 is het Gas Natural Fenosa zijn activiteiten aan het uitbreiden op het Europese vasteland, vanaf 2011 is het bedrijf actief in Nederland. Fenosa heeft een omzet van 25 miljard euro, een nettowinst van 1,5 miljard euro en een EBITDA van 5 miljard euro. Er werken 20.000 mensen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Weet jij alles over privacywetgeving binnen de hotellerie? Volg de training van de HM Academy

Het zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens is tegenwoordig voor iedere branche van groot belang, ook voor de hotellerie. Specifiek voor de hotellerie draait veel om het bieden van een goede service aan je gasten, en hieronder valt ook het zorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Als ...

Hotel Opening
Fattal Hotel Group opent vier nieuwe hotels in Londen

Fattal Hotel Group heeft op 18 maart aangekondigd een huurovereenkomst voor langere tijd te hebben verkregen op vier Grange Hotels in Londen. Hierdoor treedt de groep toe tot de markt van centraal Londen. Het nieuws volgt na de recente acquisitie van het iconische Midland Hotel in Manchester; &eacut...

Achtergronden Internationaal
Hotelgasten werden in het geheim begluurd in dit hotel

Wel 1600 hotelgasten zijn begluurd door mensen die 45 dollar per maand betaalden om in realtime mee te kijken naar wat er op de bewuste hotelkamers van argeloze toeristen in Zuid-Korea gebeurde. In stopcontacten De camera's waren in het geheim geplaatst in de hotelkamers van het hotel. Ze ...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Chefs F&B
Roel Oostrum nieuwe executive chef van Blooming in Bergen

Het zaadje werd geplant toen hij als souschef de keuken van Blooming betrad. Nu, jaren later, bloeit er iets heel moois. Vanaf heden is Roel Oostrum de nieuwe executive chef van Blooming in Bergen. Blooming bestaat uit drie unieke locaties: Blooming hotel, Landgoed Het Hof en strandpaviljoen Bloomin...

Hotelbouwplannen
Nog nooit zoveel hotelkamers verbouwd of gebouwd

Nog nooit zijn er zoveel kamers gesignaleerd die verbouwd of gerealiseerd worden binnen de hotellerie. 2018 bijkt het jaar van de grote hotelbouwplannen, zo blijkt uit een inventarisatie van Hotelbouwplannen. In onderstaande afbeeldingen zie je de trends en statistieken. Hotelbouwplannen heeft al...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: