Stappenplan uitbesteding F&B

11 december 2003 |

Uitbesteding is een ingewikkelde kwestie. Toch zijn er in de hotellerie al veel successen mee geboekt. En een nieuw fenomeen dient zich aan, namelijk het uitbesteden van de F&B afdeling(en) van hotels. Goede resultaten zijn reeds behaald in het buitenland en een enkele in Nederland. Op basis van recent onderzoek heeft het Bedrijfschap Horeca en Catering een stappenplan opgesteld om de hotelier te begeleiden tijdens het proces van uitbesteding van de F&B activiteiten. Uitbesteding is de laatste jaren een trend geworden ook in de hotelsector. Ruim 90% van de hotels met meer dan 20 kamers besteedt één of meerdere bedrijfsfuncties uit. Onderzoek wijst uit dat hoteliers in het algemeen tevreden zijn over de uitbesteding van bedrijfsfuncties en dat een deel positief gestemd is ten opzichte van de uitbesteding van functies waarbij het personeel in contact komt met de gasten. Nu rijst de vraag waarom hoteliers niet massaal de kans aangrijpen om F&B outlets uit te besteden aan externe partners met expertise en kennis op het gebied van F&B. In Nederland zijn inmiddels enkele voorbeelden van uitbesteding van F&B bekend, maar dit is niets in vergelijking met het buitenland. Daar zijn de grote cateraars volop bezig om deze, voor hen nieuwe, markt te veroveren en zijn er al verscheidene successen mee geboekt. Het proces wat doorlopen moet worden om tot uitbesteding over te gaan, is tijdrovend en vereist veel aandacht en nauwkeurigheid. Enkele problemen die kunnen voorkomen zijn dat de kosten hoger uitvallen dan gepland, dat het uitbestedingsconcept niet aansluit bij het concept van het hotel en dat de hotelier niet tevreden is over het personeel van de uitbestedingspartner. Deze problemen kunnen voorkomen worden door het proces van uitbesteding zorgvuldig te doorlopen en hiervoor is na onderzoek een stappenplan opgesteld. Dit stappenplan begeleidt hoteliers tijdens dit proces van uitbesteding van F&B outlets. Zonder goede voorbereiding, samenwerking en implementatie is een succesvol resultaat alles behalve verzekerd. Het rapport is te donwloaden op de website van het Bedrijfschap Horeca en Catering. Verder kunt u in de nieuwe uitgave van Hospitality Management alles lezen over het volgend jaar te houden Nationale F&B debat, dat outsourcing als thema heeft.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Ondernemen
Creatief ondernemerschap hielp deze hoteliers de zomer door

In mei van dit jaar, in het hart van de crisis, voorspelde het NBTC-NIPO dat 1,8 miljoen Nederlanders de vakantie in eigen land zouden vieren. Terwijl veel hotels de deuren dicht hadden, werd achter die gesloten deuren een plan gesmeed om het hotel vol te krijgen na de lockdown. Want het moest vo...

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: