Stappenplan uitbesteding F&B

11 december 2003
Stappenplan uitbesteding F&B

Uitbesteding is een ingewikkelde kwestie. Toch zijn er in de hotellerie al veel successen mee geboekt. En een nieuw fenomeen dient zich aan, namelijk het uitbesteden van de F&B afdeling(en) van hotels. Goede resultaten zijn reeds behaald in het buitenland en een enkele in Nederland. Op basis van recent onderzoek heeft het Bedrijfschap Horeca en Catering een stappenplan opgesteld om de hotelier te begeleiden tijdens het proces van uitbesteding van de F&B activiteiten. Uitbesteding is de laatste jaren een trend geworden ook in de hotelsector. Ruim 90% van de hotels met meer dan 20 kamers besteedt één of meerdere bedrijfsfuncties uit. Onderzoek wijst uit dat hoteliers in het algemeen tevreden zijn over de uitbesteding van bedrijfsfuncties en dat een deel positief gestemd is ten opzichte van de uitbesteding van functies waarbij het personeel in contact komt met de gasten. Nu rijst de vraag waarom hoteliers niet massaal de kans aangrijpen om F&B outlets uit te besteden aan externe partners met expertise en kennis op het gebied van F&B. In Nederland zijn inmiddels enkele voorbeelden van uitbesteding van F&B bekend, maar dit is niets in vergelijking met het buitenland. Daar zijn de grote cateraars volop bezig om deze, voor hen nieuwe, markt te veroveren en zijn er al verscheidene successen mee geboekt. Het proces wat doorlopen moet worden om tot uitbesteding over te gaan, is tijdrovend en vereist veel aandacht en nauwkeurigheid. Enkele problemen die kunnen voorkomen zijn dat de kosten hoger uitvallen dan gepland, dat het uitbestedingsconcept niet aansluit bij het concept van het hotel en dat de hotelier niet tevreden is over het personeel van de uitbestedingspartner. Deze problemen kunnen voorkomen worden door het proces van uitbesteding zorgvuldig te doorlopen en hiervoor is na onderzoek een stappenplan opgesteld. Dit stappenplan begeleidt hoteliers tijdens dit proces van uitbesteding van F&B outlets. Zonder goede voorbereiding, samenwerking en implementatie is een succesvol resultaat alles behalve verzekerd. Het rapport is te donwloaden op de website van het Bedrijfschap Horeca en Catering. Verder kunt u in de nieuwe uitgave van Hospitality Management alles lezen over het volgend jaar te houden Nationale F&B debat, dat outsourcing als thema heeft.

Overig nieuws