Sterke samenwerking maakt droom Zero Energy Hotel werkelijkheid

5 juni 2019 | redactie

Aan de rand van het IJmeer, waar stad en natuur bij elkaar komen, wordt aan de toekomst gebouwd. Letterlijk én figuurlijk, want met het nieuwe Hotel Breeze krijgt Amsterdam dit voorjaar het eerste Zero Energy Hotel ter wereld. Met onder andere een innovatief klimaatsysteem, intensieve samenwerking en circulariteit tilt het hotel duurzaamheid in haar branche naar een hoger niveau.

Hotel Breeze: verantwoord genieten

Hotel Breeze Amsterdam, dat volledig gaat draaien op de energie die het zelf opwekt, heeft een klimaatsysteem dat gebaseerd is op natuurlijke airconditioning. Maikel Stabij, General Manager bij Aeon Plaza Hotel en Pieter Sanen, Director of Operations: “Het is voor het eerst dat dit concept in een gebouw wordt geïmplementeerd.” Naast een nieuw klimaatsysteem krijgt het hotel ook een vooruitstrevend interieur. “Duurzaamheid en circulariteit betekenen niet dat je hoeft in te leveren op luxe. We zorgen ervoor dat de gast volop kan genieten op een verantwoorde manier.”

Samenwerking met duurzaamheid als doel

In de hotellerie wordt steeds meer gewerkt aan duurzaamheid, maar een Zero Energy Hotel is next level sustainability. Voor de bouw en ontwikkeling van Hotel Breeze Amsterdam hebben meerdere partijen de handen in elkaar moeten slaan. Amstelius en Dutch Green Company zijn de samenwerking met Borghese Real Estate, Simetra Investments en Aeon Plaza Hotels als exploitant aangegaan om zo het eerste ‘zero energy hotel’ ter wereld te ontwikkelen.

Om het idee in de praktijk tot werkelijkheid te brengen is er voor het hotellinnen bij Hotel Breeze gekozen voor een innovatieve oplossing. De twee linnenpartners: Blycolin (zorgeloos linnenbeheer) en Lamme Textielbeheer (duurzaam wassen). Zelfs de gast ziet Hotel Breeze als ‘partner’. Stabij en Sanen: “We vragen ook hen mee te denken over hoe we een bijdrage kunnen leveren aan het herstel en behoud van de aarde.”

195 bedden opgemaakt met gerecycled linnen

Linnenpartner Blycolin gaat in Hotel Breeze een innovatief product testen: de Reborn. Dit is een bedlaken dat voor 50% bestaat uit gerecyclede vezels die voor een deel afkomstig zijn van oude lakens. Rob Kimman, Commercieel directeur: “In het recycleproces ontrafelen machines de oude lakens en maken hiervan nieuwe vezels. Die vezels worden tot nieuw garen geweven.” In vergelijking met reguliere textielprocessen verbruikt de Reborn per kilo katoen 3.485 liter minder water en 6,32 minder kilowatt aan energie en zorgt de Reborn voor 1,58 kilogram minder CO2-uitstoot.

Zero Energy: deurtje open, deurtje dicht

Het nieuwe klimaatsysteem van Breeze is gebaseerd op het EWF-concept van Dr. Ing. Ben Bronsema, die hiermee op 80-jarige leeftijd promoveerde aan de TU Delft, Het maakt op een slimme manier gebruik van de natuurlijke elementen zon, wind, water en aarde. Termietenheuvels waren zijn inspiratie: die zijn van binnen altijd op een constante temperatuur, terwijl ze in de woestijn staan waar het overdag 40 graden kan worden en het ’s nachts onder het vriespunt kan zijn. Termieten controleren de luchtstromen door steeds ergens een deurtje te openen en ergens anders een deur te sluiten.

Een kijkje in de ‘keuken’ van Hotel Breeze

Net als bij het bouwen van een termietenheuvel is ook bij het realiseren van een project als Breeze de samenwerking met partners essentieel. Stabij en Sanen: “Alleen kunnen we het niet. We moeten elkaar versterken en ondersteunen om op lange termijn een positieve impact te kunnen maken." De deuren van het hotel gaan naar verwachting in juni open. Tot dan kun je een glimp van het hotel opvangen via de webcam op de website van Hotel Breeze Amsterdam. Na de bouw worden de beelden verwerkt tot een film en kun je met eigen ogen zien hoe het eerste Zero Energy Hotel tot stand is gekomen.

Over Blycolin

Blycolin verleent linnenservice aan (zorg)hotels, wellnesscentra en restaurants. In de Benelux, Duitsland en Polen voorziet zij de hospitalitybranche met haar vier eigen wasserijen en een groot aantal partnerwasserijen al 45 jaar van oplossingen, of het nu om voorraadbeheer, productievernieuwing, conceptontwikkeling of management gaat. Zo werkt Blycolin niet alleen aan maximaal comfort voor gasten, maar zorgt ze er ook voor dat de dag van de housekeeping vlekkeloos verloopt. Kwaliteit en duurzaamheid hebben hierin altijd grote aandacht.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: