Sterke samenwerking maakt droom Zero Energy Hotel werkelijkheid

5 juni 2019 | redactie

Aan de rand van het IJmeer, waar stad en natuur bij elkaar komen, wordt aan de toekomst gebouwd. Letterlijk én figuurlijk, want met het nieuwe Hotel Breeze krijgt Amsterdam dit voorjaar het eerste Zero Energy Hotel ter wereld. Met onder andere een innovatief klimaatsysteem, intensieve samenwerking en circulariteit tilt het hotel duurzaamheid in haar branche naar een hoger niveau.

Hotel Breeze: verantwoord genieten

Hotel Breeze Amsterdam, dat volledig gaat draaien op de energie die het zelf opwekt, heeft een klimaatsysteem dat gebaseerd is op natuurlijke airconditioning. Maikel Stabij, General Manager bij Aeon Plaza Hotel en Pieter Sanen, Director of Operations: “Het is voor het eerst dat dit concept in een gebouw wordt geïmplementeerd.” Naast een nieuw klimaatsysteem krijgt het hotel ook een vooruitstrevend interieur. “Duurzaamheid en circulariteit betekenen niet dat je hoeft in te leveren op luxe. We zorgen ervoor dat de gast volop kan genieten op een verantwoorde manier.”

Samenwerking met duurzaamheid als doel

In de hotellerie wordt steeds meer gewerkt aan duurzaamheid, maar een Zero Energy Hotel is next level sustainability. Voor de bouw en ontwikkeling van Hotel Breeze Amsterdam hebben meerdere partijen de handen in elkaar moeten slaan. Amstelius en Dutch Green Company zijn de samenwerking met Borghese Real Estate, Simetra Investments en Aeon Plaza Hotels als exploitant aangegaan om zo het eerste ‘zero energy hotel’ ter wereld te ontwikkelen.

Om het idee in de praktijk tot werkelijkheid te brengen is er voor het hotellinnen bij Hotel Breeze gekozen voor een innovatieve oplossing. De twee linnenpartners: Blycolin (zorgeloos linnenbeheer) en Lamme Textielbeheer (duurzaam wassen). Zelfs de gast ziet Hotel Breeze als ‘partner’. Stabij en Sanen: “We vragen ook hen mee te denken over hoe we een bijdrage kunnen leveren aan het herstel en behoud van de aarde.”

195 bedden opgemaakt met gerecycled linnen

Linnenpartner Blycolin gaat in Hotel Breeze een innovatief product testen: de Reborn. Dit is een bedlaken dat voor 50% bestaat uit gerecyclede vezels die voor een deel afkomstig zijn van oude lakens. Rob Kimman, Commercieel directeur: “In het recycleproces ontrafelen machines de oude lakens en maken hiervan nieuwe vezels. Die vezels worden tot nieuw garen geweven.” In vergelijking met reguliere textielprocessen verbruikt de Reborn per kilo katoen 3.485 liter minder water en 6,32 minder kilowatt aan energie en zorgt de Reborn voor 1,58 kilogram minder CO2-uitstoot.

Zero Energy: deurtje open, deurtje dicht

Het nieuwe klimaatsysteem van Breeze is gebaseerd op het EWF-concept van Dr. Ing. Ben Bronsema, die hiermee op 80-jarige leeftijd promoveerde aan de TU Delft, Het maakt op een slimme manier gebruik van de natuurlijke elementen zon, wind, water en aarde. Termietenheuvels waren zijn inspiratie: die zijn van binnen altijd op een constante temperatuur, terwijl ze in de woestijn staan waar het overdag 40 graden kan worden en het ’s nachts onder het vriespunt kan zijn. Termieten controleren de luchtstromen door steeds ergens een deurtje te openen en ergens anders een deur te sluiten.

Een kijkje in de ‘keuken’ van Hotel Breeze

Net als bij het bouwen van een termietenheuvel is ook bij het realiseren van een project als Breeze de samenwerking met partners essentieel. Stabij en Sanen: “Alleen kunnen we het niet. We moeten elkaar versterken en ondersteunen om op lange termijn een positieve impact te kunnen maken." De deuren van het hotel gaan naar verwachting in juni open. Tot dan kun je een glimp van het hotel opvangen via de webcam op de website van Hotel Breeze Amsterdam. Na de bouw worden de beelden verwerkt tot een film en kun je met eigen ogen zien hoe het eerste Zero Energy Hotel tot stand is gekomen.

Over Blycolin

Blycolin verleent linnenservice aan (zorg)hotels, wellnesscentra en restaurants. In de Benelux, Duitsland en Polen voorziet zij de hospitalitybranche met haar vier eigen wasserijen en een groot aantal partnerwasserijen al 45 jaar van oplossingen, of het nu om voorraadbeheer, productievernieuwing, conceptontwikkeling of management gaat. Zo werkt Blycolin niet alleen aan maximaal comfort voor gasten, maar zorgt ze er ook voor dat de dag van de housekeeping vlekkeloos verloopt. Kwaliteit en duurzaamheid hebben hierin altijd grote aandacht.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: