Sterrenrestaurants serveren massaal foute vis

7 juni 2019 | Thijs Jacobs

Toprestaurants die zich onderscheiden met een Michelinster onderscheiden zich allesbehalve met duurzame vis. Sterker nog, maar liefst 89 procent van de Nederlandse sterrenrestaurants serveert één of meer vissoorten die rood scoren op de VISwijzer.

Milieuorganisatie Good Fish Foundation (uitgever van de VISwijzer) deed onderzoek naar de duurzaamheid van vis in Nederlandse restaurants met één of meer Michelinsterren in verband met World Oceans Day aanstaande zaterdag. De organisatie onderzocht de menukaarten van alle sterrenrestaurants in Nederland die online hun menukaart presenteren. Van de in totaal 110 sterrenrestaurants zijn 95 menukaarten op hun visaanbod onderzocht.

Op maar liefst 89 procent van deze menukaarten staat ten minste één gerecht met een vissoort die rood scoort op de VISwijzer. De score ‘rood’ op de VISwijzer betekent dat een vis meerdere duurzaamheidsproblemen heeft, zoals overbevissing en schade aan de zeebodem.  Dit onderzoek laat zien dat slechts 11 procent van de onderzochte sterrenrestaurants enkel vis serveert die groen of oranje scoort op de VISwijzer. Een oranje score op de VISwijzer is een ‘tweede keus of goed alternatief’ en een groene score is een goede, duurzame keus.

Consument wil verantwoorde vis

Good Fish Foundation (GFF) vindt deze resultaten zeer zorgelijk. Chefkoks met Michelinsterren  besteden veel aandacht aan de kwaliteit van hun producten. Daarom zou je als consument ook verantwoorde vis op de kaart verwachten. Dat valt dus erg tegen. "Helaas zijn veel ‘speciale’ vissoorten exclusief omdat ze weinig meer voorkomen door overbevissing. Typische voorbeelden zijn rog, paling en blauwvintonijn", aldus Christien Absil, directeur GFF.

Vorig jaar liet Good Fish Foundation al zien dat het met duurzame vis in Nederlandse restaurants die aangeven duurzaam te willen inkopen slecht gesteld is. Een belangrijke reden is dat de meeste leveranciers geen goed herkenbaar aanbod van duurzame vis, uitzonderingen daargelaten. Datajournalisten van Pointer, het journalistieke platform van KRO/NCRV concludeerden onlangs ook dat de groothandel waar de restaurants hun inkopen doen,  maar weinig verantwoorde vis hebben.

Good Fish Foundation hoopt dat sterrenrestaurants nu een voorbeeldfunctie gaan nemen en bedreigde soorten van de kaart halen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

Toerisme Coronacrisis
NBTC: Boek- en zoekgedrag met 85 procent gedaald

NBTC, het marketingplatform voor toerisme in en naar Nederland, monitort de komende tijd relevante indicatoren die inzicht kunnen geven in het effect van de coronacrisis op het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan het zoek- en boekgedrag, maar ook het sentiment onder potentiële reizigers. ...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: