Sterrenrestaurants serveren massaal foute vis

7 juni 2019 | Thijs Jacobs

Toprestaurants die zich onderscheiden met een Michelinster onderscheiden zich allesbehalve met duurzame vis. Sterker nog, maar liefst 89 procent van de Nederlandse sterrenrestaurants serveert één of meer vissoorten die rood scoren op de VISwijzer.

Milieuorganisatie Good Fish Foundation (uitgever van de VISwijzer) deed onderzoek naar de duurzaamheid van vis in Nederlandse restaurants met één of meer Michelinsterren in verband met World Oceans Day aanstaande zaterdag. De organisatie onderzocht de menukaarten van alle sterrenrestaurants in Nederland die online hun menukaart presenteren. Van de in totaal 110 sterrenrestaurants zijn 95 menukaarten op hun visaanbod onderzocht.

Op maar liefst 89 procent van deze menukaarten staat ten minste één gerecht met een vissoort die rood scoort op de VISwijzer. De score ‘rood’ op de VISwijzer betekent dat een vis meerdere duurzaamheidsproblemen heeft, zoals overbevissing en schade aan de zeebodem.  Dit onderzoek laat zien dat slechts 11 procent van de onderzochte sterrenrestaurants enkel vis serveert die groen of oranje scoort op de VISwijzer. Een oranje score op de VISwijzer is een ‘tweede keus of goed alternatief’ en een groene score is een goede, duurzame keus.

Consument wil verantwoorde vis

Good Fish Foundation (GFF) vindt deze resultaten zeer zorgelijk. Chefkoks met Michelinsterren  besteden veel aandacht aan de kwaliteit van hun producten. Daarom zou je als consument ook verantwoorde vis op de kaart verwachten. Dat valt dus erg tegen. "Helaas zijn veel ‘speciale’ vissoorten exclusief omdat ze weinig meer voorkomen door overbevissing. Typische voorbeelden zijn rog, paling en blauwvintonijn", aldus Christien Absil, directeur GFF.

Vorig jaar liet Good Fish Foundation al zien dat het met duurzame vis in Nederlandse restaurants die aangeven duurzaam te willen inkopen slecht gesteld is. Een belangrijke reden is dat de meeste leveranciers geen goed herkenbaar aanbod van duurzame vis, uitzonderingen daargelaten. Datajournalisten van Pointer, het journalistieke platform van KRO/NCRV concludeerden onlangs ook dat de groothandel waar de restaurants hun inkopen doen,  maar weinig verantwoorde vis hebben.

Good Fish Foundation hoopt dat sterrenrestaurants nu een voorbeeldfunctie gaan nemen en bedreigde soorten van de kaart halen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: