Sterrenrestaurants serveren massaal foute vis

7 juni 2019 | Thijs Jacobs

Toprestaurants die zich onderscheiden met een Michelinster onderscheiden zich allesbehalve met duurzame vis. Sterker nog, maar liefst 89 procent van de Nederlandse sterrenrestaurants serveert één of meer vissoorten die rood scoren op de VISwijzer.

Milieuorganisatie Good Fish Foundation (uitgever van de VISwijzer) deed onderzoek naar de duurzaamheid van vis in Nederlandse restaurants met één of meer Michelinsterren in verband met World Oceans Day aanstaande zaterdag. De organisatie onderzocht de menukaarten van alle sterrenrestaurants in Nederland die online hun menukaart presenteren. Van de in totaal 110 sterrenrestaurants zijn 95 menukaarten op hun visaanbod onderzocht.

Op maar liefst 89 procent van deze menukaarten staat ten minste één gerecht met een vissoort die rood scoort op de VISwijzer. De score ‘rood’ op de VISwijzer betekent dat een vis meerdere duurzaamheidsproblemen heeft, zoals overbevissing en schade aan de zeebodem.  Dit onderzoek laat zien dat slechts 11 procent van de onderzochte sterrenrestaurants enkel vis serveert die groen of oranje scoort op de VISwijzer. Een oranje score op de VISwijzer is een ‘tweede keus of goed alternatief’ en een groene score is een goede, duurzame keus.

Consument wil verantwoorde vis

Good Fish Foundation (GFF) vindt deze resultaten zeer zorgelijk. Chefkoks met Michelinsterren  besteden veel aandacht aan de kwaliteit van hun producten. Daarom zou je als consument ook verantwoorde vis op de kaart verwachten. Dat valt dus erg tegen. "Helaas zijn veel ‘speciale’ vissoorten exclusief omdat ze weinig meer voorkomen door overbevissing. Typische voorbeelden zijn rog, paling en blauwvintonijn", aldus Christien Absil, directeur GFF.

Vorig jaar liet Good Fish Foundation al zien dat het met duurzame vis in Nederlandse restaurants die aangeven duurzaam te willen inkopen slecht gesteld is. Een belangrijke reden is dat de meeste leveranciers geen goed herkenbaar aanbod van duurzame vis, uitzonderingen daargelaten. Datajournalisten van Pointer, het journalistieke platform van KRO/NCRV concludeerden onlangs ook dat de groothandel waar de restaurants hun inkopen doen,  maar weinig verantwoorde vis hebben.

Good Fish Foundation hoopt dat sterrenrestaurants nu een voorbeeldfunctie gaan nemen en bedreigde soorten van de kaart halen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Events Hoteltech
LiveBlog tijdens HotelTech 2019 - Het volledige programma

Maandag is het zover: HotelTech 2019. Nieuw dit jaar is de liveblog die de redactie van Hospitality Management tijdens het congres bij zal houden. Mocht u er niet bij kunnen zijn, hou dan de website scherp in de gaten om op de hoogte te blijven. Hieronder worden de hoofdrolspelers van HotelTech 2019...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: