Sterrenrestaurants serveren massaal foute vis

7 juni 2019 | Thijs Jacobs

Toprestaurants die zich onderscheiden met een Michelinster onderscheiden zich allesbehalve met duurzame vis. Sterker nog, maar liefst 89 procent van de Nederlandse sterrenrestaurants serveert één of meer vissoorten die rood scoren op de VISwijzer.

Milieuorganisatie Good Fish Foundation (uitgever van de VISwijzer) deed onderzoek naar de duurzaamheid van vis in Nederlandse restaurants met één of meer Michelinsterren in verband met World Oceans Day aanstaande zaterdag. De organisatie onderzocht de menukaarten van alle sterrenrestaurants in Nederland die online hun menukaart presenteren. Van de in totaal 110 sterrenrestaurants zijn 95 menukaarten op hun visaanbod onderzocht.

Op maar liefst 89 procent van deze menukaarten staat ten minste één gerecht met een vissoort die rood scoort op de VISwijzer. De score ‘rood’ op de VISwijzer betekent dat een vis meerdere duurzaamheidsproblemen heeft, zoals overbevissing en schade aan de zeebodem.  Dit onderzoek laat zien dat slechts 11 procent van de onderzochte sterrenrestaurants enkel vis serveert die groen of oranje scoort op de VISwijzer. Een oranje score op de VISwijzer is een ‘tweede keus of goed alternatief’ en een groene score is een goede, duurzame keus.

Consument wil verantwoorde vis

Good Fish Foundation (GFF) vindt deze resultaten zeer zorgelijk. Chefkoks met Michelinsterren  besteden veel aandacht aan de kwaliteit van hun producten. Daarom zou je als consument ook verantwoorde vis op de kaart verwachten. Dat valt dus erg tegen. "Helaas zijn veel ‘speciale’ vissoorten exclusief omdat ze weinig meer voorkomen door overbevissing. Typische voorbeelden zijn rog, paling en blauwvintonijn", aldus Christien Absil, directeur GFF.

Vorig jaar liet Good Fish Foundation al zien dat het met duurzame vis in Nederlandse restaurants die aangeven duurzaam te willen inkopen slecht gesteld is. Een belangrijke reden is dat de meeste leveranciers geen goed herkenbaar aanbod van duurzame vis, uitzonderingen daargelaten. Datajournalisten van Pointer, het journalistieke platform van KRO/NCRV concludeerden onlangs ook dat de groothandel waar de restaurants hun inkopen doen,  maar weinig verantwoorde vis hebben.

Good Fish Foundation hoopt dat sterrenrestaurants nu een voorbeeldfunctie gaan nemen en bedreigde soorten van de kaart halen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam
Hoofdkantoor The Student Hotel naar Amsterdam

Vanwege de exponentiële groei van The Student Hotel, heeft het internationale hoofdkantoor zich in januari 2020 in Amsterdam Noord gevestigd. Het culturele, eclectische en industriële bedrijventerrein in Noord sluit naadloos aan bij de kernwaarden van TSH. Het nieuwe hoofdkantoor is gev...

Amsterdam Verbouwen
De L'Europe Amsterdam brengt Amsterdamse iconen samen in 't Huys

Hotel De L'Europe Amsterdam opent in maart de deuren van 't Huys. Een vernieuwde vleugel van het hotel, met een eigen ingang aan de Nieuwe Doelenstraat, waar zowel de Amsterdammer als de hotelgast 'Original Amsterdam Luxury' vindt. 't Huys biedt onderdak aan drie Amsterdamse toon...

Awards Amsterdam
Park Inn by Radisson Amsterdam City West is hotel van het jaar

Het nieuwe Park Inn by Radisson Amsterdam City West hotel is verkozen tot ‘Hotel van het Jaar 2019’ in de regio Midden- en Zuid-Europa van de Radisson Hotel Group (RHG). Het designhotel behaalde op het gebied van bezettingsgraad, kwaliteit, omzet, gast-reviews, duurzaamheid en veiligheid...

Van der Valk
Van der Valk gaat hotelgasten helpen om te stoppen met roken

Waar Van der Valk Hotels de afgelopen jaren met haar Vitaal-concept al grote stappen zette in de gezondheidsmarkt, gaat ze nu ook haar gasten helpen met het stoppen met roken. In een 5-daags intern programma wordt er middels zowel groeps- als individuele coaching een extra stimulans gecreëerd o...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Hotel Den Haag
Kennisnetwerk Destinatie Nederland zet in op gastvrijheidsbeleving door samenwerking met Hotelschool The Hague

Hoe kun je als destinatiemanagement organisatie (DMO) een bijdrage leveren aan de gastvrijheidsbeleving van jouw stad of streek? Dat is de vraag die regelmatig gesteld wordt binnen Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Gastvrijheid is één van de pijlers binnen Perspectief2030, de visie o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: