Terrorisme dompelt Franse hotellerie in rouw

10 augustus 2016 | Thijs Jacobs

De recente daden van terrorisme hebben de Franse toerismeindustrie harde klappen toegebracht. Het aantal hotelboekingen in Parijs en Nice daalde met 20 procent en de revenue per kamer daalde eveneens. Analisten voorzien echter een spoedig herstel, maar alleen wanneer de veiligheid in hotels wordt verbeterd.

Uit een rapport van MKG Group blijkt dat de aanslagen in Parijs van 25 november 2015 een dramatische daling van het aantal hotelovernachtingen in Frankrijk hebben veroorzaakt. Franse hoteliers hebben daardoor zo'n 270 miljoen euro aan revenue misgelopen. 146 miljoen euro daarvan zijn verliezen die Parijse hotels moesten incasseren.

Juist toen er duidelijke tekenen van herstel zichtbaar waren, kwam er de aanslag met de vrachtwagen in Nice. Dit veroorzaakte een directe stagnatie van hotelboekingen in Frankrijk. Parijs is van alle Europese steden het hardst geraakt door terrorisme, met een daling van 22 procent van het aantal buitenlandse toeristen en 10 procent minder hotelboekingen na de aanslagen in november 2015.

In het bijzonder de Amerikaanse, Chinese en Japanse toeristen laten het afweten. De vakantieboekingen in Frankrijk voor de maanden na de aanslag in Nice daalden sterk; met zeker 20 procent voor heel Frankrijk. 

Hotels aan de Côte d'Azur zouden hun prijzen voor het hoogseizoen met 12 tot 50 procent hebben verlaagd op websites zoals Booking.com en Trivago om zodoende toeristen te bewegen om er te verblijven. Er wordt gevreesd voor een verdere daling van het aantal hotelovernachtingen in de regio, aangezien de gevolgen van de recente aanslag nog niet geheel duidelijk zijn. Het luxesegment werd het hardst getroffen, met een daling van de revenue per beschikbare kamer van 45 procent op bepaalde dagen in juli. Hotels zouden er goed aan doen om de beveiligingsmaatregelen te verscherpen. Meer bewakingscamera's plaatsen en controle van gasten behoren hierbij tot de mogelijkheden. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

The Prince Akatoi in Londen heropent

Het Prince Akatoki in Marylebone, het enige Japanse vijfsterren hotel in Londen, heropent in augustus met een nieuw "Taste of Japan"-pakket om de gasten onder te dompelen in het Japans. gastvrijheid en cultuur. De naam Akatoki komt van een Aziatisch Japans woord voor "dageraad" o...

Horeca & Recht Hotel & Recht
Een vergoeding voor goodwill aan het einde van de huur, hoe zit dat eigenlijk?

Als onderdeel van een huurovereenkomst met betrekking tot hotelruimte onderhandelen partijen regelmatig over de vraag wat er met de (al dan niet door huurder) in het gehuurde aangebrachte voorzieningen zal gebeuren bij het einde van de huur. Een afspraak dat huurder deze voorzieningen (al dan niet o...

Economie
UWV: vooral jongeren in de horeca doen beroep op TOFA

De afgelopen 5 weken konden flexwerkers, oproep- en uitzendkrachten met inkomstenverlies door corona een beroep doen op de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Ruim zeventig procent van de goedgekeurde aanvragen gaat naar werknemers tussen de 18 en 27 jaar. Veel va...

Amsterdam
Hotel W meerdere keren beschoten

In de nacht van dinsdag op woensdag is Hotel W in Amsterdam meerdere keren beschoten, zo staat de lezen op de website van Het Parool. Er raakte niemand gewond. Wel zitten er meerdere kogelgaten in de voordeur van het hotel. Om iets voor half vier vannacht kreeg de politie de melding van een schi...

Columns
Column Hans van Spronsen: In je kracht staan

Eén keer een beetje zweverige titel maar wel één die de lading dekt van mijn betoog. Vooral middelgrote en kleinere hotels moeten zich in deze coronatijden hieraan vasthouden. Vertrouwen is een speerpunt in het contact met uw gasten. Hebben zij het vertrouwen dat zij in uw horec...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: