Terrorisme dompelt Franse hotellerie in rouw

10 augustus 2016 | Thijs Jacobs

De recente daden van terrorisme hebben de Franse toerismeindustrie harde klappen toegebracht. Het aantal hotelboekingen in Parijs en Nice daalde met 20 procent en de revenue per kamer daalde eveneens. Analisten voorzien echter een spoedig herstel, maar alleen wanneer de veiligheid in hotels wordt verbeterd.

Uit een rapport van MKG Group blijkt dat de aanslagen in Parijs van 25 november 2015 een dramatische daling van het aantal hotelovernachtingen in Frankrijk hebben veroorzaakt. Franse hoteliers hebben daardoor zo'n 270 miljoen euro aan revenue misgelopen. 146 miljoen euro daarvan zijn verliezen die Parijse hotels moesten incasseren.

Juist toen er duidelijke tekenen van herstel zichtbaar waren, kwam er de aanslag met de vrachtwagen in Nice. Dit veroorzaakte een directe stagnatie van hotelboekingen in Frankrijk. Parijs is van alle Europese steden het hardst geraakt door terrorisme, met een daling van 22 procent van het aantal buitenlandse toeristen en 10 procent minder hotelboekingen na de aanslagen in november 2015.

In het bijzonder de Amerikaanse, Chinese en Japanse toeristen laten het afweten. De vakantieboekingen in Frankrijk voor de maanden na de aanslag in Nice daalden sterk; met zeker 20 procent voor heel Frankrijk. 

Hotels aan de Côte d'Azur zouden hun prijzen voor het hoogseizoen met 12 tot 50 procent hebben verlaagd op websites zoals Booking.com en Trivago om zodoende toeristen te bewegen om er te verblijven. Er wordt gevreesd voor een verdere daling van het aantal hotelovernachtingen in de regio, aangezien de gevolgen van de recente aanslag nog niet geheel duidelijk zijn. Het luxesegment werd het hardst getroffen, met een daling van de revenue per beschikbare kamer van 45 procent op bepaalde dagen in juli. Hotels zouden er goed aan doen om de beveiligingsmaatregelen te verscherpen. Meer bewakingscamera's plaatsen en controle van gasten behoren hierbij tot de mogelijkheden. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: